راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگو با علیرضا غفوری، معاون عملیات شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش / مشتری؛ محور کلیدی برنامه‌های سپ

عصر تراکنش 55 و 56 / طی دو سال گذشته شاهد جابه‌جایی و رشد چشم‌گیر شرکت پرداخت الکترونیک سامان در گزارش‌های اقتصادی شاپرک بودیم. در واقع این شرکت در بسیاری از شاخص‌ها نه‌تنها خود را به شرکت شماره یک صنعت که سال‌ها بی‌رقیب بود، به‌شدت نزدیک کرده، بلکه در برخی شاخص‌ها نیز موفق به کسب رتبه نخست شده است. سال‌ها بود که جابه‌جایی و اتفاق چشم‌گیری از این دست در صنعت پرداخت کشور رخ نمی‌داد و صنعت از لحاظ معادلات بازار به یک آرامش نسبی رسیده بود. ولی حالا به نظر می‌رسد این لختی از بین رفته و علاوه بر سپ تغییرات دیگری نیز در گزارش‌های اقتصادی شاپرک توسط سایر شرکت‌ها در حال رخ‌دادن است. یکی از مهم‌ترین نکات شرکت پرداخت الکترونیک سامان در گزارش‌های اقتصادی شاپرک از سال‌های پیش تاکنون این بوده که سپ در هر سه شاخص کلیدی تراکنش‌های موبایلی، اینترنتی و کارت‌خوان در جمع سه شرکت برتر فهرست حضور دارد؛ موضوعی که مدیران ارشد این شرکت درباره آن می‌گویند که این اتفاق بر اساس اندیشه شکل‌گیری سپ مبتنی بر ارائه خدمات نوین و نوآورانه در صنعت پرداخت بوده و بدیهی است در این مسیر تلاش‌شان با این رویکرد به نتیجه رسیده و در مسیر این اهداف حرکت کرده است. موضوع مهمی که وقتی به تاریخچه فعالیت شرکت سپ نگاه می‌کنیم، به‌خوبی این تلاش را می‌بینیم.

وقتی از نوآوری در صنعت پرداخت صحبت می‌کنیم، بدون شک نام پرداخت الکترونیک سامان در آن می‌درخشد و این موضوع طبق گفته‌های مدیران این شرکت، به‌ این دلیل است که بیشترین تمرکز سپ بر مشتری است، نه محصول. با همین نگاه نیز همیشه سعی می‌کند نیازهای مشتری را بشناسد و به‌سرعت برای او راهکارهای ویژه و منطبق بر خواسته‌اش طراحی کند. در گفت‌وگویی که با علیرضا غفوری، معاون عملیات شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش داشتیم، درباره فعالیت‌های این شرکت در سال ۱۴۰۰ و برنامه‌هایشان برای سال ۱۴۰۱ پرسیدیم.


عملکرد سپ در سالی که گذشت


علیرضا غفوری، معاون عملیات شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش ابتدا درباره عملکرد سپ در سال ۱۴۰۰ صحبت می‌کند و می‌گوید: «سال 1400 پایان دوره پنج‌ساله برنامه استراتژیک شرکت و آغاز دوره جدید در برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت سپ است؛ بنابراین تمرکز اصلی در این سال اجرای برنامه‌های مدون‌شده بر اساس استراتژی‌های پنج سال گذشته شرکت و به‌روزرسانی استراتژی‌های جدید شرکت برای سال‌های پیش رو بوده است. علاوه بر برنامه‌های خود شرکت، در سال 1400 برنامه‌ها و پروژه‌های بسیاری نیز از سمت شاپرک برای سپ و سایر پی‌اس‌پی‌ها تکلیف شد که بخش زیادی از عملیات شرکت به توسعه و پیاده‌سازی برنامه‌های مورد انتظار از سمت نهاد ناظر تخصیص یافت.»

طبق صحبت‌های غفوری، در سال 1400، سپ سرمایه‌گذاری خوبی را در بخش زیرساخت، امنیت و اپلیکیشن 724 انجام داده تا بتواند همچنان خدمات سریع، مطمئن و جدیدی را به مردم کشور ارائه دهد.


افزایش سهم بازار در نتیجه اجرای استراتژی‌های شرکت


یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در یک سال گذشته برای شرکت پرداخت الکترونیک سامان رخ داده، جابه‌جایی و رشد سپ در گزارش‌های اقتصادی شاپرک است. سپ در بسیاری از شاخص‌ها نه‌تنها خود را به شرکت شماره یک نزدیک کرده، بلکه در برخی شاخص‌ها نیز شاهد کسب رتبه یک توسط شرکت پرداخت الکترونیک سامان هستیم. معاون عملیات شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش درباره رشد سپ و دستاوردهایش در گزارش‌های اقتصادی اخیر شاپرک این‌طور می‌گوید: «افزایش سهم بازار سپ نتیجه اجرای استراتژی‌های سپ در پنج سال گذشته بوده، هرچند شاخص سهم بازار لزوماً به معنای موفقیت یا عدم موفقیت شرکت‌ها در این حوزه نیست، ولی یکی از اهداف جانبی سپ در راستای تحقق چشم‌انداز سپ، افزایش تدریجی سهم بازار بوده که طی پنج سال گذشته هر سال تقریباً شاهد افزایش یک‌درصدی آن بوده‌ایم که از طریق بهبود مستمر کیفیت خدمات ارائه‌شده محقق شده است. با توجه به افزایش بی‌حدوحصر بهای تمام‌شده خدمات ارائه‌شده و ثابت‌ماندن مدل کارمزد به‌عنوان بخش اصلی درآمدهای یک شرکت پی‌اس‌پی، افزایش سهم بازار به شکل گذشته در دستور کار این شرکت قرار ندارد و در سال جدید، تمرکز بر حفظ بازار و توسعه بازار تراکنش‌های غیرحضوری و همزمان افزایش بهره‌وری در استفاده بهینه از منابع خواهد بود.»


