راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رویداد جذب سرمایه‌گذار در حوزه فناوری نانو برگزار شد

رویداد دمو دی حوزه فناوری نانو با هدف ارتباط با سرمایه‌گذاران و جذب سرمایه، یکشنبه ۱۵ اسفندماه توسط ستاد توسعه فناوری نانو گروه پیشگامان کارآفرینی کارن (کارن کراد) با همکاری مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در محل دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کارن کراد، این رویداد میزبان هفت استارتاپ و شرکت دانش‌بنیان در حوزه فناوری نانو سرمایه‌گذاران فعال زیست‌بوم نوآوری بوده است. در روند برگزاری این رویداد، استارتاپ‌ها، به ارائه طرح و محصول خود پرداختند و در ادامه به سؤالات سرمایه‌گذاران پاسخ دادند.

به علت شیوع بیماری کرونا، این رویداد به صورت آنلاین از طریق پلتفرم اسکای‌روم و با ظرفیت محدودی به صورت حضوری برگزار شد.

هدف ستاد نانو از برگزاری رویداد امروز، کاهش چالش جذب سرمایه برای کسب‌وکارهای حوزه نانو همچنین برقراری ارتباط با سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌ها و همچنین حمایت از متخصصان فارغ‌التحصیل خارج از کشور است که اقدام به راه‌اندازی یک استارتاپ نانویی کرده‌اند.

در شروع این رویداد سید مهدی رضایت، مدیر کارگروه توسعه سرمایه‌های انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، ضمن خوشامدگویی به حاضران گفت: «حمایت از محققان ایرانی مقیم خارج، از ایده‌ها و طرح‌های سعید سرکار دبیر ستاد نانو است و این طرح با حمایت معاونت علمی ریاست‌جمهوری به مرحله‌ خوبی رسیده است. نگاه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به محققان و متخصصان این حوزه که مقیم خارج از کشورند، نگاهی از جنس نگهداری از یک بذر جهت تبدیل آن به جوانه و یک نهال است. ما در حوزه فناوری نانو، با جوانانی توانمند و مستعد روبه‌رو هستیم؛ بنابراین با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، رویدادهای جذب سرمایه و سایر روش‌ها، به دنبال حمایت از این افراد هستیم.»

همچنین در مراسم اختتامیه، سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تأکید بر حمایت از محققان ایرانی مقیم خارج، گفت: «ما در این زمینه بیشتر به دنبال معرفی الگوهای مطرح در این حوزه هستیم؛ چراکه اگر در پی گردش مغزها هستیم، در واقع به دنبال متخصصان دارای دانش فنی هستیم. ما در پی این هستیم که این متخصصان تنها استاد دانشگاه نشوند؛ چراکه ظرفیت‌ها در این زمینه پر شده و توانایی جذب بیشتر وجود ندارد و این افراد به جای آنکه بر روی صندلی بنشینند و حقوق بگیرند، نسبت به توسعه یک فناوری، اقدام و از آن ارزش افزوده و ثروت آفرینی کنند.»

او با بیان اینکه فرهنگ توسعه دانش‌بنیان در کشور نهادینه شده است، خاطرنشان کرد: «اگر بتوانیم در این زمینه الگوهای موفقی را ارائه دهیم، ارزش افزوده زیادی در پی خواهد داشت.»

سرکار در انتها، به برگزاری این رویداد اشاره کرد و با بیان اینکه اولین جلسه این رویداد امروز برگزار شد، اضافه کرد: «جلسات دیگر این نشست نیز در آینده نزدیک نیز برگزار خواهد شد؛ چراکه امروز شاهد بودیم که طرح‌های با ارزشی ارائه شد و همچنین با توجه به سؤالات فنی که پرسیده شد، این رویداد جنبه‌های آموزشی نیز داشته است.»

در این رویداد ۷ استارتاپ نانویی، توانمندی و فناوری خود را به سرمایه‌گذاران مدعو ارائه کردند که به این شرح است:

شرکت به زی ساز جهان

  • کیت تشخیص سریع پریودونتایت (بیماری‌های لثه)
  • سرمایه مورد نیاز: 1 میلیارد و 600 میلیون تومان

پریودونتایت از شایع‌ترین بیماری‌های دهان و دندان است. کیت تشخیص سریع پریودونتایت می‌تواند در کمتر از ١٠ دقیقه و تنها با سه قطره نمونه از بزاق فرد و بدون نیاز به تخصص، برای تشخیص وجود بیماری و پایش روند درمان به کار رود.

