راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برگزیدگان پویش رمزنویس معرفی شدند / اوکی اکسچنج در مسیر افزایش آگاهی در حوزه رمزارز

ریحانه هاشمی / پویش رسانه‌ای «رمزنویس»، که در راستای آگاهی بخشی کاربران در حوزه رمزارز و با حمایت اوکی‌اکسچنج برگزار شد روز دوشنبه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. مراسم داوری محتواهای تولیدشده برای این پویش و انتخاب محتواهای برگزیده، قرار بود به صورت حضوری برگزار شود اما به دلیل محدودیت‌های کرونایی، به صورت آنلاین برگزار شده و در لایو اینستاگرامی ویرگول و اوکی‌اکسچنج نمایش داده شد.

محبوبه کهن‌زاد، سردبیر ویرگول درباره شکل‌گیری ایده برگزاری این پویش توضیح داد: «مدتی بود که ما می‌دیدیم محتواهای خوبی در ویرگول در حوزه رمزارزها و متاورس تولید می‌شود و این محتواها بازدید خوبی هم دارد. برای جهت‌ دادن به این مسیر و تشویق وبلاگ‌نویسان ویرگول به تولید محتوای خلاقانه و کاربردی در زمینه رمزارز و متاورس، تصمیم گرفتیم پویش رمزارز را برگزار کنیم. صرافی اوکی‌اکسچنج هم برای برگزاری این پویش به‌عنوان حامی مالی با ما همراه شد.»

کهن‌زاد ادامه داد: «برای برگزاری این پویش، سعی کردیم جوایزی انتخاب کنیم که انگیزه خوبی را برای شرکت در پویش ایجاد کند. اساس انتخاب نفرات اول تا سوم هم بر اساس داوری کیفیت محتواهای رسیده بود.» عسل علیزاده محقق بیت‌کوین، ضیا صدر، بیت‌کوینر و سازنده پادکست لانه خرگوش و محمد آذرنیوار سردبیر وب‌سایت ارز دیجیتال، داوران این پویش بودند.


معیارهای اصلی برای داوری مقاله‌ها


محمد آذرنیوار، سردبیر وب‌سایت ارز دیجیتال و از داوران پویش رمزنویس، در مورد معیارهای داوری مقالات گفت: «اغلب مقاله‌هایی که برای این پویش تألیف شده بود، خیلی خوب بود اما به هر حال ما مجبور بودیم سه مقاله را به‌عنوان محتواهای برتر انتخاب کنیم. اولین معیار، عنوان مقاله بود که مشخص می‌کرد مقاله چقدر جذابیت دارد و مهم است و تابه‌حال در موردش حرف زده شده و محتوا تولید شده است. معیار دوم، محتوای مقاله بود که باید بررسی می‌کردیم که چقدر به عنوان مرتبط است. معیار سوم هم شامل رعایت موارد نگارشی و قوت متن و قدرت تألیف نویسنده بود.»

محمد آذرنیوار

عسل علیزاده، محقق حوزه رمزارز نیز گفت: «تعداد زیادی مقاله به دست ما رسید که بیشترشان مقالات خوب و پرمحتوایی بودند و این نشان می‌داد استقبال خوبی از پویش شده است. معیار اول من برای امتیازدهی به یک مقاله، خلاقیت و تکراری نبودن محتوا بود. البته به مقالاتی هم برخوردیم که خلاقانه نداشتند اما جامع و کاربردی بودند و آن‌ها را در لیست نهایی آوردیم.» علیزاده در ادامه توضیح داد: «نگارش و تمیز بودن متن هم خیلی برای من مهم بود و خیلی از مقالات خوب به دلیل رعایت نکردن همین مسئله، حذف شدند. عنوان هم از نظر من مهم بود چون اولین و مهم‌ترین نکته که توجه خواننده را جلب می‌کند، عنوان است.»

ضیا صدر، بیت‌کوینر و سازنده پادکست لانه خرگوش هم درباره موارد مهم در امتیازدهی به یک مقاله گفت: «برای من جامع بودن و اصولی بودن محتوای مقالات مهم بود و مطالبی که واجد این شرایط باشند را زیاد داشتیم. مقالات خلاقانه هم زیاد داشتیم اما رتبه‌های اول، دوم و سوم، محتوای خلاقانه‌تری نسبت به دیگران تولید کرده بودند.»

