راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

لطف کرونا به صنعت پرداخت / اکوسیستم صنعت پرداخت در مسیر تحول است

همه‌گیری کرونا توانست سرعت تحول صنعت پرداخت را افزایش دهد. اکنون پرداخت دیجیتالی بیش از پرداخت‌های نقدی و حضوری مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است. طولی نمی‌کشد که اقتصادهای توسعه‌یافته با پول نقد خداحافظی کنند و ظرفیت‌های پرداخت دیجیتالی را توسعه بدهند.

نسیم بنایی / همه‌گیری کرونا لطف بزرگی به صنعت پرداخت کرد و باعث شد این صنعت در عرض دو تا سه سال اقدامات مهمی در راستای دیجیتالی‌شدن صورت دهد. در حالی‌ که محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها باعث شده مشتریانی که نگران سلامتی‌شان هستند، برای انجام کارهای معمولی نظیر پرداخت دچار مشکل شوند، صنعت پرداخت با تغییر رویه‌ها و دیجیتالی‌کردن آن به کمک مشتریان آمده است.

کسب‌وکارها و مشتریان از پول نقد و چک به سمت روش‌های پرداخت دیجیتالی حرکت کرده‌اند. به همین خاطر است که ابعاد صنعت پرداخت هم متحول شده است. این روزها کارت‌هایی که مشتریان در اختیار دارند به روش غالب برای خرید از فروشگاه‌های خرده‌فروشی بدل شده و اپلیکیشن‌های کیف پول موبایلی نظیر اپل‌پی (Apple Pay) کاربرد زیادی پیدا کرده‌اند. این ابزارها، آینده صنعت پرداخت را در اختیار گرفته‌اند.


خداحافظی با پول نقد و چک


همه‌گیری سرعت پرداخت دیجیتالی و آنلاین را افزایش داده است. بررسی‌های اینسایدر اینتلیجنس نشان می‌دهد که روش پرداخت حضوری در فروشگاه‌ها در سال 2020، بیش از سع درصد افت کرده است؛ اما هنوز هم اکثریت حجم فروش را پرداخت‌های حضوری تشکیل می‌دهند. کارت‌های اعتباری، بخش مهمی از عملیات پرداخت را پیش می‌برند و بهره‌گیری از پول نقد و چک به‌مرور در حال کاهش است؛ به‌طوری که در سال‌های آتی شاهد گسترش پرداخت به کمک موبایل‌ها خواهیم بود.

افزایش خریدهای آنلاین باعث شده پرداخت‌های دیجیتالی بیشتر توسعه یابند. برای مثال 14.4 درصد از کل خرده‌فروشی آمریکا در سال 2020 به‌صورت آنلاین صورت گرفته و رکورد را تا آن زمان شکسته است. همین امر به‌سادگی باعث شده بهره‌گیری از تلفن‌های همراه هوشمند برای خریدهای آنلاین بیشتر شود.

اما دیجیتالی‌شدن فرایند پرداخت تنها محدود به خرده‌فروشی‌ها نیست. به همین خاطر است که کسب‌وکارهای فعال در حوزه پرداخت دیجیتالی هم رشد کرده‌اند. هر روز بر تعداد کسانی که از کیف‌ پول‌های دیجیتالی بهره می‌گیرند، افزوده می‌شود و این یعنی اکوسیستم پرداخت در حال تحول است.


خیزش پرداخت‌های متنوع


یکی از شیوه‌های معمول برای پرداخت، کارت اعتباری است. برآوردها نشان می‌دهد ارزش پرداخت از طریق کارت اعتباری از 1.75 تریلیون دلار در سال 2019 به 1.82 تریلیون دلار در سال 2024 خواهد رسید. این یعنی مشتریان میل بیشتری به بهره‌گیری از کارت‌های اعتباری نشان خواهند داد؛ اما این فقط کار اعتباری نیست که با استقبال بیشتر مشتریان روبه‌رو خواهد شد. بهره‌گیری از رمزارزها هم جزء موارد مورد علاقه مشریان خواهد بود.

این روزها برخی از غول‌های بزرگ نظیر تسلا، آمازون، پی‌پال و بسیاری از دیگر شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که پرداخت از طریق رمزارزهایی نظیر بیت‌کوین را می‌پذیرند. این امر با استقبال برخی مشتریان روبه‌رو شده است. بررسی‌های پی‌سیف نشان می‌دهد کسب‌وکارهایی که پرداخت در قالب رمزارزها را می‌پذیرند، رشدی بیش از سایر شرکت‌ها را تجربه خواهند کرد. مطالعات دیگر پی‌سیف هم نشان می‌دهد حدوداً 48 درصد از شرکت‌هایی که کسب‌وکار آنلاین دارند، نسبت به پذیرش پرداخت در قالب رمزارز، ابراز تمایل کرده‌اند.

هرچند همه‌گیری کرونا امری نسبتاً موقتی است، اما توانسته رفتارهای خرید در مصرف‌کنندگان را به‌صورت دائمی تغییر دهد. کسب‌وکارهایی که این تغییرات را در نظر می‌گیرند، آینده‌ای موفق‌تر خواهند داشت. برای مثال بانک‌هایی که از مسیر سنتی خود فاصله گرفته‌اند و در مسیر دیجیتالی پیش می‌روند، بیشتر مورد استقبال مشتریان امروزی واقع می‌شوند. رشد نئوبانک‌ها هم در همین راستا صورت گرفته است. همه اینها نشان می‌دهد که اکوسیستم صنعت پرداخت متحول شده و با فضایی جدید در دنیای پرداخت روبه‌رو هستیم؛ دنیایی که در آن بهره‌گیری از فناوری‌های دیجیتالی حرف اول را می‌زند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.