راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آخر هفته‌ای کابوس‌وار / دلایل سقوط بیت‌کوین و اتریوم طی 24 ساعت و پیش‌بینی‌هایی برای آینده

بیت‌کوین، اتریوم و دیگر رمزارزها تنها طی یک روز بخش قابل‌ توجهی از ارزش خود را از دست دادند، به شکلی که بازار رمزارز 205 میلیارد دلار را از دست داد. این وضعیت چطور ادامه پیدا می‌کند و دلایل رخ‌دادن آن چیست؟ در این گزارش پاسخ این سؤالات را خواهید دید.

نسیم بنایی / رمزارزهای کلیدی جهان آخر هفته‌ای توفانی را از سر گذراندند. بیت‌کوین که بزرگ‌ترین رمزارز جهان از لحاظ حجم بازار است از روز پنجشنبه سقوط آزادی را در کنار دیگر رمزارزها، ازجمله اتریوم، تجربه کرد. البته پیش از سقوط رمزارزها، شاهد روز بدی در وال‌استریت هم بودیم. بازار هفته پیش را با سقوطی 7/6درصدی به پایان رساند و سهم‌های S&P500 هم افتی 5/7درصدی را تجربه کرد که نشان‌دهنده سومین هفته افت پیاپی بود. افت بازار رمزارزها به شکلی بود که تنها طی 24 ساعت سرمایه‌ای به‌ اندازه 205 میلیارد دلار از بین رفت.

وب‌سایت یاهوفایننس، با بررسی این فضای به کلی منفی، سه عامل و جهت را برای چنین وضعیتی بررسی کرده که در ادامه آنها را با هم می‌خوانیم.

  • حس منفی در بازار

سقوط بیت‌کوین و دیگر رمزارزهای عمده، در امتداد روندی بود که طی چند هفته اخیر در این بازار رخ‌ داده بود. این وضعیت بیانگر نوعی حس منفی در این بازار است. «جیسون دین»، تحلیلگر بنگاه کوانتوم اکونومیکس، درباره این مسئله می‌گوید: «این حس ناشی از خبرهایی پرشمار و منفی است که هر نوع برآورد بی‌طرفانه از داده‌های مربوط به دارایی‌ها را زیر سایه خود گرفته است.»

گرچه چشم‌انداز بلندمدت «دین» مثبت است، اما به نظر او وضعیت کنونی قیمت‌ها به‌ احتمال‌ زیاد در کوتاه‌مدت و میان‌مدت تداوم داشته باشد و احتمال فشار رو به پایین بیشتری هنوز هم وجود دارد: «زمانی که ترس همه‌جا را فرابگیرد، مدت‌زمانی لازم است تا بتوانید این واقعیت را بپذیرید و به بازه‌های نرمال‌شده قیمت بازگردید.»

  • موقعیت‌های لانگ

با توجه به نظر «بِن مک‌میلان»، بنیان‌گذار شرکت آی‌دی‌ایکس دیجیتال استس (IDX Digital Assets)، یکی دیگر از عوامل این اتفاق موقعیت‌های معاملاتی اهرمی لانگ هستند (Leveraged Long Positions). این نوع موقعیت‌های معاملاتی فروش بیش‌ از حد را در روز جمعه در بازارهای آسیا تشدید کرد. مک‌میلان درباره وضعیت تحلیل تکنیکال رمزارزها چنین می‌گوید: «بیت‌کوین همواره با چنین وضعیتی روبه‌رو می‌شود. قیمت 40 هزار دلار حمایتی برای این رمزارز بسیار مهم بود، اما حالا به سطحی مقاومتی تبدیل شده و قطعاً این امکان وجود دارد که در همین روزها شاهد افت بیشتری هم باشیم.»

  • همراهی با بازارهای سنتی

بیت‌کوین و بازار رمزارز به‌طور کل، یک دارایی بتا با سطح احساسی بالاست، یعنی با بازارهای گسترده‌تری همراه می‌شود و از حس منفی موجود اخیر ضربه بیشتری هم می‌خورد. این مسئله را «لوکاس اتومورو»، مدیر پژوهشی بنگاه «اینتودِبلاک» (IntoTheBlock) می‌گوید: «هراس‌های مربوط به اقتصاد کلان و عایدی‌های ضعیف شرکت‌های فناوری هم این همبستگی را بدتر کرده است.»

در زمان نگارش این متن، قیمت هر بیت‌کوین به محدوده 35 هزار دلار رسیده بود، در حالی‌ که روز پنجشنبه هر بیت‌کوین حدود 43 هزار دلار قیمت داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.