راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با پنج پروژه برتر متاورس در سال 2022 بیشتر آشنا شوید

کسری حسنی / در اواخر سال 2021 با تغییر نام فیس‌بوک به متا، اصطلاح متاورس به‌طور فزاینده‌ای در بازار رمزارزها رایج شد. از طریق متاورس‌ها، پروژه‌های رمزارزی می‌توانند نحوه تعامل افراد با یکدیگر تغییر دهند. این جهان‌های مجازی می‌توانند مالکیت دارایی‌های دیجیتال و کسب درآمد در بازی‌ها که پتانسیل ایجاد بسیاری از صنایع را دارند نیز تغییر دهند. در ادامه این مطلب به برخی از این پروژه‌های متاورسی سال 2022 می‌پردازیم.


Silks، بزرگ‌ترین پروژه متاورسی سال 2022


Silks یک پروژه در دست توسعه است که به نظر می‌رسد در پی موفقیت‌های بازی‌های Play to earn (بازی کردن برای کسب درآمد) ساخته می‌شود. به زبان ساده Silks یک بازی مبتنی بر بلاکچین است که یک متاورس با ویژگی‌های صنعت مسابقات اسب‌سواری را ارائه می‌دهد. در این متاورس بازیکنان با خرید آواتارها و اسب‌های Silks که نمایشی دیجیتالی به‌صورت NFT از اسب‌های اصیل دنیای واقعی هستند، آن‌ها را از آن خود کنند. این ویژگی سبب می‌شود تا در این متاورس، بازیکنان اسب‌های خود را معامله کنند و از افزایش ارزش آن‌ها بهره‌مند شوند. پیوند اسب‌های دنیای Silks از طریق داده‌هایی است که حاوی اطلاعاتی در مورد اصل و نسب اسب‌ها، تاریخچه و نتایج مسابقه به دست می‌آیند. اگرچه این مجموعه داده‌ها در ابتدا به‌صورت متمرکز هستند اما در طول زمان و با گسترش این متاورس و رشد کاربران، کاملاً غیرمتمرکز می‌شوند.

داده‌های مورداستفاده برای ایجاد پیوند میان اسب‌های Silks و اسب‌های دنیای واقعی از طریق مکانیسم اثبات سهام (PoS) تایید می‌شود که به استخراج‌کنندگان توکن حکومت Silks ($SLK) را پاداش می‌دهد. پیوند تک‌به‌تک اسب‌های این متاورس و اسب‌های دنیای واقعی اساس بازی کردن در جهت کسب درآمد را تشکیل می‌دهد. بازیکنان همچنین می‌توانند جوایزی را به‌عنوان پرورش اسب‌ها دریافت کنند. در این روش زمانی که همتای واقعی اسب‌های این متاورس بازنشسته می‌شوند، برای جفت‌گیری انتخاب‌شده و با فروش فرزندان اسب‌های بازنشسته، بازیکن مالک اسب در Silks پاداش دریافت می‌کند. این پاداش‌ها به‌صورت ارز ضدتورم $STT است. درنهایت باوجود گستره وسیع اطلاعات دنیای واقعی در متاورس Silks، بازیکنان می‌توانند به روش‌های مختلفی کسب درامد  کنند. بازیکنان می‌توانند با کسب دانش در مورد مسابقات اسب‌سواری، از نوسانات ارزش اسب‌ها سود ببرند.


Decentraland، دنیای متاورس سه‌بعدی با پتانسیل درآمدزایی


از دیگر پروژه‌های بزرگ امسال می‌توان به Decentraland اشاره کرد. Decentraland یک دنیای مجازی سه‌بعدی است که بر روی بلاکچین اتریوم جریان دارد. این متاورس در سال 2020 راه‌اندازی شد اما در سال گذشته به دلیل محبوبیت‌ متاورس‌ها به شهرت رسید. در این دنیا، بازیکنان می‌توانند با ساختن آواتار خود و خریداری کردن زمین و املاک، به تولید محتوا بپردازند و از طریق آن درآمدزایی کنند و ازآنجایی‌که آیتم‌های این متاورس به‌صورت NFT هستند، این اکوسیستم بسیار فعال‌تر بوده و سبب می‌شود بازیکنان به درآمد بالایی دست یابند. بازیکنان در این متاورس می‌توانند با استفاده از MANA که واحد پولی اصلی Decentraland است، به دادوستد بپردازند. همچنین مالکیت زمین در این متاورس می‌تواند با انجام تبلیغات و سایر فعالیت‌های درآمدزا همراه باشد.


