راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

امیر تقدسی، بنیان‌گذار هلدینگ ارنیکا درباره برنامه‌های اکسکوینو می‌گوید / خلق امکاناتی جدید در زمینه متاورس و ان‌اف‌تی

عصر تراکنش 55 و 56 / اکسکوینو یکی دیگر از بازیگران فعال در حوزه تبادل کشور است که تاکنون نوآوری‌های خاص خودش را در بین رقبا داشته که در این بین می‌توان به درگاه پرداخت ارز دیجیتال بیت‌راه اشاره کرد؛ سرویسی که نمونه آن را کمتر می‌توان دید. همچنین این صرافی در آذرماه سال جاری وارد فضای متاورس شد که به گفته بنیان‌گذار هلدینگ ارنیکا، ورودشان به دنیای متاورس در راستای آگاهی‌بخشی و آموزش در این زمینه به هم‌وطنان و ایجاد یک تعامل فرهنگی در سطح بین‌المللی بود. در گفت‌وگویی که با امیر تقدسی، بنیان‌گذار هلدینگ ارنیکا داشتیم، درباره اقدامات اکسکوینو در سال ۱۴۰۰ و برنامه‌هایشان برای سال ۱۴۰۱ پرداختیم. طبق صحبت‌های تقدسی، اکسکوینو در سال ۱۴۰۰ علاوه بر اقداماتی که در زمینه زیرساخت‌های بلاکچین در کشور انجام داد، به‌طور خاص روی چند موضوع افزایش فعالیت‌های آموزشی، بهبود تجربه کاربری سایت اکسکوینو و راه‌اندازی اکسکوینومارکت تمرکز داشته است. هلدینگ ارنیکا علاوه بر شرکت توفاد، مالک پلتفرم اکسکوینو، شامل ۱۰ شرکت فعال دیگر است که از آنها می‌توان به فلایتیو، شرکت راهکار نوین سفرآسا-هومسا، بیت‌راه، پویان انرژی لیدوما و… اشاره کرد. در ادامه گفت‌وگوی عصر تراکنش با امیر تقدسی را می‌خوانید.


آموزش، اعتمادسازی و اطلاع‌رسانی


تقدسی ابتدا درباره مهم‌ترین چالش‌های صنعت تبادل رمزارز در کشور صحبت می‌کند و توضیح می‌دهد: «آموزش، اعتمادسازی و اطلاع‌رسانی از مهم‌ترین چالش‌های این صنعت محسوب می‌شوند. برنامه بیت‌راه برای سال ۱۴۰۱ آموزش و اطلاع‌رسانی است که این امر از کانال‌های مستقل بیت‌راه و پلتفرم شناخته‌شده اکسکوینو اجرایی خواهد شد. با این کار، سرعت اطلاع‌رسانی تا حد مطلوبی افزایش پیدا کرده و با حمایت برند اکسکوینو از بیت‌راه، در کمترین زمان مشکل اعتمادسازی نیز برطرف خواهد شد؛ چراکه هدف از این نقشه‌راه کاربردی‌تر شدن بیت‌راه در کسب‌وکارهای ایرانی است؛ این امر یقیناً مشکلات بزرگی در حوزه پرداخت را مرتفع خواهد کرد.»

تقدسی درباره آینده تبادل رمزارز در کشور می‌گوید که آمارها از رشد تصاعدی درک دیجیتالی در حوزه خاورمیانه (در بازارهای پیشرو ۸۰ الی ۹۰ درصد) خبر می‌دهد؛ «به‌ویژه پس از شیوع همه‌گیری کووید ۱۹، حرکت به ‌سوی پرداخت‌های دیجیتال بسیار پرسرعت بوده است. محدودیت خدمات بانکی جهانی و در مقابل آن نیاز روزافزون آزادی در مبادلات برون‌مرزی، یقیناً توجه پذیرنده‌ها و کسب‌وکارهای ایرانی و مشتریان خارجی را به خود جلب خواهد کرد.»

او صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد: «اخیراً مک‌کنزی یک نظرسنجی در میان متخصصان فعال در حوزه خدمات پرداخت در خاورمیانه انجام داده است. ۸۰ درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند، معتقدند که پرداخت‌های غیرنقدی و دیجیتالی در خاورمیانه افزایش یافته و تا پنج سال آینده بخشی از خدمات پرداخت را به خود اختصاص خواهد داد. از سوی دیگر، نیاز چنین خدماتی برای کشور ما، به‌دلیل وجود تحریم‌های ظالمانه، بیش از کشورهای منطقه است و تنها راه‌حل این معضل پرداخت‌های دیجیتال است.»

طبق صحبت‌های تقدسی، نخستین امتیاز امکان تبادلات مالی از طریق رمزارزها شامل حال پذیرنده‌ها و کسب‌وکارهای داخلی ایران خواهد شد، ارائه‌دهندگان محصولات و خدماتی که مشتریان بین‌المللی امکان استفاده از خدمات آنها را ندارند؛ «از جمله چالش‌هایی که شرکت‌های ایرانی با آنها مواجه هستند، می‌توان به امکان مسدودسازی حساب شرکت‌های ایرانی، عدم همکاری درگاه‌های پرداخت خارجی با شرکت‌های ایرانی، وجود هزینه‌های جانبی و نیاز به واسطه‌ها، سرعت انتقال و تسویه پایین، کارمزد بالا و عبور تراکنش‌های سنتی از مسیر طولانی بانک‌ها و صرافی‌های خارجی و داخلی اشاره کرد. ریسک استفاده از خدمات پرداخت دیجیتال برای کسب‌وکارها، عدم آشنایی آنها با روش‌های پرداخت رمزارزی است که وظیفه بزرگ اکسکوینو و بیت‌راه آموزش این روش‌ها به کاربران و مشتریان آنان به ساده‌ترین شکل ممکن است.»


۱۴۰۰؛ سال تحول کیفی


با توجه به صحبت‌های تقدسی، سال ۱۴۰۰ سال تحول کیفی در بحث ارائه خدمات در اکسکوینو بود: «ما در این سال علاوه بر اقدامات بسیار گسترده‌ای که در زمینه زیرساخت‌های بلاکچین در ایران انجام دادیم، به‌طور خاص روی چند موضوع تمرکز کردیم؛ افزایش فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی از جمله همکاری با دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تولید حجم بالای محتواهای آموزشی که در شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ اکسکوینو منتشر شد و از سوی دیگر، تجربه کاربری در سایت اکسکوینو که در ماه‌های اخیر مورد تمرکز قرار گرفت تا بتوانیم تحول چشم‌گیری در اجرای عملیات مورد نیاز کاربران و بهبود نرم‌افزار سایت داشته باشیم. آخرین اقدام نیز راه‌اندازی اکسکوینومارکت بود که به‌عنوان یک پلتفرم خریدوفروش بسیار چابک در اختیار کاربران قرار گرفت. همچنین ما در این سال به‌عنوان یک مجموعه پیشگام به حوزه متاورس ورود و فعالیت خود را آغاز کردیم.»

او می‌گوید که در سال ۱۴۰۱ در زمینه‌های مذکور چه در مورد مباحث مربوط به خریدوفروش و تبادل و سایر خدمات مالی غیرمتمرکز و پروتکل‌های ان‌اف‌تی اقدامات بیشتری انجام خواهند داد.


ورود به متاورس


پنجم آذرماه بود که خبر ورود اکسکوینو به دنیای متاورس را شنیدیم. تقدسی درباره این موضوع این‌طور توضیح می‌دهد: «با داغ‌شدن بحث متاورس در دنیا، هایپ شدیدی حول این موضوع ایجاد شد. یکی از مهم‌ترین دلایلی که تصمیم گرفتیم وارد فضای متاورس شویم، آگاهی‌بخشی و آموزش در این زمینه به هم‌وطنان و ایجاد یک تعامل فرهنگی در سطح بین‌المللی بود. اول از همه باید بگویم در حال حاضر متاورس چیزی به‌جز استفاده از اقتصاد توجه، توسط غول‌های فناوری نیست که فقط به‌دنبال نجات صنایع خود و کسب درآمد بیشتر هستند. بر خلاف همیشه که در بسیاری از موارد آگاهی و استفاده از یک فناوری در ایران بسیار دیر اتفاق می‌افتد، متاورس توجهات زیادی را در ایران به خود جلب کرده که نشان می‌دهد پتانسیل آن را دارد که در آینده نزدیک پروژه‌های جذاب و کاربردی را در ایران ایجاد کند.»

