راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اهداف و افق شرکت تجارت الکترونیک سرمایه در سال 1401 از زبان مدیرعامل این شرکت / متمرکز بر توسعه کیف پول الکترونیکی

عصر تراکنش 55 و 56 / شرکت تجارت الکترونیک سرمایه، فعالیت خود را از شهریورماه ۱۳۸۶ با هدف ترویج و گسترش تجارت الکترونیک و به‌کارگیری ابزارهای نوین پرداخت الکترونیک در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور آغاز کرد. این شرکت ساخت، تولید، واردات و صادرات تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری؛ به‌ویژه در زمینه بانکداری الکترونیک، ارائه کلیه خدمات از جمله تهیه، طراحی، پیاده‌سازی و نگهداری در زمینه شبکه‌های کامپیوتری و کارت‌های الکترونیکی و ملزومات آنها و شرکت در مناقصات داخلی و خارجی در زمینه بانکداری الکترونیک را در زمره فعالیت‌های خود قرار داده است. همچنین این شرکت با توجه به زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطی، پتانسیل‌ها و فرصت‌های موجود در کشور اقدام به استفاده از سیستم پرداخت مبتنی بر تراکنش‌های برون‌‌خط (Offline) و کارت‌های هوشمند کرده است.

از جمله اهداف شرکت تجارت الکترونیک سرمایه می‌توان به طراحی و اجرای انواع شیوه‌های پرداخت مبتنی بر کارت هوشمند و محصولات خاص به درخواست سازمان‌ها و مؤسسات، ارائه انواع خدمات پرداخت در قالب کارت‌های هوشمند بانکی مانند بن‌کارت، کارت‌های هدیه، کارت‌های وفاداری (Loyalty) و کارت‌های اعتباری روی یک کارت با سامانه‌های کاربردی متفاوت مشتریان حقیقی و حقوقی(ایجاد و تجهیز شبکه پایانه‌های فروش و ابزارهای پذیرش کارت‌های هوشمند)، ارائه انواع خدمات ارزش‌افزوده به پذیرندگان دستگاه کارت‌خوان بانک سرمایه به‌منظور افزایش وفاداری پذیرندگان از قبیل: تسویه آنی با پذیرندگان، ارائه خدمات E.Voucher قبوض، ارائه خدمات پرداخت قبوض، ارائه انواع گزارش‌های مورد نیاز پذیرندگان اشاره کرد.

از اواخر سال 1396 که رامبد حیدریان سکان هدایت این شرکت را برعهده دارد و با تجربه گذشته خود توانسته طرحی نو را در این شرکت اجرایی کند، اگرچه او معتقد است حل‌وفصل مشکلات سنواتی شرکت توان و زمان زیادی گرفت، اما نهایتاً شرکت در مسیر ارائه سرویس‌های نوین همچون کیف پول الکترونیکی قدم برداشته است. حیدریان پیش از حضور در این شرکت تجربیات موفقی در حوزه‌ مخابرات و تلفن همراه داشته و حالا در شرکت تجارت الکترونیک سرمایه توانسته با رویکردی نوین پیوند قابل توجهی بین حوزه پرداخت و فناوری‌های نوین ایجاد کند؛ نگاهی که در میان مدیران صنعت پرداخت کشور کمتر دیده می‌شود. حیدریان حالا پس از گذشت چهار سال از هدایت شرکت تجارت الکترونیک سرمایه در خصوص چشم‌انداز این شرکت در سال 1401 و چالش‌های یک سال گذشته می‌گوید.


سردرگمی در قوانین؛ مهم‌ترین چالش سال جاری


طبق صحبت‌های حیدریان، در طول یک سال گذشته عمده‌ترین چالشی که شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و به‌خصوص حوزه فناوری‌های مالی با آن دست‌به‌گریبان بودند، عدم وجود یک رگولاتوری منسجم در این عرصه بوده است. به نحوی که دائماً شرکت‌های این حوزه با موضوعات جدیدی از سمت رگولاتوری مواجه بودند؛ از حوزه اینشورتک گرفته تا پرداخت‌یاران، لندتک‌ها و حتی فعالان حوزه رمزارز. البته در سرویس‌هایی همچون کیف پول الکترونیکی که نسخه‌های مختلف دستورالعمل آن از سوی نهاد قانون‌گذار ابلاغ شده، کماکان سردرگمی جدی در بین فعالان این حوزه وجود دارد.

حیدریان با اشاره به اینکه یکی از بزرگ‌ترین چالش‌‌های موجود در سال1400 برای ما موضوع رگولاتوری بوده، می‌گوید: «چالش سردرگمی در قوانین برای اجرای کیف پول الکترونیکی و مواردی از این دست بود که باعث تأخیر در ورود قانونی به بازار این صنعت نوپا شده است.» 

به گفته او رگولاتوری مشخصی در این‌باره وجود ندارد و قوانین موجود نیز بعد از مدتی دچار تغییر و تحول می‌شوند، همچنین برخی موارد، قانون و مقررات مشخصی ندارند و برخی قوانین موجود نیز دارای اشکالاتی هستند که ایرادات آنها هنوز برطرف نشده یا قوانین بر اساس واقعیات موجود تدوین نشده است.


تأمین منابع انسانی دیگر چالش پیش‌ رو


از سوی دیگر چالشی که در سال گذشته شرکت‌های حوزه فاوا با آن دست‌به‌گریبان بودند، موضوع نیرو و منابع انسانی بود؛ چراکه بسیاری از شرکت‌ها به‌دنبال نیروی متخصص بودند و برخی دیگر مهاجرت نیروهایشان را به نظاره نشستند.

