راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مهلت 48ساعته شاپرک به پذیرنده‌ها / 400 هزار ترمینال در آستانه بسته‌شدن

شاپرک یکشنبه‌شب برای پرداخت‌یاران لیست بلندبالایی را ایمیل کرد. در این پیام آمده بود این لیست کاربرانی است که پرونده مالیاتی‌شان کامل نیست. این ترمینال‌ها 48 ساعت فرصت دارند که پرونده خود را تکمیل کنند. شاپرک پیش از این شبانه هزاران پذیرنده را غیرفعال کرده بود.


فاجعه رخ خواهد داد


مهدی عبادی، مدیرعامل وندار با بیان اینکه بدون شک قانون پایانه‌های فروشگاهی و مؤدیان مالیاتی به نفع کشور است و باید اجرا شود، توضیح داد: «این قانون مصوب مجلس و به نفع همه کشور است، اما طبق معمول شاپرک و اداره مالیات قانون را به شکل غیرمعقول و آسیب‌زا اجرا می‌کنند.» به گفته عبادی، نقدهای زیادی به نحوه اجرای قانون وارد است. 

عبادی ادامه داد: «پرداخت‌یاران برای ارائه سرویس بهتر به مشتریان و افزایش کیفیت درگاه پرداخت، به ازای هر فرد یک درگاه می‌گیرند تا اگر پی‌اس‌پی از سرویس خارج شد، به درگاه پرداخت دیگری سوئیچ کنند.» به گفته او، تعداد بسیار زیادی از پایانه‌هایی که قرار است روز چهارشنبه بسته شود پایانه‌های دوم، سوم و چهارم هستند.

عبادی با اشاره به اختلالات سایت اداره مالیات گفت: «طراحی سایت مالیات به گونه‌ای است که حتی پرداخت‌یارانی که به اتصال درگاه‌ها علاقه‌مندند هم با ویدئو آموزشی نمی‌توانند پرونده مالیاتی خود را به درگاه الصاق کنند.»

او با تأکید بر اینکه داده‌های شاپرک و بانک مرکزی منطبق نیست، تأکید کرد: «در حال حاضر پایانه‌هایی هستند که پرونده مالیاتی آنها کاملاً تکمیل و درگاه آنها الصاق شده، اما در لیست مسدودی شاپرک قرار دارند. به نظر می‌رسد داده‌های شاپرک و بانک مرکزی منطبق نیستند. این موضوع باعث می‌شود پذیرنده‌هایی که از قانون پیروی کرده‌اند هم روز چهارشنبه بسته شوند.»

او در پایان با بیان اینکه ترمینال‌ها مجدد بازگشایی نمی‌شوند، تصریح کرد: «به‌دلیل اختلالات موجود در سایت بانک مرکزی و شاپرک اگر ترمینال در مهلت 48ساعته اطلاعاتش را تکمیل و تصحیح کند، ترمینال مجدد بازگشایی نمی‌شود.» به گفته او، احتمال می‌رود روز چهارشنبه فاجعه رخ دهد.


بازه زمانی نامعقول است


مهدی فاطمیان، بنیان‌گذار زیبال موضوع را این‌طور روایت می‌کند که  شاپرک یکشنبه‌شب لیست بلندبالایی از ترمینال‌های پرداخت را برای ما ایمیل کرد و گفت ترمینال‌هایی که مراحل ثبت‌شان را تا مرحله آخر پیش نبرده‌اند، طی 48 ساعت آینده بسته می‌شوند. ما به‌عنوان پرداخت‌یار فرایند ثبت‌شدن در مالیات و دریافت کد مالیاتی و… را تأیید می‌کنیم، قانون مجلس را هم قبول داریم، اما با نحوه اجرا موافق نیستیم.

فاطمیان ادامه داد: «به‌ جای تهدید و رفتارهای این‌چنینی می‌شد که شاپرک و اداره مالیات به‌صورت سیستمی مشکل را حل کنند. اصلاً از ابتدا قرار بود همین اتفاق رخ دهد، اما احتمالاً به‌دلیل داده‌های ناقص شرکت شاپرک فرایند به سمت مسدودی درگاه‌ها حرکت کرد.»

