راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ایبان چیست؟

آلمان از فوریه سال آینده، استفاده از شماره حساب بین المللی بانکی، «ایبان» را برای تراکنش‌های داخلی خود نیز اجباری اعلام کرد.

به گزارش کانال دوم تلویزیون دولتی آلمان، «سِت.دِ.اف» این شماره بیست و دو رقمی که در واقع نوعی استاندارد بین المللی برای شناسایی حساب‌های بانکی محسوب می‌شود معمولا هنگام واریز پول با واحد یورو به بانک‌های کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایبان که ترکیبی از دو حرف و بیست و دو عدد است در واقع شناسه‌ای است که از اول فوریه سال 2014 میلادی درج آن در اسناد واریزی و پرداختی مالی داخل آلمان نیز اجباری می‌شود. این شماره در ابتدا از دو حرف تشکیل شده است که مشخصه حروف اختصاری نام هر کشور است. سپس دو رقم اولی، نشان دهنده یک شناسه کنترل عددی برای شناسایی اشتباهات احتمالی است، هشت رقم بعدی، کد بانک و در نهایت ده رقم آخر شماره حساب مشتری است.

این گزارش با یادآوری آنکه سال‌هاست استفاده از کد ایبان به عنوان یک مزیت به سرعت و ایمنی حواله جات ارزی خارجی میان کشورها کمک کرده است، افزود: چنانچه یکی از اعداد این کد، اشتباه نوشته شوند، فرآیند ارسال حواله متوقف می‌شود. در حال حاضر به کمک این کد می‌توان در آلمان، اقساط بانکی خارج از آلمان را نیز پرداخت کرد.

گرد بیلن از مجمع مرکزی (حمایت از) مصرف کنندگان فدرال آلمان گفت: این کد تا پیش از آن در آلمان، شناسایی می‌شد و برای سایر کشورها قابل شناسایی نبود. به همین خاطر شناسایی و استفاده از این کد در خارج از آلمان نیز، خود نوعی پیشرفت در این زمینه به حساب می‌آید.

در برنامه یکپارچه تراکنش‌های مالی یورو موسوم به «زِپا» که از اول فوریه اجرا می‌شود، کلیه تراکنش‌ها و پرداخت‌های واریزی تنها از طریق این برنامه قابل حواله کرد خواهند بود. در این برنامه علاوه بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کشورهای سوئیس، لیختن اشتاین، نروژ، ایسلند و موناکو نیز عضویت دارند. از این رو برای پرداخت قبوض برق یا حتی شهریه مهدکودک فرزندان می‌توان از شناسه ایبان استفاده کرد. قرار است این شناسه از یکم فوریه سال بعد بر روی هر قبض پرداختی و سند هزینه‌ای درج شود.

منبع: واحد مرکزی خبر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.