راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سعید شجاعی، مدیر واحد راهکارهای اوراکل رمیس از چشم‌انداز این واحد می‌گوید: رمیس در بخش راهکارهای جامع اوراکل حرف اول را در ایران خواهد زد

 عصر تراکنش ۵۵ و ۵۶ / شرکت رمیس از سال ۱۳۸۰ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کند. این شرکت همه فعالیت‌های خود را با هدف ایجاد ارزش و رفع نیاز مشتریانش انجام می‌دهد. رمیس از مردادماه ۱۴۰۰ تصمیم گرفته تا به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های اوراکل در ایران تبدیل شود و خدمات مبتنی بر سرویس‌های اوراکل را به‌صورت یکپارچه ارائه دهد. هرچند رمیس حدود ۱۰ سالی است که در حوزه اوراکل فعالیت می‌کند، اما همواره خدمات این حوزه به‌عنوان یک خدمت جانبی در کنار سرویس‌های رمیس به مشتریان ارائه می‌شد، بنابراین ارائه راهکارهای اوراکل موضوع یا چالش جدیدی برای رمیس محسوب نمی‌شود؛ بلکه این شرکت قصد دارد کار روی سرویس‌های اوراکل را به شکل محوری و اختصاصی دنبال کند. در همین راستا رمیس واحد راهکارهای اوراکل را با پنج دسته خدمات در مردادماه سال جاری تأسیس کرد تا نشان دهد برای ورود به این عرصه عزمی جدی دارد.

سعید شجاعی، مدیر واحد راهکارهای اوراکل رمیس درباره شکل‌گیری و عملکرد واحد راهکارهای اوراکل می‌گوید: «شرکت رمیس مردادماه تصمیم گرفت که واحد مجزای راهکارهای اوراکل را تأسیس و در این واحد بخش قابل ‌توجهی از سرویس‌های اوراکل را ارائه دهد. ما به‌سرعت درصد زیادی از مسیر پیشرفت واحد راهکاری‌های اوراکل را طی کرده‌ایم، اگر باقی ماجرا هم با همین سرعت ادامه پیدا کند، بدون شک رمیس اتفاقات خوبی در حوزه اوراکل ایران رقم خواهم زد.»


سرعت ‌بالای تشکیل واحد اوراکل


به گفته شجاعی، سابقه طولانی و تجارب ارزشمند رمیس در حوزه اوراکل در کنار دیگر ظرفیت‌های موجود شرکت، قرار است رمیس را به شرکتی بزرگ تبدیل کند که تحول سطح خدمات اوراکل را در کشور پدید می‌آورد. شجاعی در ادامه، با اشاره به اهمیت حوزه اوراکل برای رمیس می‌گوید: «توسعه و پیشرفت واحد راهکارهای اوراکل برای رمیس بسیار مهم و حائز اهمیت است. همان‌طور که در ابتدا گفتم، واحد از مراحل تحقیق و توسعه فنی یا تحقیق و توسعه فناورانه عبور کرده و در مسیر رشد قرار گرفته است. واحد اوراکل در حال حاضر برای انجام پروژه‌های خود تعداد نیروی انسانی مناسبی در اختیار دارد که طبق برآورد انجام‌شده با توجه به افزایش پروژه‌های شرکت در این حوزه، در سال آینده این تعداد افزایش پیدا خواهند کرد.»

 او در ادامه اظهار می‌کند: «امروز در ایران داشتن نیروی انسانی متخصص در حوزه راهکارهای اوراکل به‌عنوان یک ویژگی ارزشمند محسوب می‌شود که رمیس در این حوزه شرایط مناسبی دارد.»


