راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وحید شامخی در جشنواره نهال فین‌تک از چالش‌های مدیران عامل در ایران گفت / تحریم و منابع انسانی عمده‌ترین نگرانی مدیران عامل

احسان محمودی / وحید شامخی، عضو هیئت ‌مدیره شرکت مشاوره ایلیا در سومین جشنواره نهال فین‌تک با ارائه گزارشی که توسط شرکت ایلیا در چند ماه قبل در حوزه سبک زندگی، دغدغه‌ها، چالش‌ها و تیپ‌شناسی شخصیتی مدیران عامل کشور پرداخته شده بود اشاره کرد.

او بابیان اینکه انسان‌ها در شهرها و در کنار یکدیگر جمع می‌شوند و این کنار هم بودن به آنها کمک می‌کند تا نیازهای خود را برطرف کنند از این رو تمامی افراد نقش‌های مختلفی را در این راستا برعهده می‌گیرند، افزود: «انسان‌ها همواره با چالش‌ها و دغدغه‌هایی مشابه روبه رو است و هنگامی که آن را به اشتراک می‌گذارد این امکان فراهم ‌می شود که راهکارهای متمایزی که امکان دستیابی آن به صورت فردی وجود ندارد و نیز برای انجام دادن آن نیاز به همراهی تمامی افراد است، به دست آید.»


سبک زندگی مدیران عامل کشور


او با اشاره به گزارش مدیران عامل که توسط شرکت ایلیا در چند ماه قبل منتشر شده بود، عنوان کرد: «در این گزارش به سبک زندگی، دغدغه‌ها، چالش‌ها و تیپ‌شناسی شخصیتی مدیران عامل کشور پرداخته شده است. در زمینه سبک زندگی مدیران عامل در 24 ساعت شبانه روز به این صورت است که 11 ساعت متوسط ساعت کاری، 6 ساعت و 40 دقیقه متوسط ساعت خواب، 5 ساعت و 43 دقیقه صرف برنامه‌های از قبل برنامه‌ریزی شده، 5 ساعت و 17 دقیقه صرف امورات پیش‌آمده و پیش بینی نشده و نیز 4 ساعت 20 دقیقه شامل سایر فعالیت‌های روزانه می‌شود.»

به گفته او، 28 درصد از مدیران عامل کشور به صورت روزانه با استرس زیاد زندگی می‌کنند همچنین بیش از 85 درصد مدیران عامل حداقل یکی از برنامه‌های خود مراقبتی به طوری که 41 درصد آنان از رژیم غذایی سالم، 42 درصد خواب با کیفیت و منظم، 32 درصد چکاپ پزشکی دوره‌ای، 30 درصد فعالیت ورزشی منظم، 27 درصد عبادت و نیایش منظم و 9 درصد مراقبه و مدیتیشن را به صورت منظم در برنامه زندگی خود قرار دادند. در ادامه می‌توان گفت 2 ساعت از 24 ساعت شبانه روز این افراد صرف شبکه‌های اجتماعی به صورتی که 2 درصد فیسبوک، 10 درصد کلاب‌هوس، 13 درصد توییتر، 32 درصد لینکدین، 39 درصد تلگرام، 57 درصد اینستاگرام و 81 درصد واتساپ می‌شود همچنین تقریبا 98 درصد مدیران عامل در حداقل یکی از شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند.

او با اشاره به اینکه از هر چهار مدیران عامل تنها یک نفر رسانه‌های سنتی مانند تلویزیون یا رادیو را دنبال می‌کنند، گفت: «بیش‌تر از نیمی از مدیران عامل از منابع اطلاعاتی و خبری غیر رسمی به طوری که 54 درصد آنها از منابع غیر رسمی، 42 درصد از منابع رسمی، 28 درصد از شبکه‌های دوستان و آشنایان و 19 درصد از سایر منابع برای کسب اطلاعات استفاده می‌کنند.»

شامخی در ادامه اینگونه ادامه می‌دهد که 40 درصد از مدیران عامل در حال حاضر از خدمات مشاور کسب‌وکاری به گونه‌ای که 40 درصد آنان از مشاور کسب‌وکاری، 21 درصد مربی ورزشی و تناسب اندام، 18 درصد کوچ فردی، 17 درصد روانشناسی و روانکاو و 13 درصد مشاور سلامتی و تغذیه‌ای استفاده می‌کنند و نیز سرانه مطالعه بین مدیران عامل به طور متوسط شش تا هفت جلد کتاب در سال، چهار تا پنج ساعت آموزش در ماه و پنج تا شش مقاله در هفته است. همچنین بیش از 60 درصد از مدیران عامل قبل از هفت صبح از خواب بیدار می‌شوند که 36 درصد آنان در بازه زمانی شش تا هفت صبح، بیشترین زمان بیدار شدن و 42 درصد نیز در ساعات 11 تا 12 شب، بیشترین زمان به خواب رفتن را به خود اختصاص می‌دهند.»


