راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی اپلیکیشن هفت صرافی رمزارز ایرانی مطرح برای کاربران ایران / همیان‌های کریپتویی

عصر تراکنش ۵۲ / دو ماه اخیر یکی از پرتلاطم‌ترین دوره‌های کل تاریخ بازار ارزهای دیجیتال بوده و این بازار ریسکی‌بودن خود را بیش از هر زمان دیگری به ما نشان داده است. در این دو ماه بازار، هم بیت‌کوین ۴۰ هزار دلاری و هم بیت‌کوین ۶۹ هزار دلاری را تجربه کرد. کم نبودند کسانی که ضررهای سنگینی کردند و از طرف دیگر باز هم کم نبودند کسانی که سود کردند. بازار ارزهای دیجیتال بازار به‌شدت پرریسک، ولی هیجان‌انگیزی است که ورود به آن جذابیت‌های خودش را برای عاشقانش دارد. از همین رو تصمیم گرفتیم در این شماره ماهنامه عصر تراکنش اپلیکیشن هفت صرافی مطرح ایرانی را خیلی کوتاه معرفی کنیم. البته چند صرافی مطرح ایرانی دیگر نیز در فهرست ما بودند که به‌دلیل نداشتن اپلیکیشن در این فهرست حضور ندارند.


اکسیر


اکسیر به همراه رقیب قدیمی خودش یعنی نوبیتکس را می‌توان از اولین صرافی‌های ایرانی دانست که زمانی فعالیت‌شان را شروع کردند که تمام این معاملات در کشور به شکل زیرزمینی و تلگرامی صورت می‌گرفت. عملاً اکسیر و نوبیتکس را می‌توان از پیش‌قراولان صرافی‌های تازه‌نفس‌تر دانست که راه را برای بقیه باز کردند. اکسیر علاوه بر ارائه خدمات خود روی نسخه وب، اپلیکیشن اندروید نیز ارائه کرده که از طریق مایکت، کافه‌بازار و گوگل‌پلی در دسترس و قابل دانلود است. طبق آمار نصبی که همین سه مارکت به شکل عمومی نشان می‌دهند، این اپلیکیشن بیش از ۸۰ هزار نصب داشته است. ۲۴ ارز دیجیتال در اپ اکسیر قابل معامله هستند و از معدود صرافی‌های ایرانی است که پیمان را نیز در بازار خود دارد. یکی از ویژگی‌های بارز اپلیکیشن اکسیر بخش چت آن است که کاربران بدون واسطه امکان چت به شکل عمومی با تمام کاربران این اپ جهت تبادل نظر و اطلاعات را دارند.


نوبیتکس


نوبیتکس نیز به همراه اکسیر جزء اولین صرافی‌های غیرزیرزمینی ایران به حساب می‌آید که در روزهایی فعالیت رسمی خود را شروع کرد که کمتر کسی جرئت فعالیت به شکل شفاف در این فضا را داشت. نوبیتکس که به‌نوعی آن را غول حوزه تبادل ایران می‌دانند، طبق آمار نصب مایکت و کافه‌بازار بیش از یک میلیون نصب داشته و ۲۶ ارز دیجیتال نیز از طریق اپلیکیشن آن قابل معامله است.

اپلیکیشن نوبیتکس رابط کاربری نسبتاً ساده‌ای دارد که شاید یکی از دلایل پیشی‌گرفتن تعداد کاربرانش از سایر رقبا، همین سادگی باشد. از طریق این اپ می‌توان از قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال، چه برای خرید و چه برای فروش آگاه شد. همچنین در بخش Open Orders می‌توان ارزهای آماده فروش را به همراه قیمت آنها مشاهده کرد که خود این موضوع می‌تواند دریافت نوعی سیگنال از وضعیت بازار باشد. بدون احراز هویت امکان فعالیت در این اپ وجود ندارد و کاربران در سطح‌های مختلف امکان فعالیت دارند.


رمزینکس


صرافی رمزینکس ضمن اینکه یکی از قدیمی‌ترهای بازار و جزء یکی از سه صرافی با سهم بازار بالا در ایران است، ولی از آن نام‌هایی است که خیلی بی‌سروصدا و بی‌حاشیه جلو آمده و تیم آن در ایستگاه نوآوری شریف مستقر است. شاید در همین ابتدا نکته متمایزی که در خصوص رمزینکس باید روی آن تأکید کنیم این است که از معدود صرافی‌های ایرانی است که هم اپلیکیشن آیفون و هم اپلیکیشن اندروید دارد و از طریق هشت مارکت دانلود اپلیکیشن قابل دسترسی و دانلود است و روی دو پلتفرم مایکت و بازار، تاکنون بیش از ۱۷۰ هزار دانلود داشته است.

از لحاظ تجربه کاربری هم می‌توان گفت اپلیکیشن رمزینکس، از میان رقبایش یکی از روان‌ترین تجربه کاربری‌ها را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد و با بیش از ۵۰ بازار ارز دیجیتال، یکی از متنوع‌ترین بازارها در بین رقبای ایرانی خودش را به کاربرانش ارائه می‌دهد.