حیدریان در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به چالشی که در حوزه تأمین منابع انسانی وجود دارد، می‌گوید: «با وجود نرخ بیکاری بالا در کشور و نبود شغل مناسب برای افراد جامعه، شرکت‌های مختلف در یافتن نیروی انسانی فنی و متخصص دچار مشکل هستند و برای جذب نیروهای انسانی فنی، به‌خصوص در زمینه توسعه نرم‌افزار با مشکلات جدی مواجه هستند. به‌عنوان مثال اکنون برای به‌روزرسانی و توسعه اپلیکیشن خود با نیروهای متخصصی مواجه هستیم که یا در حال تدارک مقدمات مهاجرت هستند یا توانایی لازم در این حوزه را ندارند. از طرف دیگر معدود افراد توانمند  نیز درخواست دستمزدهایی را دارند که تنها شرکت‌های خارجی توان پرداخت آن را دارند، به همین علت برای تشکیل یک تیم حداقلی توسعه‌دهنده سختی‌های گوناگونی را پشت سر گذاشتیم.»

رامبد حیدریان، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک سرمایه

راهکار اتخاذی برای کنترل چالش‌ منابع انسانی


حیدریان عمده‌ترین چالشی را که شرکت تجارت الکترونیک سرمایه برای سال 1401 با آن روبه‌رو است، در زمینه تأمین منابع انسانی می‌داند؛ از همین رو در راستای حل این چالش همکاری‌های جدیدی را با برخی شرکت‌ها آغاز کرده است. او در این زمینه می‌گوید: «انعقاد تفاهم‌نامه‌ همکاری مشترک با یکی از شرکت‌های بزرگ توسعه نرم‌افزاری، یکی از راهکارهاست تا بتوان بعضی از برنامه‌ها در زمینه راهکارهای نوین پرداختی و نرم‌افزارهای جدید را به‌صورت اشتراکی انجام داد و از میزان مشکلاتی که در زمینه تأمین منابع انسانی وجود دارد، کاست و آن را مدیریت کرد.» 


اهداف پیش‌ رو


یکی از اهدافی که شرکت تجارت الکترونیک سرمایه برای خود تعریف کرده در حوزه کیف پول الکترونیکی است. مدیرعامل این شرکت در خصوص راه‌اندازی کیف پول، معتقد است که جزء اولین بانک‌ها و شرکت‌هایی به‌شمار می‌آییم که تمام پروتکل‌هایی را که شورای پول و اعتبار برای کیف پول صادر کرده، رعایت کرده‌ایم و همکاری‌های مناسبی با نهادهای قانون‌گذار داریم. او در ادامه این‌گونه می‌گوید: «اقدامات صورت‌گرفته در شرکت تجارت الکترونیک سرمایه در سال‌ جاری، بسترسازی برای سال آینده و نیز ارائه سرویس‌های جدید به مشتریان در اپلیکیشن بوده تا با آماده‌کردن زیرساختی مناسب بتوان طیف وسیعی از مشتریان جدید را برای سال 1401 به مجموعه مشتریان بانک معظم سرمایه اضافه کرد.»


تعامل مناسب با نهادهای قانون‌گذار


به گفته حیدریان، تجارت الکترونیک سرمایه برای سال 1401 روی توسعه اپلیکیشن متمرکز خواهد بود و با توجه به اینکه پایه این برنامه کیف پول الکترونیکی تعریف شده، آمادگی لازم را برای ورود به هر گونه بازاری را که در آینده از این طریق ایجاد بشود، داراست. او در این زمینه می‌گوید: «ما ابزارهای خود را با تمامی قوانین موجود تطبیق داده‌ایم و بر همین اساس جزء اولین بانک‌هایی به‌شمار می‌آییم که در این زمینه با بانک مرکزی و اداره نظام‌های پرداخت تعامل خوبی داریم.»

حیدریان معتقد است کیف پول‌های بسیاری وجود دارد که پروتکل‌های جدید شورای پول و اعتبار را اجرایی نکرده‌اند؛ از این رو این آمادگی وجود دارد که بتوان از کیف پول تجارت الکترونیک سرمایه بلافاصله بعد از نهایی‌شدن پروتکل‌های جدید شورای پول و اعتبار رونمایی کرد.


چشم‌انداز پنج‌ساله


حیدریان با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته توانستیم مشکلات سنواتی شرکت تجارت الکترونیک سرمایه را با وجود مشکلات سنگین و زمان‌بر آن، برطرف کنیم، به فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم برای حضور قدرتمندانه و مستقیم در بازار پرداخت از طریق اپلیکیشنی که به‌زودی رونمایی خواهد شد، اشاره و اضافه می‌کند: «میزان سرمایه‌گذاری و نوع حضور در این بازار به مجموعه سهام‌داران شرکت بستگی دارد؛ از این رو با توجه به تولید این اپلیکیشن و تشکیل تیم توسعه نرم‌افزاری جوان و متخصص و نیز برخورداری از توان ایجاد نرم‌افزارهای تخصصی در این مجموعه _در حالی که این حوزه در گذشته جزء سرفصل‌های کاری شرکت نبوده_ می‌توان گفت آمادگی و بستر لازم برای مشارکت در فرصت‌های جدید موجود در این صنعت با هر میزان سرمایه‌گذاری سهام‌داران شرکت برای پنج سال آینده وجود دارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.