راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا سوئیفت برای بانک خاورمیانه بسته نشد؟

خبرگزاری تسنیم مصاحبه‌ای با عبدالناصر همتی مدیرعامل بانک ملی داشته است و در بخش‌هایی از این مصاحبه همتی راجع به سوئیفت و تحریم‌های بانکی صحبت کرده است، که در ادامه آمده است.

hemati1-way2pay-92-08-08

.

مسلماً لغو تحریم‌های بانکی اولین درخواست ایران است

در روزهای قبل و همزمان با مذاکرات ژنو از گوشه و کنار این احتمال مطرح شد که تقاضای تیم ایرانی از غرب لغو تحریم‌های بانکی در گام اول است و در عین حال تیم ایرانی از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در اجلاس پاییزه بانک جهانی خواستار لغو تحریم بانک مرکزی و سیستم بانکی شده‌اند؛ شما در جریان مذاکرات بانکی ایرانی با غرب برای لغو تحریم‌ها هستید؟

مدیرعامل بانک ملی در پاسخ تأکید کرد: یکی از مهمترین بحث‌هایی که الان در ارتباط با تحریم وجود دارد «نقل و انتقال منابع پولی» است که اگر این مشکل حل شود بخش قابل توجهی از مشکلات حل خواهد شد، بنابراین اگر طرف غربی بخواهد در مذاکرات حسن نیت نشان دهد به نظر من لغو تحریم‌های بانکی گام بزرگی است. طبیعی است که رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد بعنوان مسئولان سیستم بانکی بیشتر خواستار لغو تحریم‌های بانکی باشند؛ بعنوان نمونه باید سوئیفت را مورد توجه قرار داد چرا که استفاده از سوئیفت حق طبیعی کشور ماست؛ سوئیفت یک شبکه بین‌المللی است قطعاً اگر سوئیفت باز شود خیلی از مشکلات بانکی کشور حل می شود.

مدیرعامل بانک ملی ضمن بیان اینکه امیدواریم نتایج مذاکرات ایران با غرب مثبت باشد، گفت: مذاکرات باید بُرد-بُرد باشد این هم به این معنی است که غرب باید در این نوع گفتمان پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران را قبول کند. همتی درباره اینکه آیا در مذاکرات ژنو موضوع لغو تحریم‌های بانکی مطرح شده است یا خیر؟ تصریح کرد: بنده در مذاکرات نبودم و نمی دانم اما اگر بنا باشد تحریم‌های کشورمان برداشته شود بخش اعظمی مربوط به سیستم بانکی و لغو تحریم‌های بانکی است. طبیعی است که برداشته شدن تحریم‌های بانکی باید از موضوعات مورد توجه تیم مذاکره کننده باشد.

hemati2-way2pay-92-08-08

.

چرا سوئیفت برای بانک خاورمیانه بسته نشد؟

این مقام مسئول در سیستم بانکی در پاسخ به این پرسش که چرا سوئیفت برای بانک خاورمیانه باز شد؟ آیا این امکان وجود دارد که سوئیفت برای سایر بانک‌ها هم فعال شود؟ گفت: شاید اگر بگوییم چه شد که سوئیفت را برای بانک خاورمیانه نبستند، بهتر است؛ بانک خاورمیانه کوچک، کاملاً خصوصی و تازه تأسیسی است شاید بخاطر اینکه فعالیت خیلی زیادی نداشته است سوئیفت آنها فعال شده است. همتی با بیان اینکه بانک خاورمیانه رسماً اعلام کرده که نسبت به تأمین غذا و دارو اقدام خواهد کرد، افزود: با این حساب دیگر نباید بهانه‌ای برای بستن سوئیفت بانک خاورمیانه وجود داشته باشد مگر اینکه بخواهند بگویند ما جدی هستیم تا در تمام زمینه ها به ایران فشار بیاوریم. در غیراینصورت لزومی ندارد که سوئیفت این بانک بسته شود.

 hemati3-way2pay-92-08-08

وی ضمن اشاره به اینکه برای سایر بانک‌ها بهانه‌های واهی آورده‌اند، ابراز امیدواری کرد که تحریم سوئیفت بانک‌های خصوصی و دولتی در داخل ایران برداشته شود. خبرنگار تسنیم در همین ارتباط به بخشنامه جدید بانک مرکزی درباره طرح سپام اشاره کرد و گفت: این بخشنامه بانک مرکزی تا چه حد می‌تواند جایگیزین سوئیفت باشد؟ مدیرعامل بانک ملی با بیان اینکه سپام مربوط به ال‌سی‌های داخلی است، ادامه داد: ال‌سی‌های خارجی باید از مرکز سوئیفت بین‌المللی پذیرفته شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.