اکسکوینو


صرافی اکسکوینو نیز یکی دیگر از بازیگران قدیمی و در عین حال پیشرو در بازار است که از گزینه‌های مطرح به‌شمار می‌رود. اکسکوینو را نیز می‌توان از آن دست صرافی‌هایی دانست که نوآوری‌های خاص خودش را در بین رقبا داشته که در این بین می‌توان به درگاه پرداخت ارز دیجیتال بیت‌راه اشاره کرد؛ سرویسی که نمونه آن را کمتر می‌توان دید که البته همه اینها در شرکت دانش‌بنیان توفاد یا همان توسعه فناوری آرین داده پیوسته ایرانیان جمع شده است.

اکسکوینو نیز مانند سایر رقبای خود فعلاً تمرکزی روی ارائه نسخه آیفون نداشته است، ولی نسخه اندرویدش طبق آمار کافه‌بازار و گوگل‌پلی بیش از ۶۰۰ هزار نصب داشته است. اپلیکیشن اکسکوینو با ۷۴ ارز در فهرست ارزهای خود، یکی از کامل‌ترین بازارها را در بین رقبایش در اختیار کاربران می‌گذارد و با وجود اینکه ویژگی‌های زیادی را به کاربران ارائه می‌دهد، ولی از لحاظ تجربه کاربری هم جزء اپلیکیشن‌های با کاربری ساده و دلنشین قرار می‌گیرد.


فینیکس


هرچند خود برند فینیکس نسبت به رقبای جدی خود، جزء تازه‌واردان بازار محسوب می‌شود، ولی تیم توسعه‌دهنده و افراد کلیدی فنی آن از قدیمی‌های بازار هستند و خودشان را ثابت کرده‌اند. فینیکس در حال حاضر فقط ۱۲ ارز دیجیتال را در بازارهای خود پوشش می‌دهد که شاید کمی از جذابیتش در مقایسه با رقبا بکاهد، ولی نباید فراموش کنیم که قدیمی‌ترهای بازار هم اغلب بازارهایشان را به‌مرور افزایش داده‌اند و احتمالاً فینیکس هم به‌زودی سبدش را کامل‌تر خواهد کرد.

فینیکس با اینکه حضورش در بازار طولانی نبوده، ولی تا به امروز در مایکت و کافه‌بازار بیش از ۸۰ هزار دانلود داشته است. یکی دیگر از نقاط تمایز اپلیکیشن فینیکس را می‌توان تجربه کاربری مدرن آن دانست که احتمالاً آن را مدیون ورود دیرهنگامش به بازار و بهره‌گیری از آخرین روندهاست.


بیت‌پین


در بین تمام هفت صرافی معرفی‌شده، صرافی بیت‌پین را می‌توان جوان‌ترین آنها دانست، ولی رویکردهای متمایزش نسبت به رقبای پیشین خود، روند رشد سریعی را برایش رقم زده است. قبل از هر چیز باید بدانیم تیم بیت‌پین بر خلاف رقبای قدرش، در پایتخت مستقر نیست و در منطقه آزاد انزلی مستقر هستند. یکی دیگر از نقاط متمایز بیت‌پین به جای بازاریابی کلامی، تمرکز بالایش روی تولید محتوا و جذب کاربر از طریق محتوای قوی و جذاب است.

بیت‌پین با اینکه تازه کارش را شروع کرده، ولی هم نسخه اندروید و هم نسخه آیفون دارد و روی دو پلتفرم مایکت و کافه‌بازار تاکنون بیش از ۱۴۰ هزار دانلود داشته که در نوع خودش در این بازه کوتاه یک رکورد محسوب می‌شود. اما این تنها رکورد بیت‌پین نیست. تنوع در بازارهای معاملاتی یکی از مهم‌ترین خواسته‌های کاربران در استفاده از چنین اپلیکیشن‌هایی است که در این خصوص بیت‌پین را با ۸۹ ارز دیجیتال، می‌توان در رتبه اول بازار در بین رقبا قرار داد.


مزدکس


مزدکس با شش نمونه معرفی‌شده دیگر یک تفاوت بزرگ دارد و آن این است که در همه شش نمونه قبلی کاربر امکان خریدوفروش ریالی را دارد، ولی مزدکس یک پلتفرم کریپتو به کریپتو است و به‌نوعی خودش را پلتفرمی برای حرفه‌ای‌ترهای بازار می‌داند که معتقد است ابزارها و سرویس‌های معاملاتی را که در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد، نمی‌توان با این کیفیت و با این یکپارچگی در هیچ نمونه ایرانی پیدا کرد و به‌نوعی از لحاظ سرویس، خودش را معادل بایننس برای فارسی‌زبانان می‌داند. درست است که صحت و سقم این ادعا را فقط گذر زمان ثابت خواهد کرد، ولی سابقه تیم پشت مزدکس که یکی از تیم‌های موفق فضای بازار سرمایه ایران بوده‌اند، نشان می‌دهند که این ادعا خیلی بیراه نیست. مزدکس کمتر از دو ماه است که به‌طور رسمی، اما بسیار بی‌سروصدا، در بازار حضور یافته و اپلیکیشن آن فعلاً فقط برای نسخه اندروید ارائه شده و در حال حاضر فقط ۱۷ ارز را پوشش می‌دهد، اما تجربه کاربری دلچسبی را به کاربر ارائه داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.