راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حمایت شوکه‌‌کننده وارن بافت از بیت‌کوین

کسری حسنی / در هفته‌ای که گذشت، بازار رمزارزها رشد نسبتا مطلوبی را تجربه کرد. بیت‌کوین حدود 20 درصد از پایین‌ترین نرخ خود در ماه فوریه رشد کرد و اتریوم حدود 14 درصد، BNB 13 درصد، کاردانو 5 درصد، XRP 41 درصد و سولانا 8 درصد در ماه اخیر رشد داشتند ولی در نهایت آخر هفته مجدد به نرخ نزولی بازگشت.

در همین حین وارن بافت، دهمین فرد ثروتمند جهان و رئیس هیئت مدیره برکشایر هاتاوی، اخیرا در حوزه فعالیت‌های رمزارزی دیده شده است. طبق سفارشات سهام اخیر برکشایر هاتاوی به‌نظر می‌رسد این کمپانی سهام کمپانی‌های VISA و Master Card را رها کرده و حدود 1 میلیارد دلار در یک نئوبانک طرفدار رمزازها سرمایه‌گذاری کرده است. برکشایر هاتاوی یک هلدینگ چندملیتی مستقر در آمریکا است که در زمینه ارائه خدمات بیمه، مبادلات سهام شرکت‌ها، مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، مدیریت ثروت، سرمایه‌گذاری دارایی و بسیاری زمینه‌های دیگر فعالیت می‌کند.

این تغییر عقیده برای بسیاری شوکه کننده بود چراکه پیش‌تر از این بافت اظهار کرده بود که طرفدار رمزارزها نیست و در سال 2020 گفته بود که هرگز در زمینه رمزارزها سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. او همچنین گفته بود: «به‌نظر من رمزارزها هیچ‌گونه ارزشی ندارند و من هیچ‌گاه هیچ رمزارزی خریداری نمی‌کنم.»

بافت در دهه 1940 فعالیت سرمایه‌گذاری را آغاز کرد و ثروتی در حدود 100 میلیارد دلار به دست آورد. استراتژی بافت در سرمایه‌گذاری برگرفته از «سرمایه‌گذاری مبتنی بر ارزش» است. در این استراتژی تلاش می‌شود بخش‌های ارزشمندی که از دید سایر سرمایه‌گذاران پنهان مانده است، مورد توجه قرار گیرد.

هم‌اکنون بافت به طور مستقیم بر روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری نکرده است اما سرمایه‌گذاری در Nubank، که بزرگترین بانک فین‌تک برزیل است و در میان سرمایه‌گذاران بزرگ بیت‌کوین است، یکی از شوکه‌کننده ترین اتفاقاتی است که بافت انجام داده است.

طبق گفته گرگ ویزمن، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل سرویس کیف پول مرکوریو، سرمایه‌گذاری در Nubank را می‌توان نماینده حمایت بافت از فین‌تک و رمزارزها بدون پس گرفتن اظهارات گذشته‌اش دانست. ویزمن در ادامه گفت که بافت اکنون به طور غیرمستقیم از اکوسیستم رمزارزها حمایت می‌کند.

علاوه بر این اتفاق، بافت تنها سرمایه‌گذاری نیست که نظر خود را تغییر داده است. مدیرعامل سابق Goldman Sachs، لوید بلنکفین اخیرا گفته است که دیدگاهش در مورد رمزارزها درحال تکامل است.

تمامی این نگرش‌های مثبت سرمایه‌گذاران نهادی نشان می دهد که بیت‌کوین درحال ورود به جریان اصلی است و می‌تواند طلا را به عنوان یک ذخیره مدرن ارزش به چالش بکشد. افت ارزش طلا یکی از بزرگ‌ترین دلایلی بود که سبب افزایش قیمت بیت‌کوین در دو سال گذشته شده است. در حال حاضر بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، سرمایه‌گذاران، حداقل 2.7 تریلیون دلار طلا دارند و اگر آنها کمی بیش از 20 درصد دارایی‌های طلای خود را تبدیل به ‌بیت‌کوین کنند، این رمزارز می‌‍تواند تا دو برابر افزایش قیمت را تجربه کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.