خدمات واحد راهکارهای اوراکل


مدیریت پایگاه داده، امنیت داده، زیرساخت‌های اوراکل، افزایش پایداری و آموزش، خدماتی هستند که واحد راهکارهای اوراکلی در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد. شجاعی در این‌باره توضیح می‌دهد: «واحد راهکارهای اوراکل رمیس دربرگیرنده پنج دسته خدمت است. دسته اول مدیریت پایگاه داده‌های اوراکل است، این بخش شامل راه‌اندازی، پشتیبانی و بهینه‌سازی دیتابیس‌های اوراکل و به‌طور کلی تمام آنچه در پایگاه‌ها داده اوراکل در یک سازمان رخ می‌دهد، می‌شود. ما در رمیس در حوزه پشتیبانی دیتابیس‌های اوراکل در سازمان‌ها، هم امکان کار به‌صورت تمام‌وقت و در محل سازمان را داریم و هم به‌صورت پاره‌وقت و موردی.»

او در ادامه تأکید می‌کند: «علاوه بر خدمات مذکور، واحد راهکارهای اوراکل رمیس، قابلیت حل مشکلات سازمان‌ها در حوزه دیتابیس را هم دارد و اگر سازمانی با عملکرد دیتابیس‌های اوراکل خود مشکل دارد، واحد اوراکل رمیس می‌تواند آن را در ابتدا تشخیص داده و سپس برطرف کند و به بهینه‌سازی آن در سازمان کمک کند.»

شجاعی صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد: «امنیت داده یکی دیگر از خدمات واحد راهکارهاست. واحد مذکور تلاش می‌کند به‌وسیله برخی محصولات اوراکلی در حوزه امنیت داده، البته نه‌فقط برای دیتابیس‌های اوراکل، بلکه برای سایر دیتابیس‌ها مثل SQL Server یا حتی MYSQL و همچنین برای سایر زیرساخت‌ها از جمله سیستم‌عامل‌هایی مثل لینوکس یا ویندوز شروع به امن‌سازی و پیاده‌سازی امنیت کند. نام این محصول Oracle AVDF است.» به گفته او، این محصول در قالب Appliance و به‌صورت بستری فیزیکی و ایزوله در سازمان ارائه می‌شود.

مدیر واحد راهکارهای اوراکل با اشاره به یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت‌ واحد اوراکل رمیس می‌گوید: «خدمت دیگر واحد رمیس، حوزه زیرساخت است، رمیس پیش‌ از این در حوزه سرورهای اوراکل فعالیت می‌کرده و حالا می‌خواهیم تمام زیرساخت‌های فیزیکی شرکت اوراکل را وارد ایران کرده و سپس در حوزه نصب و پشتیانی آن فعالیت کنیم.»

به گفته او، اوراکل دارای چندین زیرساخت سخت‌افزاری است که کارایی دیتابیس‌های اوراکل را به‌صورت غیر قابل تصوری افزایش می‌دهد. واحد راهکارهای رمیس در حال حاضر تلاش می‌کند تا با تأمین و تسلط بر حوزه فنی این زیرساخت‌ها، آن را به سازمان‌هایی که به آن نیاز دارند، عرضه کند. قطعاً مجموعه‌های بزرگ بانکی، بیمه‌ای و سازمان‌های دولتی که از دیتابیس‌های اوراکل به‌عنوان سرویس‌های اصلی خود استفاده می‌کنند با استفاده از تجهیزات فیزیکی اوراکل کارایی خود را به‌صورت چشم‌گیری افزایش خواهند داد.»

شجاعی اضافه می‌کند: «افزایش پایداری یکی دیگر از فعالیت‌های واحد راهکارهای اوراکل است، این خدمت مختص سازمان‌هایی است که در حال حاضر از دیتابیس‌های اوراکل در ایران استفاده می‌کنند. در این بخش طراحی، پیاده‌سازی و اجرای راهکارهایی از قبیل راه‌اندازی کلاستر اوراکل، راه‌اندازی دیتا گارد اوراکل و راه‌اندازی گلدن‌گیت، طراحی راهکارهای مناسب پشتیبان‌گیری در بسترهای متفاوت که باعث افزایش پایداری اوراکل می‌شود، انجام می‌‌شوند.»