ضیا صدر

محبوبه کهن‌زاد هم درباره روال داوری‌ها گفت: «یکسری از مقاله‌ها خیلی خلاقانه بودند، اما ما سعی کردیم مقاله‌هایی را انتخاب کنیم که دربرگیری بیشتری داشتند.» او همچنین گفت: «علاوه بر شرکت‌کنندگانی که برای این پویش مقاله نوشتند، سه نفر راوی هم داشتیم که در حوزه رمزارز صاحب‌نظر و خبره هستند؛ ما از آن‌ها دعوت کردیم برای پویش، مقاله اختصاصی بنویسند اما مقالات آن‌ها در بخش داوری وارد نشد.»

کهن‌زاد درباره مرحله نهایی انتخاب مقالات برتر گفت: «ما در نهایت به یک لیست ده‌تایی رسیدیم و این مقالات را به ترتیب تعداد امتیازات‌شان، فهرست کردیم که اگر بعداً مشخص شد یکی از مقاله‌ها از جایی کپی و یا مستقیماً ترجمه‌شده و یا اگر نتوانستیم به نویسنده دسترسی پیدا کنیم، جایزه را به رتبه بعدی بدهیم.»

محبوبه کهن‌زاد

اسامی مقالات برتر


محبوبه کهن‌زاد در ادامه مراسم داوری، اسامی مقالات برگزیده را به ترتیب از سوم به اول اعلام کرد. رتبه سوم، به مقاله‌ سجاد بیات با عنوان «پاسخ به پرسشِ متاورس دقیقاً چیست» اختصاص پیدا کرد.

محمد آذرنیوار درباره دلیل انتخاب این مقاله گفت: «این مقاله عنوان خیلی جذابی داشت که باعث شد خوانده شود. محتوای خیلی خوبی هم داشت و به حاشیه نرفته و به اصل موضوع پرداخته بود. نگارش و ساختار متنی خوبی هم داشت و با امتیازاتی که دادیم به مقام سوم رسید.»

عسل علیزاده نیز گفت: «در مورد متاورس مقالات زیادی به دست ما رسید اما این مقاله، از دید فلسفی به موضوع متاورس پرداخته بود و فهم دقیقی از متاورس ارائه می‌داد.»

عسل علیزاده

رتبه دوم نیز به مقاله‌ای با عنوان «راز پشت پرده قیمت‌های نجومی ‌NFT برملا شد» نوشته جاوید گیو تعلق گرفت.

عسل علیزاده درباره دلیل این انتخاب گفت: «NFT از ترندهای مهم کریپتو است اما سؤال است که قیمت نجومی آن‌ها به چه دلیل است. این مقاله خیلی جامع بود و مشخص می‌کرد عوامل تأثیرگذار در قیمت بالای NFT چیست. به‌علاوه اینکه نگارش خوب و بدون ایرادی هم داشت و موارد نگارشی در آن به خوبی رعایت شده بود.»

رتبه اول را مقاله‌ای با عنوان «بیت‌کوین، یک بازی استادانه» که سجاد اسحاقی نصرآبادی آن را نوشته بود به خودش اختصاص داد. ضیا صدر درباره این مقاله گفت: «این مقاله را وقتی اولین بار در توییتر دیدم خواب از سرم پرید، چون نظیرش را در مقالات فارسی نداشتیم. نویسنده در مقاله‌اش درباره گیم تئوری و اینکه چه در بیت‌کوین وجود دارد که باعث شده تبدیل به آنچه امروز هست، بشود، نوشته بود و خیلی خوب توانسته بود در یک مطلب جمع‌وجور و مختصر، مفاهیم پیچیده‌ای را توضیح دهد. از نظر من این مقاله یک سر و گردن از بسیاری از مطالب ارسال‌شده بالاتر بود.»

پس از معرفی برگزیدگان و در انتهای مراسم، تمام شرکت‌کنندگان در این پویش در قرعه‌کشی پنج عدد دستبند شیائومی شرکت داده شدند.


این تازه اول راه است


محبوبه کهن‌زاد: «برگزاری این پویش و استقبال خوبی که از آن شد، ما را متوجه این کرد که حوزه رمزارز و متاورس، چقدر جای کار دارد و چقدر می‌توان محتواهای ناب و دست اولی درباره آن تولید کرد؛ بنابراین این پویش ادامه‌دار خواهد بود و به همین‌جا ختم نخواهد شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.