راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک‌های کشور چه قدر امن هستند؟

این روزها تقریبا می‌توان گفت نمی‌توانیم کسی را پیدا کنیم که به بانک و خدمات بانکی نیازی نداشته باشد. دوره مبادلات پایاپای و حتی خریدهای نقدی به سر آمده است. درحال حاضر تقریبا تمام ایرانی‌ها حداقل یک حساب بانکی و یک کارت بانک دارند اما امنیت سیستم بانکی کشور چقدر است. این سوال مهمی است که برای یافتن پاسخ آن نخست باید بفهمیم مسئول برقراری و کنترل امنیت بانک‌ها چه کسی است؟

.

بانک‌های کشور چه قدر امن هستند؟

هر بانک سیستم امنیتی و مدیریتی خاص خودش را دارد اما این وظیفه بانک مرکزی است که امنیت بانک‌ها را مدیریت نماید. پیشتر دبیر کل بانک مرکزی گفته بود: «دهه هفتاد را در نظام بانكی می‌توان دهه سامان گرفتن سامانه‌های داخل بانك، دهه هشتاد را دهه ارتباط و تسهيل روابط بين بانكی و دهه نود را دهه شفافيت و امنيت ناميد». این به آن معناست که بانک مرکزی اهمیت توجه روز افزون به امنیت را دریافته و به آن حساسیت دارد.

بسیاری از سارقان و هکرهای سایت‌های بانکی با استفاده از روش‌های مدرن در فناوری، پول را از حساب‌ها بیرون می‌کشند و بدافزارهای رایانه‌ای نیز به روش‌های الکترونیکی به حساب‌ها حمله می‌کنند. حتی تروجان‌هایی چون Tatanga که می‌توانند خود را از نرم‌افزارهای امنیتی و ضدویروس نیز پنهان کنند، می‌تواند به سادگی از طریق هزاران وب سایت رایانه شما را آلوده کنند.

اما مسئله اصلی اینجاست که به رغم وجود تهدیدهای بسیار هیچ‌کدام از ما نمی‌توانیم از سیستم بانکداری الکترونیک چشم‌پوشی کنیم، از این رو باید راهکارهایی را مدنظر قرار دهیم که امنیت حساب را افزایش می‌دهد. حقیقت این است که سیستم‌های امنیتی نظام بانکداری ما خالی از اشکال نیستند اما این به معنی ناامن بودن نظام بانکی نیست. از این رو مشتریان باید به سیستم بانکی اطمینان داشته باشند اما در عوض بکوشند راه‌های افزایش امنیت سیستم‌هایی که از آن استفاده می‌کنند را بیاموزند. بانک‌های بزرگتر همواره از سیستم‌های امنیتی پیچیده‌تری در مقایسه با بانک‌های کوچک استفاده می‌کنند و مشتریان بانکی نباید در پرسیدن این سوال از بانک خود که چگونه می‌توانند امنیت بانکی آنلاین خود را ارتقاء دهند حتی لحظه‌ای درنگ کنند.

این وظیفه بانک‌هاست که امنیت سرمایه‌های شما را تضمین کند اما شما هم باید از آنها بخواهید که راه‌های ارتقای امنیت را به شما بیاموزند. متاسفانه این روزها آنقدر که به فکر میزان وام، سود تسهیلات و جوایز قرض الحسنه هستیم کمتر به فکر نکات امنیتی هستیم و کمتر در این خصوص سوال می‌کنیم این در حالیست که نباید در این خصوص غافل شد و باید بکوشیم تمام نکات امنیتی ضروری را بیاموزیم.

منبع: بانکی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.