حوزه پنجم واحد راهکاری اوراکل رمیس، موضوع مهم و حیاتی آموزش است. به گفته شجاعی، رمیس دوره‌های آموزشی شرکت اوراکل را از مقدماتی تا پیشرفته به شکل پیوسته برگزار می‌کند.


رقبای رمیس در حوزه راهکارهای اوراکل


او در خصوص رقبای واحد راهکار اوراکل در ایران می‌گوید: «پیش از ما شرکت‌هایی بودند که در زمینه ارائه سرویس‌های اوراکل فعالیت می‌کردند، اما رمیس معتقد است می‌تواند در این زمینه ارزش‌افزوده تولید کند. در واقع رمیس قصد دارد با ارائه راهکارهای جامع با محوریت دیتابیس‌های اوراکل در ایران، چه در لایه سخت‌افزار و چه در لایه سرویس تحول بزرگی در این حوزه ایجاد کند.»

شجاعی معتقد است رمیس بال‌های فنی اوراکلی و غیراوراکلی بسیار قوی دارد. او در ادامه می‌گوید: «ما می‌توانیم بگوییم که رمیس در تمامی حوزه‌های دیتاسنتر از قبیل شبکه، امنیت، زیرساخت و ذخیره‌سازی، تیم‌های بسیار توانمند و باتجربه دارد که به‌صورت اختصاصی امکان طراحی و پیاده‌سازی مناسب‌ترین زیرساخت برای رسیدن به بهترین کارایی سرویس‌های اوراکل در سازمان را فراهم می‌کنند.این مسئله به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین ارزش‌افزوده‌های رمیس در حوزه اوراکل محسوب می‌شود.»

او در ادامه تأکید می‌کند: «قرار گرفتن تیم‌های متخصص غیراوراکل، تیم متخصص اوراکل، زنجیره تأمین مناسب و امکانات مناسب رمیس در حوزه آموزش در کنار یکدیگر می‌توانند ضریب رشد رمیس را تا حد مناسبی بالا ببرند. بر اساس پیش‌بینی ما، شرکت رمیس در عرض یک سال آینده می‌تواند به‌عنوان توتال سولوشن راهکارهای اوراکل در ایران، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.»


بهره‌مندی از نیروها با مدارک رسمی از شرکت اوراکل


شجاعی یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های رقابتی شرکت رمیس در این خصوص را تیمی می‌داند که گواهی‌های لازم را از شرکت اوراکل دریافت کرده است. او در ادامه می‌افزاید: «علاوه بر استفاده از تیم فنی با مدارک رسمی از اوراکل، رمیس امکان بهره‌مندی از سرویس آنلاین پشتیبانی شرکت اوراکل را دارد که کمک بسزایی در انجام فرایندهای پشتیبانی در سازمان‌ها می‌کند.»


آینده رمیس در سال 1401


شجاعی در پاسخ به رویکرد آینده رمیس در سال 1401 می‌گوید: «ما در رمیس پیش‌بینی کرده‌ایم که در سال آینده بخش قابل توجهی از پروژه‌های امنیت سازمان‌ها در حوزه داده را انجام می‌دهیم، همچنین در حوزه زیرساخت می‌خواهیم تحولی عظیم در زیرساخت‌های اوراکل ایجاد کنیم که در این مسیر بخش قابل توجهی را پیش رفته‌ایم. در حوزه مدیریت پایگاه داده و افزایش پایداری هم در حال حاضر چندین پروژه بزرگ داریم و تا پایان سال آینده تعداد این پروژه‌ها بیشتر خواهد شد. به‌عنوان مثال می‌توان گفت که هماهنگی‌های لازم جهت پشتیبانی دیتابیس‌های اوراکل به عنوان یک سامانه بسیار مهم در کشور، انجام شده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.