راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یک ابرمیلیاردر جدید / مدیرعامل صرافی بایننس یکی از ثروتمندترین افراد جهان است

با رشد سریع، شدید و طولانی‌مدت بازار رمزارزها، افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، ثروت‌های فراوانی به جیب زده‌اند. یکی از این افراد، چانگپنگ ژائو، مدیر عامل صرافی بایننس، است که گویا ثروتی نزدیک به 100 میلیارد دلار دارد.

نسیم بنایی / مدیر عامل یک شرکت فعال در رمزارز به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل شده‌ است. به گزارش سی‌ان‌ان بیزینس ، چانگپنگ ژائو، مدیر عامل صرافی بایننس، به صف میلیاردرهای جهان اضافه شده است و تخمین‌های منتشر شده از سوی شاخص «میلیاردرهای بلومبرگ» نشان می‌دهند ثروت او دست کم 96 میلیارد دلار است.

ثروت تخمین زده شده ژائو در حال حاضر چیزی در حدود ثروت لَری الیسون، بنیان‌گذار اُراکل، است و از ثروت موکش آمبانی، غول هندی که در دو سال اخیر ثروت زیادی کسب کرده‌ است، بیشتر است. صعود این کارآفرین چینی-کانادایی حاکی از خلق سریع ثروت در جهانی از ارزهای دیجیتالی است که به سرعت در همه‌جا حرکت می‌کنند.

سال گذشته، دیگر بنیان‌گذاران فعال در عرصه رمزارزها هم درآمدهای زیادی داشتند، زیرا ارزش این سکه‌های مجازی به شدت اوج گرفت. از بین این افراد می‌توان به ویتالیک باترین، خالق اتریوم، و برایان آرمسترانگ، بنیان‌گذار کوین‌بیس، اشاره کرد که هر دو در سال گذشته میلیاردر شدند. سَم بانکم‌فراید، مدیر عامل اف‌تی‌اکس (FTX)، یک صرافی دیگر در زمینه رمزارز که از پشتوانه بایننس برخوردار است، هم در همین هفته به «مقدار بی‌سابقه‌ای خلق ثروت که طی چند سال اخیر در این صنعت رخ داده است» اشاره کرد. او که خود یک میلیاردر جوان است در یک جلسه مجازی در نشست مالی آسیا در هنگ‌کنگ، درباره این موضوع چنین گفت: «به نظر من افراد زیادی هستند که هنوز سعی می‌کنند بفهمند با این موضوع چه می‌توان کرد.»

خود ژائو هم با یک توییت درباره این مسئله اظهار نظر کرد: «فکر خود را مشغول رتبه‌بندی‌ها نکنید. روی این مسئله تمرکز کنید که به چند نفر می‌توانید کمک کنید.» او در یک توییت دیگر هم این بحث را ادامه داد: «یک نظر نامتداول: شاید به جای رتبه‌بندی‌های ثروت، بهتر است از تلاش‌های خیرخواهانه و بشردوستانه یک رتبه‌بندی بسازیم.»

یکی از سخن‌گوهای بایننس هم درباره این مسئله گفته است: «ژائو قصد دارد بخش عمده ثروت خود را ببخشد، حتی 99 درصد از این ثروت را، دقیقا مانند دیگر بنیان‌گذارها و کارآفرین‌ها.» در سال‌های اخیر دیگر رهبران مشهور کسب‌وکارها، مانند مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا، یک تعهد خیریه را امضا کرده‌اند. این تعهد یک ابتکار عمل بود که توسط وارن بافت و بیل و ملیندا گیتس آغاز شد تا ثروتمندترین افراد دنیا را به مشارکت در کارهای خیرخواهانه تشویق کند.

ژائو بایننس را در سال 2017 به راه انداخت و به مرور زمان آن را تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های رمزی در جهان کرد. بر اساس مطلبی که در وبسایت این بنگاه به چشم می‌خورد، ژائو در یک خانواده مهاجر در کانادا بزرگ شده است و تا پیش از این با کار کردن در مک‌دونالد کمک‌حال خانواده خود بوده است. پس از تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه مک‌گیل، روی نرم‌افزاری معاملاتی برای بورس توکیو و بلومبرگ کار کرد. وبسایت بایننس درباره ادامه مسیر ژائو این‌طور نوشته است: «او در سال 2013 هنگام پوکر بازی کردن، درباره بیتکوین چیزهایی یاد گرفت و پس از آن تصمیم گرفت که به شکل تمام‌ و کمال وارد دنیای رمزارزها شود و زندگی‌اش را وقف این کار کند. حتی برای خریدن بیتکوین، خانه‌اش را هم فروخت.»

بایننس هم مانند دیگر صرافی‌های رمزارز با موانع مقرراتی زیادی طی چند ماه اخیر در سرتاسر جهان دست‌وپنجه نرم کرده است. برای مثال از بین این چالش‌ها می‌توان به ممنوعیت فعالیت در انگلستان و محدودیت‌های دیگر در کشورهایی مانند کانادا اشاره کرد. ژائو به صورت عمومی درباره این مشکلات اظهار نظر کرده‌ است و سال گذشته در قالب یک نامه سرگشاده عنوان کرد که «مقررات روشن، امری ضروری برای رشد متداوم هستند. در واقع، مقررات بیشتر نشانه‌هایی مثبت از بلوغ یک صنعت هستند، زیرا با وجود آن‌ها بستری فراهم می‌شود تا افراد بیشتری به رمزارزها اعتماد کنند و وارد جهان آن شوند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.