راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رشد بی‌سابقه در بانکداری باز / هر شش ماه یک‌ میلیون کاربر جدید

هم‌اکنون بیش از 4.5 میلیون کاربر که شامل 3.9 میلیون کاربر معمولی و 600 هزار کسب‌وکار کوچک هستند، در بریتانیا از خدمات بانکداری باز استفاده می‌کنند که برای چهارمین سال پیاپی نقطه‌عطفی در بانکداری باز بریتانیا محسوب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی فرابوم، روند رشد در 12 ماه گذشته در بانکداری باز بریتانیا 60 درصد رشد را نشان می‌دهد، به‌طوری‌ که هر شش ماه یک‌ میلیون کاربر به تعداد کاربران بانکداری باز بریتانیا اضافه‌ شده است. همچنین پرداخت‌های بانکی در حوزه بانکداری باز با افزایش 500درصدی در 12 ماه گذشته بیش از 26 میلیون پرداخت بانکی بوده است.

در چهارمین سالگرد دستورالعمل خدمات پرداخت PSD2، بانکداری باز در بریتانیا به یک الزام قانونی تبدیل‌ شده است. این نوع از بانکداری نحوه کنترل میلیون‌ها مشتری و کسب‌وکارهای کوچک را تغییر داده که می‌توانند از داده‌های مالی خود استفاده کنند.

بانکداری باز در بریتانیا از ژانویه 2018 با هدف بهبود انتخاب مشتری و تقویت رقابت در بخش بانکداری خرد از طریق اجازه‌دادن به افراد و مشاغل برای به‌اشتراک‌گذاری امن داده‌های مالی خود به نفع خود، الزامی شد. این کار توسط نهاد پیاده‌سازی بانکداری باز (OBIE) رهبری شده که با دولت، قانون‌گذاران و کاربران همکاری نزدیکی داشته تا یک اکوسیستم بانکداری باز پیشرو در جهان ایجاد کند.

اصل اساسی در موفقیت بانکداری باز در بریتانیا استانداردهای فنی OBIE و ارائه یک زیرساخت پشتیبان است که عملکرد فناوری بانکداری باز را تضمین می‌کند. این اتفاق در کنار همکاری بین ارائه‌دهندگان خدمات مالی جدید که محصولات و خدمات مبتنی بر بانکداری باز را توسعه داده‌اند، اکوسیستم پررونقی را ایجاد کرده، به‌طوری‌ که حدود 125 محصول و خدمت بانکداری باز شکل‌ گرفته که با مشتریان در این اکوسیستم زندگی می‌کنند.


افزایش پرداخت‌های بانکداری باز


یکی از زمینه‌هایی که افزایش قابل‌ توجهی در استفاده داشته، پرداخت‌های فعال بانکداری باز است. پرداخت‌های بانکداری باز به مشتریان این امکان را می‌دهد که به‌ جای استفاده از کارت اعتباری یا نقدی، هزینه خدمات یا کالاها را در فروشگاه‌های آنلاین به‌طور مستقیم از حساب‌های خودپرداخت کنند.

تا به امروز، بیش از 2.4 میلیارد پوند با استفاده از این روش پرداخت‌ شده که به‌طور قابل‌ توجهی خطر تقلب، خطای مشتری هنگام پرداخت و همچنین هزینه تراکنش را کاهش می‌دهد و باعث صرفه‌جویی در هزینه مالیات‌دهندگان نیز می‌شود. در پایان سال 2021، در مجموع بیش از 26.6 میلیون پرداخت بانکداری باز انجام‌ شده که نشان‌دهنده افزایش 500درصدی آن طی یک سال اخیر بوده است.


استفاده از بانکداری باز در دنیای واقعی


علاوه بر رشد پرداخت‌های بانکی باز، امسال OBIE در دومین گزارش خود تأثیر بانکداری باز را نشان داد؛ اینکه چگونه محصولات فعال بانکداری باز مزایای ملموسی برای مشتریان دارند. در یافته‌های کلیدی این تحقیق نشان داده‌ شده 75 درصد از مشتریانی که از برنامه‌های مدیریت مالی شخصی استفاده می‌کنند، اعلام کرده‌اند که بانکداری باز به آنها کمک کرده تا 64 درصد در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده و سطح پس‌انداز خود را بالا نگه‌ دارند.

داده‌های به‌دست‌آمده از این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که بیش از سه‌چهارم (76 درصد) از مردم به استفاده از این خدمات ادامه می‌دهند و 90 درصد گزارش داده‌اند که استفاده و راه‌اندازی آن برایشان آسان بوده است. 83 درصد از پاسخ‌دهندگان نیز علاقه‌مند به گسترش استفاده از خدمات بانکداری باز هستند.

«شارلوت کراس ول»، رئیس و متولی نهاد اجرای بانکداری باز (OBIE) گفت: «پیشرفتی که صنعت بانکداری باز در طول چهار سال گذشته برای موفقیت بانکداری باز در بریتانیا انجام داده، شگفت‌انگیز بوده است. این بدون یک چارچوب نظارتی قوی و سیاست‌گذاری آینده‌نگر اتفاق نمی‌افتاد. ما استانداردهای بالایی را در بریتانیا تعیین کرده‌ایم و بسیاری از بازارهای دیگر را ترغیب می‌کنیم که از ما پیروی کنند.»

او ادامه داد: «در نهایت، من خوشحالم که می‌بینیم چگونه بانکداری باز به مردم کنترل بیشتری بر پول‌شان می‌دهد. همه‌گیری کووید با افزایش استفاده از خدمات دیجیتال و مالی، رفتار مصرف‌کنندگان را تغییر داده است. ما همچنان شاهد رشد مشتریان در کنار محصولات جدید و مهیج هستیم و با معرفی بیشتر به بازار، بانکداری باز را به‌طور فزاینده‌ای به جریان اصلی تبدیل خواهیم کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.