راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌وگو با سینا مؤمنی، مدیرعامل یکتانت مطرح شد / در اختیار داشتن 90 درصد از سرویس تبلیغات وب کشور

عصر تراکنش 55 و 56 / اگر به حدود 10 سال قبل بازگردیم، فضای کسب‌وکارهای کوچک ‌و متوسط برای تبلیغات محیطی به کتابچه‌ها و تراکت‌ها محدود می‌شد. در این دوران کتابچه‌هایی همچون کتاب اول و پیک‌ برتر از جمله ابزارهایی بودند که کسب‌وکارها برای ارائه خود به مشتریان خرد استفاده می‌کردند. یا اینکه مجبور بودند هزاران تراکت را منتشر و به‌صورت خانه‌به‌خانه پخش کنند تا شاید تماسی با آنها گرفته شود. در آن زمان کمتر کسی احساس می‌کرد که می‌تواند از طریق ابزارهای آنلاین جذب مشتری داشته باشد. ذهنیت این بود که حتماً باید مردم با چشم، موضوعی را ببینند و روی دستان خود لمس کنند تا به آن باور داشته باشند. از همین رو شاید تا چند سال پیش لزوم تبلیغات آنلاین و مزایای آن جای بحث داشت، اما الان برای هر کسب‌وکاری؛ از فروشگاه‌های اینترنتی گرفته تا بانک‌ها، بیمه‌ها و… این ماجرا به یک حقیقت تبدیل شده که نباید از ظرفیت‌های تبلیغات آنلاین غافل شد و اکنون شاهد شرایطی هستیم که دیگر مدل تبلیغات قدیمی به پایان خود رسیده است؛ چراکه وقتی از تبلیغات آنلاین حرف می‌زنیم، محدوده گسترده‌ای از انواع روش‌ها و فضاهای تبلیغاتی را دربر می‌گیرد که تا چند سال پیش حتی تصور آن وجود نداشت. این فضای گسترده شامل انواع روش‌های تبلیغات در وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، تبلیغات در موتورهای جست‌وجو، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات پیامکی و ایمیلی و… می‌شود.

در این مصاحبه به سراغ سینا مؤمنی، مدیرعامل یکتانت رفتیم تا از دنیای تبلیغات آنلاین برای کسب‌وکارها بپرسیم. یکتانت پنج سال پیش به‌عنوان پلتفرمی برای تبلیغات در وب‌سایت‌ها کار خود را آغاز کرد و در ابتدا این امکان را به کسب‌وکارها می‌داد تا از طریق این پلتفرم در وب‌سایت‌های مختلف تبلیغ کنند و گزارش‌های جامعی از این تبلیغات را در اختیار آنها قرار می‌داد. رفته‌رفته سرویس‌هایی برای تبلیغات هدفمندتر به پلتفرم یکتانت اضافه شد که کمک می‌کرد تا تبلیغ درست، به فرد درست و در زمان درست نشان داده شود تا از این طریق تأثیر تبلیغات افزایش یابد. مؤمنی می‌گوید: «الان که پنج سال از عمر یکتانت می‌گذرد، دیگر فراتر از یک پلتفرم تبلیغات در وب‌سایت‌هاست و با ارائه انواع مختلف سرویس‌های تبلیغاتی به مقصدی برای دیجیتال‌مارکتینگ کسب‌وکارها تبدیل شده است.»


یکتانت؛ مقصد دیجیتال‌مارکتینگ کسب‌وکارها


در حال حاضر یکتانت مجموعه‌ای از انواع خدمات دیجیتال‌مارکتینگ را در حوزه‌هایی همچون تبلیغات کلیکی، ریتنشن مارکتینگ، رپرتاژ آگهی و ابزارهای سئو، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات درون‌‌اپلیکیشنی، آژانس دیجیتال‌مارکتینگ، ساخت بیوی اینستاگرام و گوگل‌ادز ارائه می‌دهد.

مؤمنی در خصوص جایگاه یکتانت در بحث دیجیتال‌مارکتینگ می‌گوید: «با گذشت حدود پنج سال از عمر یکتانت، این پلتفرم فراتر از یک پلتفرم تبلیغات در وب‌سایت‌هاست؛ از این‌ رو با ارائه انواع مختلف سرویس‌های تبلیغاتی به مقصدی برای دیجیتال‌مارکتینگ کسب‌وکارها تبدیل‌ شده است.»

او همچنین معتقد است که قصد دارند به جایی برسند که وقتی کسب‌وکاری به دیجیتال‌مارکتینگ فکر می‌کند، یکتانت اولین گزینه‌ او باشد؛ به ‌گونه‌ای که با فراهم‌سازی تمامی ابزارها و پازل‌های مورد نیاز دیجیتال‌مارکتینگ از جمله تبلیغات، سئو و… بتوان به این مهم دست‌ یافت.


ایجاد راحتی؛ مهم‌ترین ارزش‌افزوده یکتانت


به گفته مؤمنی، یکتانت کارش را با تمرکز در بخش تبلیغات وب‌سایت‌ها شروع کرد، اما با پیمودن این مسیر با نیازهای جدید در بازار روبه‌رو شد: «این نیازها ما را بر آن داشت تا با تکیه بر دانش موجود در تیم‌های یکتانت و دسترسی به کلان‌داده‌ها به رفع نیازهای موجود در بازار تبلیغات بپردازیم؛ بنابراین ارزش‌افزوده ایجادشده توسط یکتانت، راحتی مورد نیاز برای کسب‌وکارها با وجود ارائه سرویس‌های متنوع و ایجاد برقراری ارتباط و ادغام میان همه سرویس‌هاست.»


