راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چطور طرح ترافیک تهران را دور بزنیم؟

حتماً برای شما هم اتفاق افتاده که برای عبور و مرور در محدوده طرح ترافیک تهران درگیر چالش‌های آن شده و به فکر این افتاده باشید که چطور باید محدوده طرح ترافیک را دور بزنید تا از جریمه‌های سنگین آن در امان بمانید! پوشاندن پلاک، راه‌رفتن یک عابر برای استتار پلاک ماشین و حتی زدن برف شادی یا تافت روی پلاک و عبور از دوربین طرح ترافیک راهکارهای ناشیانه‌ای است که بسیاری از افراد برای دور زدن قوانین طرح ترافیک انجام می‌دهند. حالا شاپ به بیان راهکارهایی پرداخته تا به‌راحتی بتوانید در عرض چند ثانیه از جریمه‌شدن مصون بمانید.


شناسایی لوکیشن دوربین‌های طرح ترافیک و آلودگی هوا


به گزارش روابط عمومی شاپ، در ابتدا باید بدانیم که دوربین‌ها در کجای پایتخت جا خوش کرده‌اند، خیابان مطهری؛ شمالی‌ترین منطقه محدوده طرح ترافیک است و از جنوب به خیابان شوش می‌رسیم و از غرب به خیابان کارگر و شرقی‌ترین منطقه طرح ترافیک خیابان‌های شریعتی و 17 شهریور است که این لوکیشن‌ها به‌روزترین محدوده تعیین‌شده در قوانین اعمال جریمه پلیس راهنمایی و رانندگی در سال 1400 است. در ورودی و خروجی این خیابان و بزرگراه‌ها دوربین‌های طرح ترافیک نصب‌ شده تا اعمال قانون برای متخلفان انجام شود.

در سال جاری طرح جدید کنترل آلودگی هوا از لحاظ محدوده جغرافیایی تغییری پیدا نکرده و همان محدوده طرح زوج و فرد قدیم است. مرزهای طرح کاهش آلودگی هوای تهران از شمال به بزرگراه همت (از تقاطع امام علی تا تقاطع شهید چمران)، از سمت جنوب به بزرگراه بعثت (از تقاطع امام علی تا تقاطع شهید نواب)، از سمت شرق به بزرگراه امام علی (از تقاطع شهید همت تا تقاطع بعثت) و از سمت غرب به بزرگراه شهید چمران (از تقاطع بعثت تا تقاطع آزادی) تعیین‌ شده است.

ظاهر دوربین‌های طرح ترافیک نسبت به دوربین‌های کنترل سرعت متفاوت است؛ دوربین‌های سرعتی که ما را جریمه می‌کنند، در حاشیه کناری خیابان قرار دارند که گاهی اوقات هم در بین درختان بلوار استتار شده‌اند و وقتی‌ که از کنار آن‌ها رد می‌شویم با زدن فلشی متوجه می‌شویم که تیر جریمه به ما اصابت کرده است. اما دوربین‌های طرح ترافیک ظاهری متفاوت نسبت به دوربین‌های کنترل سرعت دارند و در بسیاری از موارد تابلویی نارنجی‌رنگ هشدار را به رانندگان می‌دهد که در محدوده طرح ترافیک قرار دارید.


اگر دوربین طرح ترافیک را رد کنید، چقدر جریمه می‌شوید؟


هزینه ورود به طرح ترافیک هم در این میان متغیر است. بسته به اینکه محل زندگی شما در کجا قرار دارد و در چه ساعتی از روز قصد ورود به طرح ترافیک را دارید، این ارقام متفاوت خواهد بود. به‌عنوان‌ مثال اگر معاینه فنی عادی داشته باشید و در زمان اوج ترافیک یعنی ۸:۳۰ تا ۱۰:۳۰ وارد محدوده طرح ترافیک شوید، جریمه ۶۳ هزار تومانی در انتظار شماست. در همین مورد، اگر معاینه فنی شما جزء معاینه برتر باشد، جریمه به ۴۴ هزار و ۱۰۰ تومان کاهش پیدا می‌کند.

مثال دیگر را درباره ورود به طرح آلودگی هوا یا همان زوج و فرد سابق مرور می‌کنیم. اگر در زمان اوج تردد با معاینه فنی عادی وارد این طرح شوید، ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان جریمه می‌شوید. به‌طور کلی بسته به اینکه در چه ساعتی و در کدام محدوده این طرح وارد شوید، احتمال جریمه‌شدن با ارقام متفاوت وجود دارد. برای همین هم بهتر است طرح ترافیک را از قبل رزرو کنید و بعد وارد محدوده مربوطه شوید.

همچنین در صورتی‌ که سهمیه 20روزه فصلی ورود به طرح آلودگی هوای تهران یا همان زوج و فرد سابق قبلاً استفاده‌ شده باشد، فرد پس از هر بار تردد در این محدوده باید با مراجعه به «اپلیکیشن شاپ» یا سایت «تهران من» اقدام به پرداخت عوارض تردد خود کند. توجه داشته باشید پس از هر بار تردد (بیش از 20 روز مجاز در هر فصل) تا قبل از یک ماه فرصت دارید با مراجعه به اپلیکیشن شاپ مبلغ بدهی خود را پرداخت کنید.

خودرو‌های پلاک تهران مجوز 20 روز تردد رایگان در هر فصل را در محدوده آلودگی هوا (طرح زوج و فرد سابق) دارند که این تعداد تردد برای خودرو‌های پلاک شهرستان 15 روز است.

برای مشاهده هزینه تردد در محدوده طرح ترافیک تهران و تعداد ترددها در محدوده طرح آلودگی هوا می‌توانید از طریق شاپ نتیجه استعلام خود را با یک کلیک مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.