راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامانه یکپارچه مهان یار رونمایی شد / آغاز همکاری ارتباط فردا با شرکت حمل‌و‌نقل ریلی رجا

سامانه یکپارچه مهان یار (ویژه رئیس قطار) 26 دی‌ماه رونمایی شد. سامانه مهان یار حاصل همکاری شرکت ارتباط فردا بازوی فناوری بانک آینده با شرکت حمل‌و‌نقل ریلی رجا است. از نام مهان یار پیداست که قرار است یار رئیس قطار در طول سفر باشد؛ به واسطه این سامانه دریافت خدمات برای مسافران سریع، دقیق و به‌موقع انجام می‌شود و جریان نقدی در قطار به گردش در می‌آید.

مراسم رونمایی از سامانه مهان یار با صحبت‌های محمد رجبی مدیرعامل رجا آغاز شد. به گفته او، با استفاده از مهان یار می‌توان خدمات مالی قابل‌اعتمادتری را به مشتریان ارائه داد و شاهد جریان پرداخت شفاف در قطار بود. این اتفاق برای رجا دستاورد بسیار مهمی است.


انحصار، پیش شرط تفاهم‌نامه


رجبی با اشاره به تأثیر کرونا بر موفقیت رجا گفت: «زمانی آرزو داشتیم فروش و عرضه بلیت ما با آژانس‌ها برابری کند، کرونا در سراسر جهان ازجمله ایران شیوع پیدا کرد و نرخ فروش آنلاین ما به 64 درصد رسید. یکی از خدمات ویژه ما در ابتدای کرونا، استرداد آنلاین از طریق شبکه بود. البته این تمهید را پیش از شیوع کرونا اندیشیده بودیم. به واسطه کرونا اهمیت وجود بسترهای الکترونیکی و دیتا بار دیگر بر ما روشن شد.»

او ادامه داد: «بخش مالی، بخش IT  و بانک سه ضلع مثلث هستند که منجر به ایجاد مهان یار شده‌اند، امیدوارم تأثیر این سامانه فقط در صنعت ریلی مسافری باقی بماند. اصلا یکی الزامات ما هنگام عقد تفاهم‌نامه این بود که سرویس مذکور همیشه در انحصار رجا باقی بماند.»

آرش بابایی مدیرعامل ارتباط فردا با معرفی شرکت صحبت‌هایش را آغاز کرد و گفت: «ارتباط فردا بازوی فناوری بانک آینده است که به مشتریانش خدمات فناورانه مالی ارائه می‌دهد. ارتباط فردا تلاش می‌کند که پای خود را از عرضه خدمات معمول فناورانه مالی فراتر بگذارد و خلاقانه رفتار کند.»

بابایی بابیان اینکه سعی کردیم محصولاتمان متفاوت‌تر از کارت‌خوان‌های رایج در بازار باشد توضیح داد: «تیم‌های ما کارت‌خوان‌های اندرویدی را به نرم‌افزارهای مختلف جدید تجهیز کرده‌اند. کارتخوان اندرویدی مهان یار به‌صورت آنلاین وضعیت مسافران را بررسی کرده و اگر آنها بلیت ندارند برایشان به‌صورت آنلاین بلیت تهیه می‌کند. وجه را هم طی چند سیکل برای رجا پایا می‌کند.»

او در خصوص همکاری با رجا بیان کرد: «پروژه بازگشت وجه آنلاین یا Refund اولین همکاری ما با رجا بود که سال گذشته با موفقیت به سرانجام رسید. همزمانی این پروژه با پاندمی کرونا باعث شد پروژه به بزرگ‌ترین پروژه Refund  کشور تبدیل شود. ارتباط فردا و رجا ظرف سه روز تمام وجوه مردم را به آنها بازگردانند.»

بابایی با اشاره به مهان یار توضیح داد: «فینوا یکی از دو بازوی نوآوری باز در شرکت ارتباط فردا است که ایده‌ها و استارتاپ‌ها را شتابدهی می‌کند. هرمس یکی از شرکت‌های شتابدهی شده توسط فینوا است که امروز موفق به طراحی این سامانه شده است. امیدواریم همکاری‌مان با رجا را گسترده‌تر کنیم و خدمات درگاه پرداخت در برنامه‌های آتی قرار بگیرد.»

حسین توسلی مدیر فناوری اطلاعات رجا ضمن ابراز خوشحالی از ارتباط با مجموعه‌های سرویس‌دهنده گفت: «رجا از مجموعه‌های پیشگام کشور در توسعه خدمات فناورانه است که توانسته از ظرفیت‌های فناوری برای توسعه حمل‌ونقل ایران استفاده کند. خدمتی که امروز آماده عرضه عمومی است از توسعه سامانه‌های پیشین نشأت‌گرفته است.»