چالش‌ها و دغدغه‌های مدیران عامل


به گفته او عدم ثبات اقتصادی و کمبود نیروی متخصص توانمند دو دغدغه اصلی مدیران عامل در سال 1400 هستند همچنین به جز مدیران عامل بنگاه‌های تولیدی، اکثریت مدیران عامل در این پیمایش «ادامه‌دار شدن تحریم‌ها» را جزو پنج دغدغه اصلی در سال 1400 به حساب می‌‌آورند. او در ادامه اینگونه گفت که مدیران عامل با نگرانی ادامه‌دار شدن تحریم‌ها، کم‌ترین خوش‌بینی به محیط را دارند همچنین مدیران عامل در بنگاه‌های بزرگ‌تر، خوش‌بین به محیط و امیدوار به عملکرد بنگاه هستند. و بیش‌ترین چالش داخلی بنگاه‌ها در سال 1399 از دید مدیران عامل مرتبط با حوزه‌های منابع انسانی بوده است.


پاندمی کرونا و تاثیر آن بر بازار فین‌تک


شامخی بابیان اینکه بیش از نیمی از کسب‌وکارهای حاضر در این مطالعه در معرض آسیب جدی بیماری کرونا قرار گرفتند، اشاره کرد: «یک مطالعه جهانی که به طور مشترک توسط مرکز تامین مالی کمبریج، بانک جهانی و مجمع جهانی اقتصاد انجام شده است، نشان می‌دهد که 12 بخش از 13 بخش فین‌تک در نیمه اول سال 2020 در مقایسه با مدت مشابه در سال 2019 رشد کردند و به رغم کووید 19 فین‌تک‌ها در سطح جهانی به رشد خود ادامه می‌دهند. بر اساس این گزارش به طور متوسط شرکت‌های فین‌تک افزایش سالانه تعداد و حجم معاملات خود را به ترتیب 13 و 11 درصد در زمان مشابه چهار ماهه قبل و بعد از پاندمی کرونا اعلام کردند. همچنین نرخ رشد سالانه بازار جهانی فین‌تک بیش از 23 درصد تا سال 2025 تخمین زده می‌شود.»


میزان خوش‌بینی مدیران عامل


طبق صحبت‌های او، بررسی گزارش اخیر PWC CEO Survey، افزایش خوش‌بینی مدیران عامل نسبت به آینده اقتصاد جهان و امیدواری به عملکرد بنگاه را نشان می‌دهند. به گفته او درصد امیدواری و اطمینان مدیران عامل ایران و جهان نسبت به عملکرد بنگاه‌های خود در سالجاری در مدیران عامل کشور 60 درصد و در مدیران عامل جهان 36 درصد بوده همچنین درصد خوش‌بینی مدیران عامل ایران و جهان نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی در سال جاری در مدیران عامل کشور 32 درصد و در مدیران عامل جهان 76 درصد بوده است.


آشنایی با تیپ‌های شخصیتی مدیران عامل کشور


او بر اساس این گزارش معتقد است که در تحلیل مطالعه اول از بین 400 مدیران عامل کشور، دو تیپ شخصیتی  در میان مدیران عامل کشور شناسایی‌ شد که نام این تیپ‌های شخصیتی را رهبران تحول‌گرای امروز و رهبران برنده دیروز گذاشته شد که رهبران تحول‌گرای امروز به دنبال برنامه‌ریزی، دوراندیشی و معطوف به درون هستند و در تصمیم‌گیری‌ها به خود توجه و تمرکز دارند اما رهبران برنده دیروز شهودی، تجربه‌گرا و معطوف به بیرون هستند. از طرف دیگر به لحاظ پروفایل، رهبران تحول‌گرای امروز؛ جوان‌تر، دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری، سابقه کم در موقعیت مدیر عاملی، صاحب بنگاه‌ کوچک با سن فعالیت بنگاه کم و درآمد گردش مالی کم هستند اما رهبران برنده دیروز برعکس این موارد هستند.


داشتن دانش قدرت نیست


به گفته او، این دست اقدامات شبیه کاری که PWC در دنیا انجام می‌دهد، در ایلیا ادامه خواهد داشت و در سال بعد گزارش دوم مدیران عامل ایران منتشر خواهد شد. او اینگونه به صحبت‌های پایان داد: «زمانی دانش قدرت بود ولی در مباحث جدید حوزه مدیریت دانش اینگونه عنوان می‌شود که دانش قدرت نیست بلکه به اشتراک گذاری آن نشانه قدرت است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.