راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مردانی رئیس کارگروه استارتاپ و فناوری انجمن بلاکچین شد

انجمن بلاکچین ایران دارای چند کارگروه است؛ کارگروه تبادل، کارگروه استارتاپ و فناوری، کارگروه ماین و کارگروه آموزش. کارگروه استارتاپ و فناوری یکی از مهم‌ترین کارگروه‌های انجمن بلاکچین است که در دوره جدید تشکیل‌ شده است. امیرحسین مردانی، مدیرعامل بیت‌پین، به‌عنوان رئیس، جواد بحری، نایب‌رئیس و نوید مددی به‌عنوان دبیر کارگروه استارتاپ و فناوری انتخاب‌ شده‌اند.

به گفته مردانی، کارگروه استارتاپ و فناوری دو هفته‌ای است که فعالیت خود را آغاز کرده است. این کارگروه اهداف و رویکردهای گوناگونی دارد، اما در نهایت تمام آنها در مباحث مربوط به شرکت‌ها، کسب‌وکارها و استارتاپ‌های حوزه بلاکچین و رمزارز خلاصه می‌شود.

او در ادامه توضیح داد: «موضوعات همه شرکت‌های فعال حوزه‌های ماین، تبادل و دغدغه‌های تمام مجموعه‌هایی که برای ارائه سرویس یا محصول از فناوری بلاکچین استفاده می‌کنند، در کارگروه مذکور بررسی خواهد شد.»

مردانی با اشاره به اهداف کارگروه بیان کرد: «ایجاد بستر مناسب برای رشد و شبکه‌سازی کسب‌وکارهای فعال بلاکچین ایران، پالایش فضای کسب‌وکار بلاکچین و رمزارز ایران، طراحی نقشه‌راه و اکوسیستم این حوزه از اهداف اصلی کارگروه استارتاپ و فناوری هستند.»

مردانی خاطرنشان کرد: «باید بدانیم فضای رمزارز و بلاکچین فقط شامل تبادل و ماین نیست. در حالی‌ که کسب‌وکارهای زیادی در فضای بلاکچین (جز تبادل و استخراج) به‌دنبال سرمایه‌گذار هستند، دولت‌مردان، مسئولان، مجلس و مردم اصلاً آنها را نمی‌شناسند. به همین منظور باید سعی کنیم سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان را به صاحبان ایده متصل کنیم. یکی از اهداف مهم کارگروه هم همین است.»

به گفته او، شتاب‌دهنده‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری هنوز در حوزه بلاکچین وارد نشده‌اند و نتوانسته‌اند حتی یک کسب‌وکار بلاکچینی بسط و تحویل جامعه بدهند. تاکنون هم شاهد کسب‌وکار بلاکچینی که به وسیله صندوق‌ها و شتاب‌دهنده‌ها پیشرفت کرده باشد، نبوده‌ایم.

مردانی با بیان اینکه رگولاتورهای متفاوتی مانند بانک مرکزی، وزارت صمت و مجلس به وجود آمده‌اند، گفت: «در ایران حواشی‌ زیادی حول محور بیت‌کوین و رمزارز شکل‌ گرفته است. در حال حاضر هر چیزی در فضای بلاکچین مصادف با رمزارزها و بیت‌کوین است. البته همه اینها با هم مرتبط‌اند و  مادر بلاکچین بیت‌کوین است، اما اینکه در کشور دامنه‌های بلاکچین‌ را برای جلوگیری از ماینینگ ببندیم، کاملاً اشتباه است و نشان می‌دهد که رگولاتور حوزه را نمی‌شناسد.»

او ادامه داد: «باید به مردم و رگولاتور برای آشنایی بیشتر با اکوسیستم کمک کنیم، این کج‌فهمی‌ها از رشد و پیشرفت کسب‌وکارها جلوگیری می‌کند. بر همین اساس یکی از اهداف این کارگروه، ایجاد ارتباط با نهادهای رگولاتور مرتبط برای استخراج چارچوب و استانداردهای حوزه بلاکچین و رمزارز به‌منظور خلق کسب‌وکارها و استارتاپ‌های فعال حوزه است.»

او تأکید کرد: «امیدوارم کارگروه تا سال آینده چارچوب اکوسیستم کسب‌وکارهای بلاکچین و رمزارز ایران را برای رگولاتور و افراد شفاف کند. قرار است ما با ایجاد کانال‌های ارتباطی عمومی و اطلاع‌رسانی دقیق کسب‌وکارها را با کارگروه نیز آشنا کنیم.»

 مدیرعامل بیت‌پین در پاسخ به سؤال راه پرداخت مبنی بر نحوه تعامل کارگروه با سایر نهادهای صنفی مانند نصر و انجمن فین‌تک که از سمت رگولاتوری بیشتر طرف مشورت قرار می‌گیرند، گفت: «عمده فعالیت‌های انجمن بلاکچین ایران علمی است. انجمن سعی می‌کند در نقش هماهنگ‌کننده در حوزه‌های عنوان‌شده کار علمی و کارشناسانه انجام دهد و نتیجه جمع‌بندی پژوهش‌های خود را در اختیار نهادهای رگولاتوری بگذارد.»

مردانی در پایان بیان کرد: «این کارگروه ذیل انجمن بلاکچین تشکیل‌ شده است، انجمن تحت نظارت وزارت کشور است و از نفوذ خوبی برخوردار است؛ برای همین پیش‌بینی می‌کنیم که اقدامات علمی و عملیاتی‌مان به نتیجه خواهد رسید.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.