میزان سهم بازار یکتانت در حوزه‌های مختلف


در حال حاضر موضوع دیجیتال‌مارکتینگ یک واژه نا‌آشنا نیست. امروزه بسیاری صحبت از دیجیتال‌مارکتینگ می‌کنند. حتی شبکه‌های اجتماعی نیز پر شده است از تبلیغات آموزش دیجیتال‌مارکتینگ، اما اینکه در صحنه واقعی این بازار چه می‌گذرد و یکتانت چه بخشی از این بازار را در اختیار دارد، موضوعی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مؤمنی با اشاره به سهم بازار در زمینه ارائه انواع خدمات دیجیتال‌مارکتینگ بیان کرد: «در قدیمی‌ترین سرویس که شامل وب می‌شود، حدود 90 درصد از بازار را از آن خود کردیم، به‌طوری‌ که در این بخش ظرفیت برای اضافه‌کردن وجود ندارد و با وب‌سایت‌های بزرگ ایران در حال همکاری هستیم. در حوزه تبلیغات اپلیکیشن‌ها، با نزدیک‌شدن به پایان سال، سهم بازار ما در حال افزایش است؛ از همین رو تا انتهای سال جاری و اوایل سال آینده، با اپلیکیشن‌هایی که اضافه خواهد شد، به سهم بازار 50درصدی دست خواهیم یافت، همچنین در زمینه رپرتاژ و آگهی بیش از 50 درصد سهم بازار را در اختیار داریم و در حوزه وب‌پوش نیز با اختلاف لیدر بازار هستیم. او در ادامه اضافه کرد که در زمینه تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، تاکنون شرکت حقوقی نتوانسته در این حوزه بازیگر اصلی باشد؛ از این رو به لحاظ سهم بازار در بین شرکت‌های حقوقی بالاترین سهم بازار را داریم و در حال تلاش برای تبدیل‌شدن به بازیگر اصلی در این حوزه هستیم.»


اهمیت نقش اطلاعات در حوزه‌های مالی


مؤمنی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث ورود به حوزه‌های مالی پرداخت و عنوان کرد که طی سال‌های اخیر یکتانت توانسته اعتماد برخی کسب‌وکارهای مالی از جمله اپلیکیشن‌های پرداخت‌ساز و حتی بانک‌ها را به خود جلب کند. او در ادامه با اشاره به همکاری یکتانت با آپ و همچنین بانک آینده می‌گوید: «در کسب‌وکارهای مالی مخاطبان متنوعی وجود دارد و در فضای آفلاین امکان پیدا کردن آنها دشوار است، در حالی که در فضای آنلاین به واسطه داده‌ای که در این زمینه وجود دارد، راحت‌تر می‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد.» به عقیده مؤمنی در این فضا مخاطبان متنوع‌تری مشغول فعالیت هستند.


اهداف پیش ‌روی یکتانت در سال 1401


یکتانت در طول پنج سال فعالیت خود توانسته به اهداف بزرگی دست‌ پیدا کند. این شرکت توانسته دامنه مخاطبان خود را روزبه‌روز گسترده‌تر کند و همین امر موجب رشد همزمان این شرکت شده است. مؤمنی در خصوص اهداف سال آینده یکتانت می‌گوید: «یکتانت با حدود 400 پرسنل خود در سال 1401 در حوزه‌های مختلفی متمرکز خواهد شد و یکی از موارد حائز اهمیت، ارائه سرویس‌های ساختارمند به کسب‌وکارهای زیرمجموعه یکتانت در جهت سرمایه‌گذاری بیشتر در کسب‌وکارهاست.»

همچنین به گفته مؤمنی، یکتانت قصد دارد به‌منظور حفظ بازار، در زمینه تبلیغات و سرویس‌های مشابه پازل خود را کامل‌تر کند: «در سال ‌جاری بخش تبلیغات پیامکی را آغاز می‌کنیم و تمرکز بیشتری روی تبلیغات گوگل خواهیم داشت. به‌علاوه اینکه در زمینه تبلیغات شبکه‌های اجتماعی سهم بازار یکتانت  افزایش می‌یابد.»


مهاجرت منابع انسانی؛ مهم‌ترین چالش حال حاضر


طی یک سال گذشته، عمده‌ترین چالشی که مجموعه کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات با آن دست‌به‌گریبان بودند، کمبود و مهاجرت نیروی انسانی بوده که به نظر می‌رسد یکتانت نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. مؤمنی در این خصوص نیز می‌گوید: «مهم‌ترین چالشی که کسب‌وکارهای حوزه فناوری با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، مهاجرت منابع انسانی است، به‌طوری که شرایط نامناسب اقتصادی کشور و اختلاف قیمت بین دلار و ریال شرایطی را به وجود آورده تا شانس افراد برای کار کردن در کشورهای دیگر بیشتر ‌شود، از طرف دیگر با یکسان‌شدن زبان برنامه‌نویسی و کسب‌وکاری در دنیا، روند این حرکت سرعت بیشتری به خود گرفته است.»


راهکاری برای ترغیب افراد به ماندن در کشور


مؤمنی در ادامه با اشاره به انگیزه‌های حفظ نیروی انسانی می‌گوید: «پرداخت دستمزد به‌صورت دلاری یا شریک‌کردن و ذی‌نفع قرار دادن افراد یک مجموعه در کسب‌وکار مربوطه، می‌تواند از آن دست اقداماتی باشد که افراد را به ماندن در کشور ترغیب کند، چنانچه یکتانت طی چهار سال گذشته با انتقال بخشی از سهام خود و زیرمجموعه‌ها به افراد تیم خود در این مسیر گام برداشته است.» 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.