Enjin، پلتفرمی برای ساخت NFT


Enjin یک پروژه متاورس منحصربه‌فرد است، چراکه برخلاف سایر موارد این لیست، به یک متاورس برای انجام بازی‌های مختلف محدود نمی‌شود. در Enjin بازیکنان می‌توانند به‌راحتی NFT بسازند و از آن‌ها در بازی‌های مبتنی بر بلاکچین استفاده کنند. توسعه‌دهنده نرم‌افزار Enjin که SDK نام دارد، تضمین می‌کند که NFTهای مبتنی بر بلاکچین اتریوم می‌توانند توسط سازندگان در تمام سطوح مورداستفاده قرار بگیرند. همین امر سبب شده تا بیش 1.1 میلیارد دارایی دیجیتال با استفاده از سیستم Enjin ایجاد شود. یکی دیگر عوامل جذاب Enjin امکان حفظ نقدینگی است. در این حالت سازندگانی که NFTهای خود را با Enjin تولید می‌کنند می‌توانند آثار خود ازجمله املاک مجازی ،آیتم‌های داخل بازی، آثار هنری را در ازای ارز ENJ از بین ببرند یا به‌اصطلاح ذوب کنند. این نکته نیز شایان‌ذکر است که ارزش دارایی‌های ذوب‌شده باارزش دارایی‌های عادی متفاوت خواهد بود.


Sandbox، متاورسی جذاب با امکان شخصی‌سازی


همانند Decentraland، Sandbox یک دنیای مجازی مبتنی بر اتریوم است که در آن بازیکنان می‌توانند به کاوش، خرید زمین مجازی و تعامل با سایر بازیکنان بپردازند. آیتم‌های درون بازی، مانند لباس‌ها و زمین، به‌عنوان NFT ساختاریافته‌اند و می‌توان آن‌ها را در فروشگاه Sandbox این پلتفرم، معامله کرد. این بازار توسط SAND، توکن تراکنشی The Sandbox پشتیبانی می‌شود. بااین‌حال، The Sandbox با ارائه سطوح بی‌نظیری از قابلیت شخصی‌سازی، خود را از بازی‌های مشابه متمایز می‌کند. یکی از راه‌هایی که Sandbox این کار را از طریق سرویس VoxEdit که یک نرم‌افزار مدل‌سازی سه‌بعدی و ایجاد NFT است، انجام می‌دهد. این قابلیت به بازیکنان این امکان را می‌دهد که تقریباً هر چیزی را که می‌خواهند ایجاد کنند و با فروش محصولاتی که زاده خلاقیت آن‌هاست، درآمد کسب کنند.


Blocktopia، پروژه متاورس مبتنی بر آسمان خراش‌ها و با قابلیت واقعیت مجازی


Bloktopia یک پروژه ابتکاری متاورس است که قرار است در سال 2022 راه‌اندازی شود و بر روی شبکه Polygon ساخته‌شده است. متاورس Bloktopia حول آسمان‌خراشی می‌چرخد که از 21 سطح تشکیل‌شده است تا ادای احترامی به عرضه کل 21 میلیون بیت‌کوین باشد. بازیکنان Bloktopia که Bloktopians نام دارند، می‌توانند در این آسمان‌خراش مجازی املاک و مستغلات خریداری کنند و از طریق ارزش‌گذاری، اجاره و یا حتی تبلیغات دیجیتال درآمد کسب کنند. یکی از تمایزهای کلیدی Bloktopia این است که این متاورس مبتنی بر واقعیت مجازی خواهد بود؛ به این معنی که احتمالاً کاربران به یک هدست واقعیت مجازی نیاز دارند. این‌یک تجربه واقعی را ارائه می‌دهد و مسیرهای هیجان‌انگیز زیادی را برای تولید محتوا ایجاد می‌کند. اگرچه مشخصات پروژه با توجه به اینکه هنوز درحال‌توسعه است، کمیاب است، تیم Bloktopia اعلام کرده است که آواتارها و سایر بازی‌ها به‌صورت NFT ساختار خواهند داشت و به BLOK توکن تراکنشی Bloktopia  تعلق خواهند گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.