گسترش دامنه خدمات بر اساس نیاز مشتری


یکی از مهم‌ترین نکات سپ در گزارش‌های اقتصادی شاپرک از سال‌های پیش تاکنون این است که سپ تنها شرکت پی‌اس‌پی کشور است که در هر سه شاخص کلیدی تراکنش‌های موبایلی، اینترنتی و کارت‌خوان در جمع سه شرکت برتر فهرست حضور دارد. غفوری در پاسخ به این سؤال که این موضوع را مدیون چه چیزی در سپ می‌دانند، توضیح می‌دهد: «این نکته را نباید فراموش کنیم که سپ مبدع بسیاری از روش‌های پرداخت در کشور است، تراکنش بر بستر اینترنت و بستر USSD و ارائه بسیاری از سرویس‌های خاص جدید روی کارت‌خوان از دستاوردهای سپ است و این باعث شده تا بسیاری از مشتریان قدیمی سپ کماکان از خدمات این شرکت استفاده کنند. با توجه به اینکه مشتری، محور کلیدی برنامه‌های سپ است، نمی‌توان تمرکز را صرفاً روی یک یا دو حوزه ابزار محدود کرد و با توجه به نیازها و انتظارت مشتریان، دامنه خدمات ارائه‌شده نیز می‌بایست گسترش یابد.»

به گفته معاون عملیات شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش، اصلی‌ترین مزیت رقابتی سپ برای تحقق این هدف، سرمایه‌های انسانی باتجربه و متخصص آن است که همواره تلاش می‌کنند رضایت مشتریان را به بهترین شکل ممکن کسب کنند.


لزوم اصلاح مدل کارمزد


غفوری در پاسخ به این سؤال که با توجه به جابه‌جایی‌ها و تغییراتی که در گزارش‌های اقتصادی شاپرک در حال رخ‌دادن است، جایگاه سپ در دو سال آینده در صنعت پرداخت را کجا می‌دانند، این‌طور توضیح می‌دهد: «مهم‌تر از جایگاه شرکت‌های پرداخت در گزارش‌های اقتصادی شاپرک، مدل کسب‌وکار ناکارای فعلی است. با توجه به اینکه اکثر زیرساخت‌های مورد نیاز برای ارائه خدمات الکترونیکی در کشور به هزینه‌های ارزی نیاز دارد، هزینه‌های شرکت‌های پرداخت الکترونیک در سه سال گذشته با توجه به نرخ تورم افزایش چشم‌گیری داشته و باعث شده نرخ بازده سرمایه‌گذاری شرکت‌های پرداخت با شیب قابل ‌ملاحظه‌ای کاهش یابد. در صورت عدم ‌اصلاح مدل فعلی، در چند سال آینده صنعت پرداخت الکترونیک کشور دچار مشکلات متعددی خواهد شد؛ بنابراین لازم است هرچه سریع‌تر اصلاح مدل کارمزد در دستور کار نهادهای قانون‌گذار قرار گیرد. بدیهی است در هر شرایطی سپ با اتخاذ تمهیدات لازم، برنامه‌ریزی کرده تا با اتکا به خداوند متعال و نیروهای انسانی باتجربه، متعهد و علاقه‌مند خود و با زیرساخت‌های مطمئن و ارائه خدمات مورد نیاز پذیرندگان و کاربران و با رعایت کلیه ضوابط و مقررات ذی‌ربط، رتبه نخست خود را حفظ کند.»


اجرای پروژه مالیات؛ اصلی‌ترین چالش ۱۴۰۰


معاون عملیات شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش می‌گوید که اجرای پروژه مالیات و استفاده از زیرساخت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های پرداخت الکترونیک برای پاسخگویی به نیاز حوزه مالیاتی کشور یکی از اصلی‌ترین چالش‌های سال 1400 بوده که در سال جدید نیز ادامه خواهد داشت. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «پروژه‌ای که سال‌ها به علت پیچیدگی‌های فراوان و سرمایه‌گذاری بالای مورد نیاز اجرا نشده بود، هم‌اکنون با بهره‌گیری رایگان از سرمایه‌های شرکت‌های خصوصی پرداخت الکترونیک در حال اجراست و حجم انبوهی از فعالیت نیروهای شرکت‌های پرداخت الکترونیک درگیر همسوسازی پذیرندگان، اطلاع‌رسانی به آنها، آموزش و هدایت مؤدیان و به‌روزرسانی سیستم‌های اطلاعاتی با اهداف پروژه مذکور شده است. قطعاً پروژه ملی در این ابعاد به همکاری تمامی سازمان‌های و نهادهای مرتبط نیاز خواهد داشت، ولی حجم عملیاتی که این پروژه برای شرکت‌های خصوصی پرداخت الکترونیک کشور ایجاد کرده، بسیار بیشتر از حد تصور ما بوده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.