راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افت شدید سهام متا در یک روز / هنوز فاصله زیادی تا تحقق متاورس داریم

شرکت متا یا همان فیس‌بوک سابق نتوانست انتظارها را از حیث درآمدی برآورده کند و این مسئله باعث شد با افتی شدید در ارزش سهام روبه‌رو شود. گویا جهان محاسباتی جدیدِ متاورس هنوز فاصله زیادی تا آغاز کار دارد.

نسیم بنایی / کسب‌وکار متاورس (فیس‌بوک) برای اولین‌بار در روز چهارشنبه گزارشی ضعیف از عملکرد خود نشان داد. با توجه به این نتایج می‌توان فهمید که این شرکت هنوز راهی طولانی برای آغاز پلتفرم جدید خود دارد.

به گزارش وب‌سایت بیزینس اینسایدر، شرکت ریلیتی لبز (Reality Labs) که وظیفه توسعه فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای ماتورس را دارد، در چهارمین سه‌ماهه سال 2021 درآمدی 877 میلیون دلاری را گزارش داده است. این مقدار 22 درصد بیشتر از درآمد دوره مشابه در سال 2020 بوده است. به گزارش فیس‌بوک، فروش مربوط به کل سال 2021 به عدد 2.27 میلیارد دلار رسیده است.

تحلیلگران هفته پیش اعلام کردند که انتظار دارند ریلیتی لبز به درآمد سالانه سه میلیارد دلاری برسد. مارک ماهانی، تحلیلگر شرکت اورکور آی‌اس‌آی، عنوان کرد که تخمین 2.8 میلیارد دلاری‌اش شاید «اندکی کم» باشد و دلیل آن را هم فروش خوب هدست‌های اکولوس (Oculus) در فصل تعطیلات می‌دانست. دَن مورگان، نایب‌رئیس صندوق سینووس تراست، تخمین زده‌ بود که این بخش فروشی معادل 2.7 میلیارد دلار داشته باشد. به گفته او گوش‌های وال‌استریت آماده شدند یک داستان جدید از رشد این شرکت بشنوند.


عملکرد دلسردکننده فیس‌بوک


با این‌ حال، نتایج منتشرشده از سوی فیس‌بوک حسی منفی در وال‌استریت ایجاد کرد. این مسئله باعث شد سهام فیس‌بوک در معاملات مربوط به ساعات اضافی، افتی 18 درصدی را تجربه کند.

تغییر نام شرکت فیس‌بوک به مِتا و حرکت به سمت بخشی که هنوز از سوددهی فاصله دارد، اما در حال رشد است، نوعی رونوشت از روی دست گوگل به حساب می‌آمد. گوگل در سال 2015 یک هلدینگ مادر با نام آلفابت را راه‌اندازی کرد و پس از آن گزارش‌های مربوط به اعداد و ارقامی چون درآمد از بخش جست‌وجو و دیگر بخش‌های رو‌به‌رشد مانند یوتیوب را منتشر کرد. این شفافیت اضافی باعث شد قیمت سهام آلفابت رشد کند.

فیس‌بوک هم در وضعیتی مشابه قرار دارد. حالا که تمرکز از اپلیکیشن‌های کانونی آن رو به کاهش رفته و به سمت متاورس چرخیده است، این کمپانی به‌شدت به آینده‌ای خیره شده که رشدی بالقوه در خود دارد. با این‌ حال، نتایج روز چهارشنبه نشان داد که بخش ریلیتی لبز به اندازه کافی در زمینه رشد از خود سرعت نشان نمی‌دهد. این گروه زیان عملیاتی بیش از 10 میلیارد دلار را هم در سال 2021 گزارش کرد که بیش از چهار برابر درآمدش است.

مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا طی بیانیه‌ای در روز چهارشنبه اعلام کرد: «از پیشرفتی که در سال گذشته در تعدادی از حیطه‌ها کردیم، مانند ریلز (Reels)، تجارت و واقعیت مجازی که از حیث رشد اهمیت زیادی دارند، خرسند هستم. در سال 2022 هم سرمایه‌گذاری روی این حیطه‌ها و دیگر اولویت‌های کلیدی را ادامه خواهیم داد و در امتداد آن ساختن متاورس را پیگیری می‌کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.