توسلی ادامه داد: «پیش‌ازاین، سامانه‌های دیگری برای کنترل درون قطار وجود داشت اما مهان یار بر اساس نیازها و چالش‌های بخش‌های مالی و روسای قطار طراحی‌شده است. نیازها و دغدغه‌ها روزبه‌روز اضافه می‌شوند، خدمات ما نیز متوقف نخواهند شد و رجا همیشه هم‌راستا با نیازهای جامعه حرکت خواهد کرد.»

به گفته او، ملت‌ها به سمت تکنولوژی و دنیای متاورس حرکت می‌کنند، ما هم باید این ترندها را ایرانیزه کنیم.


آشنایی با امکانات مهان یار


مهدی نویدی به نمایندگی از هرمس به معرفی قابلیت‌ها و امکانات مهان یار پرداخت و گفت: «اجرای این تفاهم‌نامه میان بانک آینده و شرکت گردشگری هگتا منجر به طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزار اندرویدی متناسب با نیاز روسای قطار و پیاده‌سازی سامانه‌های کاربری اطلاعات درآمدی روسای قطار در شرکت رجا شد. اطلاعات سامانه فروش و سامانه‌های مالی کاربردی شرکت نیز رجا یکپارچه شدند.

به گفته او، مهان یار همچنین از 200 دستگاه هلد هند اندرویدی جدید پشتیبانی می‌کند.

نویدی با اشاره به روند اجرای سامانه مذکور گفت: «10 مرداد 1400 ارتباط فردا برای اجرای سامانه مهان یار اعلام آمادگی کرد و چهار روز بعد شرکت رجا و هرمس پای میز مذاکره  نشستند. دو ماه بعد اولین نسخه نرم‌افزار اندروید روی دستگاه هند هلد نصب شد و پس از تست و دریافت بازخوردها، مهان یار امروز آماده بهره‌برداری شده است.»

او در ادامه فهرستی از بلیت‌های پایانه‌های اندرویدی ارتباط فردا ارائه کرد که به شرح زیر است؛

Log in رئیس قطار

  • امکان ورود روسای قطار با شماره کارمندی و شناسه واریز منحصر به هر فرد بر دستگاه هند هلد
  • امکان ورود اطلاعات برای یک قطار توسط دو رئیس قطار (برای قطارهای مشهد و اصفهان که دو رئیس قطار دارند)
  • بارگذاری اطلاعات قطار از سیستم فروش

امکان مشاهده وضعیت قطار و ثبت جابجایی مسافران داخل قطار

  • امکان مشاهده تمام صندلی‌ها، تعداد صندلی فروش رفته، وضعت واگن‌ها و کوپه‌ها به تفکیک به همراه مشخصات کامل مسافرین
  • امکان جابجایی دو مسافر
  • امکان جابجایی مسافر به‌جای خالی
  • امکان جستجوی مسافرین بر اساس نام و چک بلیت

ارتباط با سیستم فروش و به‌روزرسانی

  • امکان دریافت اطلاعات در ابتدای سیر (هر بخشی که به اینترنت دسترسی دارد و ادامه کار به‌صورت آفلاین)
  • امکان اتصال به اینترنت از طریق سیم‌کارت، وای‌فای و بلوتوث
  • امکان انتساب شماره واگن به شماره سالن

 صدور بلیت، قبوض و دریافت به‌صورت نقدی و بانکی

  • امکان صدور قبض و چاپ رسید برای مسافرین بدون بلیت (بوزالین) و دریافت پول به‌صورت نقدی، پوز و ترکیبی
  • امکان صدور قبض و چاپ رسید برای جریمه مسافرین و دریافت پول (نقدی، پوز و ترکیبی)
  • گزارش قبوض صادرشده به تفکیک و مجموع و ارائه گزارش‌های مالی؛ درامد رئیس قطار از صدور قبوض مختلف و تفکیک مقدار درامد به پوز

امکان کنترل بلیت به چهار طریق مختلف

  • چک بلیت از طریق بارکد دو بعدی QR CODE
  • چک بلیت از طریق بارکد تک بعدی
  • چک بلیت با شماره سریال
  • چک بلیت با جستجوی مسافر

علی رحیم‌پور مديرعامل هگتا نیز در این مراسم بیان کرد: «بازاریابی در فضای مجازی معادل شفاف‌سازی است، امید است به سمتی حرکت کنیم که ارتباط فردا به هلدينگ گردشگرى تامين اجتماعى در موضوع رزرواسیون کمک کند. تا رزرواسیون مرکزی هگتا تأسیس شود.» به گفته او، مسافران با استفاده از سیستم رزرواسیون مرکزی می‌توانند در قطار هتل رزرو کنند و در هتل بلیت تهیه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.