راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ازکی‌وام و آپسان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند / جای خالی اعطای اعتبار خُرد پر شد

شرکت آپسان و ازکی‌وام به‌منظور توسعه عمق بازار فین‌تک پس از شش ماه مذاکره چهارشنبه مورخ 18 اسفند 1400 تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

مراسم امضای تفاهم‌نامه شرکت آپسان و ازکی‌‌وام با صحبت‌های محمدمهدی مؤمنی، مدیرعامل ازکی‌وام آغاز شد. او با بیان اینکه افزایش عمق بازار فین‌تک یکی از اهداف و استراتژی‌‌های مهم ازکی است، توضیح داد: «ازکی با گذشت زمان در راستای تحقق هدفش که عمق‌بخشیدن به بازار فین‌تک است، تصمیم گرفت محصولاتش را به بازار فین‌تک عرضه کند. این شد که از دل مجموعه ازکی، ازکی‌وام خلق شد.»

مؤمنی ضمن تحسین عملکرد تالی بیان کرد: «مجموعه آپسان با برند تالی دست به اقدام موفقیت‌آمیزی زده است؛ خلاء ارائه خدمات اعتباری خُردی که بتواند زندگی روزمره مردم را پوشش دهد، در بازار قابل لمس بود. ازکی‌وام به‌عنوان شرکتی که بازار را می‌شناسد، به بزرگی اقدام آپسان کاملاً واقف است؛ حالا پس از شش ماه مذاکره با آپسان قرارداد همکاری با عنوان ازکی ـ تالی امضا شد.»

به گفته مؤمنی، برند مشترک ازکی ـ تالی قرار است به سازمان‌ها و افراد عادی با حداقل وثایق، اعتبار خُرد ارائه دهد. کاربران ‌می‌توانند با دریافت اعتبار از این برند مشترک کالاهای تندمصرف، پوشاک و… را به‌صورت اعتباری از پذیرنده‌­های تالی و ازکی‌وام خریداری کنند و پایان هر ماه وجه آن را بپردازند. مبلغ اعتبار خُرد از 250 هزار تومان تا 5 میلیون تومان متغیر است.

امید ترابی، مدیرعامل آپسان نیز با بیان اینکه تاکنون بیش از 120 هزار نفر از تالی اعتبار دریافت کرده‌اند، گفت: «تلاش ما این است که یک کارت اعتباری در اختیار مردم ایران قرار بگیرد تا آنها در این شرایط اقتصادی بتوانند خرید کنند و ماه بعد حساب‌شان شارژ شود. کارت اعتباری بانک‌ها در واقع کارت تسهیلاتی محسوب می‌شوند و مبنایشان مرابحه است. در حالی که سازوکار تالی مشابه یک کارت اعتباری واقعی است.» به گفته او، پیش‌بینی می‌شود با انعقاد این همکاری آمارهای ما 20 برابر شود.  

ترابی با بیان اینکه می‌خواهیم فضای خرید اعتباری را در ایران فراهم کنیم، اظهار کرد: «60 درصد از خریدهای مردم جهان با استفاده از کارت‌های اعتباری صورت می‌گیرد. این روش فقط برای کشورهای جهان اول توسعه‌یافته نیست؛ اندونزی، ویتنام و کشورهای آسیایی اطراف ایران هم از اعتبار استفاده می‌کنند. 65 درصد از سهم باقی‌مانده نشان می‌دهد که فرصت بزرگی در اختیار بازار پرداخت اعتباری است.»

ترابی اظهار کرد: «ما سرویس BNPL صرف نیستیم و نمی‌خواهیم فقط به یک مارکت‌پلیس متصل باشیم؛ اتصال به یک مارکت‌پلیس مردم را به سمت دریافت تسهیلات سوق می‌دهد، اما تالی در واقع برای تقویت فروش در بازار است که به افراد اعتبار می‌دهد. ما اعتبار می‌دهیم تا مردم ایران معتبر باشند.»

ترابی با بیان اینکه ریسک‌­های مالی را پذیرفته‌ایم، ادامه داد: «تالی کاربرانش را با رفتار روزمره در شبکه مالی می‌سنجد و شغل، تحصیلات، محل زندگی و… را معیار اعتبار یک فرد قرار نمی‌دهد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.