تقدسی توضیح می‌دهد که اکسکوینو یک شرکت دانش‌بنیان است و با ورود زودهنگام خود به متاورس، بار دیگر پیشگام‌بودن خود در فناوری‌های نوین را اثبات کرد؛ «با این کار بار دیگر نشان دادیم که به‌دنبال ارائه فناوری‌های جدید هستیم و در آینده‌ هم برنامه‌های متنوع و بدیعی برای فعالیت در حوزه متاورس در نظر داریم؛ از حوزه گیمفای گرفته تا آموزش جمعی.»


تلاش برای بهبود تجربه کاربری


مدیرعامل هلدینگ ارنیکا درباره مهم‌ترین ارزش‌افزوده‌ای که اکسکوینو در سال ۱۴۰۰ برای مشتریان خود خلق کرده‌ نیز صحبت می‌کند: «مهم‌ترین خدمتی که ما در این سال علاوه بر آموزش و شفافیت به مشتریان ارائه کردیم، تلاش برای بهبود تجربه کاربری و بهبود عملیات مختلفی است که کاربر با پلتفرم ما دارد. ما همچنین کاربران خود را با فضاهای جدیدی مثل متاورس آشنا کرده و سعی کردیم با آوردن اکسکوینومارکت و ارائه خدمات تبدیل بین‌زنجیره‌ای، یک پلتفرم چابک به کاربران ارائه دهیم؛ اما باز تأکید اصلی من روی آموزشی بوده که در طول این سال در اختیار کاربران قرار گرفته؛ محتواهای فاخر و آموزنده‌ای که اکسکوینو مرتباً تولید و منتشر می‌کند.»


آموزش منابع انسانی


تقدسی در پاسخ به این سؤال که طی یک سال گذشته مهم‌ترین چالشی که اکسکوینو با آن روبه‌رو بود، چه بوده است؟ توضیح می‌دهد: «از مهم‌ترین چالش‌های ما درون شرکت بحث منابع انسانی و آموزش منابع انسانی است، بنابراین جذب نیرو و آماده‌سازی آنها به نظرم بزرگ‌ترین چالش منابع انسانی است که شرکت‌های پیشرو با آن مواجه‌اند؛ چراکه نیروی متخصص در حوزه‌های نوین در بازار کار یا وجود ندارد یا بسیار کم است و ما باید حجم زیادی از توان خود را به توسعه منابع انسانی اختصاص دهیم. در فضای خارج از شرکت نیز ما امیدواریم مسائل مربوط به قانون‌گذاری حوزه رمزارزها هرچه سریع‌تر با تدابیر خردمندانه‌ای سامان‌دهی شود. اگر نگاهی به همسایگان ایران داشته باشید، متوجه تحول در بینش قانون‌گذاری و توسعه فناوری و بازار بلاکچین و رمزارزها در این حوزه می‌شوید. تا چند سال پیش نگهداری یا معامله رمزارزها در این کشورها جرم محسوب می‌شد، اما این روند خیلی سریع تغییر کرد و امروز به‌عنوان‌ مثال، امارات در حال تبدیل به هاب جهانی رمزارزها و بلاکچین است.»


امکانات جدیدی در راه است


تقدسی درباره برنامه‌های اکسکوینو در سال آینده نیز می‌گوید: «در سال ۱۴۰۱ ما علاوه بر بهبود آنچه داریم، امکانات جدیدی در حوزه‌های جدید برای کاربران خلق خواهیم کرد؛ چه در بیت‌راه که رشد قابل ‌توجهی برای آن در سال آینده پیش‌بینی‌شده، زیرا به توسعه صادرات و درآمد ارزی کشور کمک شایانی می‌کند و چه در اکسکوینو جهت خلق ارزش بیشتر برای کاربران و چه در حوزه آموزشی. همچنین در زمینه متاورس و ان‌اف‌تی در سال ۱۴۰۱ اخبار خوب و فراوانی برای کاربران خواهیم داشت.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.