راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فیس‌بوک نام خود را به متا تغییر داد / فرار روبه‌جلوی زاکربرگ

 پنجشنبه‌شب مارک زاکربرگ بنیان‌گذار فیس‌بوک در یک ویدئوکنفرانس حاضر شد تا خبر بزرگی را اعلام کند و آن تغییر نام فیس‌بوک بود. او رسماً اعلام کرد که نام شرکت فیس‌بوک به «متا» تغییر کرده؛ چراکه نام فیس‌بوک دیگر نمی‌‎تواند تمامی فعالیت‌های این شرکت را نمایندگی کند.

برخی معتقدند این اقدام زاکربرگ نشان از جاه‌طلبی‌های فیس‌بوک برای آینده دارد؛ چراکه دیگر این شرکت نمی‌خواهد تنها نمادی از فعالیت در فضای مجازی باشد؛ چراکه اکنون فیس‌بوک در حال کار روی پروژه متاورس و حتی تولید سخت‌افزار است که فعالیت آن فرای ابزارهایی برای حضور در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام یا واتس‌اپ است.

این تغییر نام تجاری در شرایطی انجام می‌شود که این شرکت با یکسری بحران‌ها در عرصه روابط عمومی مواجه است؛ چراکه اکنون اعلام مارک زاکربرگ مبنی بر اینکه این غول شبکه‌های اجتماعی نام این هلدینگ را به متا تغییر داده تا به یک برند واقعیت مجازی تبدیل شود، باعث ناامیدی و حیرت بسیاری شده است.

این غول فناوری در توییتر خود نوشته است: «اعلام نام متا به‌عنوان اسم جدید شرکت فیس‌بوک، به ساخت محصول متاورس کمک می‌کند که در آن قصد داریم به فضایی برای بازی‌های سه‌بعدی و همچنین ارتباطات اجتماعی دست پیدا کنیم. پس به فصل بعدی ارتباطات اجتماعی خوش‌ آمدید.»

اما این تغییر نام در شرایطی که اخیراً مجموعه اسنادی علیه این شرکت درز کرده که به اسناد فیس‌بوک شناخته می‌شود، به یک نوع فرار روبه‌جلو از سوی زاکربرگ تعبیر می‌شود. این اسناد که توسط فردی به نام فرانسیس هاگن منتشر شده، نشان می‌دهد که در فیس‌بوک سود مقدم بر همه‌چیز است؛ حتی اگر این موضوع به انتشار سخنان نفرت‌پراکنانه و اطلاعات نادرست ختم شود.

به گزارش گاردین، برنامه طنز دیلی‌شو، تصاویر ارائه زاکربرگ برای معرفی متا را روی تصاویری از آشوب‌هایی قرار داد که عملاً بسیاری از آنها از طریق فیس‌بوک برنامه‌ریزی‌ شده بود. از همین رو در این برنامه تصویر زاکربرگ را در کنار شورش‌های ششم ژانویه کنگره آمریکا و راهپیمایی نژادپرستان سفیدپوست شارلوتزویل در سال 2017 قرار دادند؛ دو رویدادی که در فیس‌بوک سازمان‌دهی شدند.

حتی این برنامه پا را فراتر گذاشته و هنگامی‌ که مارک زاکربرگ در این ارائه می‌گوید «تصور کنید عینک یا هدست خود را زده‌اید و فوراً از فضای خانه منظره‌ای فوق‌العاده و الهام‌بخش و زیبا را مشاهده می‌کنید» به‌ناگاه تصاویری از نژادپرستان سفیدپوست آمریکایی در کنار او نمایان می‌شود.

سیاست‌مداران جمهوری‌خواه و دموکرات نیز به بحث در خصوص تغییر این نام تجاری پیوستند. الکساندریا اوکاسیو کورتز، نماینده ترقی‌خواه کنگره آمریکا که از جمله مخالفان اصلی شخص زاکربرگ و فیس‌بوک شناخته می‌شود، این شرکت را سرطانی برای دموکراسی خواند و آن را یک دستگاه نظارتی در راستای تبلیغات جهانی جهت تقویت رژیم‌های اقتدارگرا و ازبین‌برنده جامعه مدنی دانست.

سناتورهای آمریکایی از جمله ریچارد بلومنتال و اد مارکی نیز در سخنان خود در این زمینه کوتاهی نکردند. بلومنتال که پیش‌تر در سمت دادستانی کانتیکت نیز قرار داشته، مدعی شد که تغییر نام تجاری فیس‌بوک اقدامی در راستای گیج‌کردن و پرت‌کردن حواس منتقدان بوده است. او معتقد است این اقدام در نهایت سال‌ها شیوه‌های انحرافی این شرکت از جمله بی‌توجهی به حریم خصوصی کودکان و گسترش نفرتی را که به قتل عامل منجر شده، پاک نخواهد کرد.

سناتور مارکی در این خصوص گفت: «فیس‌بوک از ما می‌خواهد که آن را متا بخوانیم، اما آن را همان‌گونه که تهدیدی برای حریم خصوصی، دموکراسی و کودکان هست، می‌نامیم.»

اما به‌ دور از انگیزه‌های تغییر برند، برخی با نام متا مخالفت کردند. مایک دروکر، کمدین و تهیه‌کننده تلویزیونی در این خصوص با کنایه گفت: «متا نام بسیار پیش‌پاافتاده‌ای است که قطعاً چندین شرکت میلیون‌ها دلار برای آن دستمزد دریافت کرده‌اند.»

هنک گرین از ویدئوبلاگرهای یوتیوب که در حوزه علم و فناوری برنامه تولید می‌کند نیز گفت: «این تغییر نام بیشتر به یک توهین ویرانگر شبیه است تا یک تغییر نام.»

اگر هم سری به ترند متا در توییتر بزنید با هزاران توییتی مواجه می‌شوید که بیش از اینکه به تحسین اقدام فیس‌بوک بپردازند، آن را به سخره گرفته‌اند. برخی شبیه‌سازی مارک زاکربرگ را با قسمت دوم فصل اول سریال آینه سیاه مقایسه کردند.

به‌ هر حال واکنش‌های اولیه به این اقدام مارک زاکربرگ و شرکت فیس‌بوک که اکنون باید آن را متا نامید، چندان جالب‌ توجه نبوده است. احتمالاً فیس‌بوک نماد بورسی خود را نیز تغییر خواهد داد و آن‌گونه که فیس‌بوک تاکنون نشان داده، چندان به واکنش‌ها اهمیت نمی‌دهد و واکنش بازار برایش مهم‌تر است، پس باید دید واکنش بازار به این ری‌برندینگ چیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.