شرکت دانش‌بنیان فراپایش امین

  • کول تگ (CoolTag)
  • سرمایه مورد نیاز: 10 میلیارد تومان

محصول کول تگ یک برچسب الکترونیکی هوشمند است که برای مانیتورینگ و پایش دما و شرایط محیطی نگهداری محصولات کاربرد دارد. این کار توسط یک سیستم یکپارچه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اینترنت اشیا باهدف نظارت بر شرایط محیطی و نگهداری محصولات در زنجیره سرد استفاده می‌شود. در این محصولات، از فناوری نانو در بخش سنسورها و افزایش انعطاف‌پذیری بسته‌بندی استفاده می‌شود.

شرکت لایه رویان پارت

  • گلوکومتر پوشیدنی غیرتهاجمی بی‌وقفه
  • سرمایه مورد نیاز: 2 میلیارد و 500 میلیون تومان

محصول مورد نظر دستگاهی برای تشخیص قند خون به صورت پیوسته بدون نیاز به نمونه‌گیری خون است. بنا به طراحی سنسور و کاربرد تعریف‌شده برای آن، می‌توان آنالیت عرق را مورد آنالیز قرار داد. مکانیسم تشخیصی بر پایه فعال‌سازی بستر سنسور و تشخیص سیگنال ایجاد شده در آن است. فناوری‌های موجود، آماده‌سازی بستر مورد نظر برای تشخیص آنالیت، ساختار پلیمری نگهدارنده و تشخیص و اندازه‌گیری سیگنال به وجود آمده در آن است.

هسته فناور نانو ایمپلنت

  • نانو پودر ترمیم‌کننده نقایص استخوانی

نانو پودر استخوانی سنتزی (نانو ایمپلنت) شامل ذرات نانوکریستالی هیدروکسی آپاتیت است که از نظر اندازه، شیمی و مورفولوژی شبیه ذرات هیدروکسی آپاتیت موجود در استخوان انسان است و به همین دلیل از زیست سازگاری بالایی برخوردار است. همچنین وجود سیلیکا در این ساختار سبب افزایش رگ‌زایی و تسریع استخوان‌سازی می‌شود و می‌تواند برای رفع نقایص استخوانی مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت فرتاک طب

  • کیت تشخیص سریع آنتی‌بیوتیک در شیر
  • سرمایه مورد نیاز: 1 میلیارد و 600 میلیون تومان

کیت‌های تشخیص سریع آنتی‌بیوتیک‌ها در شیر، یک روش سریع برای سنجش آلودگی نمونه‌های شیر به آنتی‌بیوتیک‌های دو گروه تتراسایکلین و بتالاکتام‌هاست. این آزمایش می‌تواند در محل، برای کنترل روزانه یا در آزمایشگاه‌ها برای تجزیه و تحلیل مجموعه‌ای از نمونه‌های شیر استفاده شود. برای انجام این آزمایش نیازی به متخصص و تجهیزات آزمایشگاهی نیست. علاوه بر پتانسیل و لزوم استفاده از این محصول در دامداری‌ها، فروشگاه‌های عرضه محصولات لبنی سنتی و محل‌های جمع‌آوری شیر، این محصول در حال حاضر نیز در کارخانه‌های لبنی به طور روزانه و به میزان زیادی استفاده می‌شود.

شرکت دانش‌بنیان مارال پوشش نانو

  • پوشش‌های سوپرآبگریز پلی یورتانی
  • سرمایه مورد نیاز: 1 میلیارد و 800 میلیون تومان

محصولات این شرکت، فرمولاسیون‌های مختلف از پوشش‌های فوق آب‌گریز پلی یورتانی است. پوشش‌های سوپر آب‌گریز پلی یورتانی به خاطر خاصیت آسان‌تمیزشوندگی و داشتن زاویه تماس آب با سطح بالای ١٤٥ درجه، آب را به طور کامل از خود دور کرده و در مقایسه با پوشش تجاری پلی یورتان جذب آب را تا هشتاد درصد و میزان نفوذ یون کلر را به کمترین مقدار می‌رساند در کاهش خوردگی مؤثر است.

شرکت دانش‌بنیان بسپار سیلیکون ژیکان

  • پوشش مقره ولتاژ بالا، تقویت‌شده با فناوری نانو
  • سرمایه مورد نیاز: 3 میلیارد تومان

شبکه انتقال قدرت یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین صنایع کشورهاست. یکی از مهم‌ترین اجزای این صنعت، مقره‌ها‌ی الکتریکی است که وظیفه نگهداری خطوط انتقال قدرت را دارند. مقره‌ها باید غیرهادی باشند ولی با قرارگیری در معرض آلودگی، سطح مقره‌ها‌ هادی و سبب آتش گرفتن و خرابی آن‌ها می‌شود. در صورت استفاده از پوشش تقویت‌شده با نانوی شرکت بسپار سیلیکون ژیکان، می‌توان مقره‌ها را نسبت به این آلودگی‌ها ایمن کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.