فاطمیان تصریح کرد: «ما به‌عنوان هویت مستقل در صنعت پرداخت خود را موظف می‌دانیم که در کنار مجلس، قانون‌گذار و مجری  باشیم و به آنها  کمک کنیم، اما همکاری زمانی معنا دارد که نام دقیق ترمینال و مهلت پایانی آنها هم به ما اعلام شود  تا بتوانیم پذیرندگان را به سمت شفاف‌سازی سوق دهیم. اگر بازه زمانی معقول وجود داشته باشد و ترمینال به هر علتی اطلاعاتش را تکمیل نکند، هیچ‌کس نمی‌تواند به شاپرک خرده بگیرد. اگر شاپرک لیست ترمینال‌ها را به اطلاع می‌رساند، پرداخت‌یار هم از طریق پیامک کاربر ترمینال را مطلع می‌کرد و آسیب چهارشنبه را کاهش می‌داد.

احمدرضا منصوری، مدیرعامل پی‌پینگ که نحوه اطلاع‌رسانی را غیرمؤثر می‌داند، گفت: «یک لیست از کاربرانی که پرونده مالیاتی‌شان کامل نبود، برای ما ارسال‌ شده است. شاپرک همچنین اعلام کرده که این ترمینال‌ها 48 ساعت فرصت دارند که پرونده خود را تکمیل کنند. ما هم به کاربران‌مان تذکر شاپرک را اعلام کردیم. ما نمی‌توانیم پیگیری موردی داشته باشیم که آنها پیگیر پرونده خود شدند یا خیر؟ چون ای‌پی‌آی‌ها بسته است. ما چند روز قبل در نامه‌ای از شاپرک خواسته بودیم که پیش از مسدود کردن به ما لیست بدهد، سری اول  که چند روز پیش بود، بدون اطلاع‌رسانی ترمینال را بستند و سری دوم لیست را منتشر کرده‌اند، اما با بازه 48ساعته.»

به گفته او، شاپرک لیست را ایمیل می‌کند و ایمیلش برای ما اسپم می‌شود، در نتیجه دیرتر از موضوع مطلع می‌شویم.


مهلت منطقی این فرایند 40 روز است


مصطفی امیری، بنیان‌گذار زرین پال که طرفدار تدابیر بهتر است، در این خصوص گفت: «نام 186 هزار ترمینال برای ما ارسال‌ شده است. این لیست شامل پذیرنده‌ها با وضعیت‌های متفاوت است. در گروه‌های واتس‌اپی اعلام کرده‌اند، درصد بالایی از پذیرندگان که حجم تراکنش زیادی دارند، مسدود خواهند شد و زمان تخصیص داده‌شده برای جلوگیری از این امر 48 ساعت است. اول باید تشکر کنیم که لیست مسدودسازی پیش از موعد برای ما ارسال‌ شده است؛ احتمالاً بتوان حداقل‌ها را در این مدت انجام داد. باید به ترمینال‌ها کمک کنیم که راحت‌تر فرایند را طی کنند.»

به گفته او، ما درک می‌کنیم که زمان زیادی از اعلام شاپرک گذشته، اما به نظر می‌آید در ترافیک شب عید کسب‌وکارها می‌توان تدابیر بهتری اندیشید و موضوع را بهینه‌تر جلو برد.

محمدمهدی شریعتمدار، رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک نیز با اشاره به غیراستاندارد بودن فرایندها گفت: «شاپرک با ارسال یک فهرست اعلام کرده ترمینال‌هایی که هنوز پرونده مالیاتی ندارد یا کد مالیاتی‌شان به سامانه متصل نشده، بسته می‌شوند. البته به نحوه انجام  این فرایند نقد اساسی دارم، چراکه تکمیل اطلاعات مالیاتی به‌صورت دستی فرایند زمان‌بری است و در مدت 48 ساعت کاری از دست کسی برنمی‌آید؛ زیرا فرایند غیراستاندارد است. هر کاری زمان‌بندی خودش را دارد. بخش خصوصی هم که علم غیب ندارد. شاپرک می‌گوید از ابتدای سال اطلاع داده بودیم که همه باید پرونده مالیاتی داشته باشند، این حرف کلی است و جزئیات آن در دولت جدید مشخص‌ شده و مهلت منطقی این فرایند 40 روز است. ما بارها از بانک مرکزی درخواست کردیم که در برخورد با بخش خصوصی از فرایندهای استاندارد استفاده کند، اما تاکنونی چنین رفتاری را ندیده‌ایم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.