راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در مجمع عمومی عادی نوبت دوم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران مطرح شد / پیش‌بینی افزایش 64 درصدی درآمدهای سازمان نصر در بودجه سال آینده

ابوالفضل رجبی / صبح روز چهارشنبه مجمع عمومی عادی نوبت دوم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به صورت آنلاین برگزار شد. در این نشست ابتدا گزارشی در رابطه با فعالیت‌های زیرساختی و روساختی ارائه شد و در ادامه دستورهای مختلفی چون میزان حق عضویت اعضا و شرکت‌ها و تفریغ و تعیین بودجه سازمان و همچنین انتخاب بازرس سازمان به رأی گذاشته شد. همچنین بعد از اتمام مجمع عمومی عادی، جلسه پیش مجمع عمومی فوق‌العاده با دستور بررسی و اصلاح اساس‌نامه برگزار شد. در این جلسه بررسی و تغییر اساس‌نامه با توجه به شرایط امروز و ویژگی‌های مختلف صنفی با اعضا در میان گذاشته شد. بر این اساس قرار شد در حدود دو هفته دیگر این مجمع در هتل ارم با حضور اعضای سازمان برگزار شود. گفتنی است مسئله بررسی و تغییر اساس‌نامه بعد از 16 سال در دستور کار سازمان نصر تهران قرار گرفته است. در ادامه به مشروحی از آنچه در مجمع عمومی عادی نوبت دوم سازمان نظام صنفی رایانه‎ای تهران گذشت، می‌پردازیم.

در ابتدا اعضای هیئت‌رئیسه صحبت‌هایی را درباره فعالیت سازمان نصر در این مدت با دیگر اعضای سازمان در میان گذاشتند. در ادامه حسین اسلامی، رئیس نصر به ایراد سخنرانی کوتاهی به‌عنوان افتتاحیه مجمع پرداخت و بر این اساس محوریت دستور کار مجمع را بر عهده گرفت.

در ادامه کشاورز به ارائه گزارشی در درباره فعالیت‌های اجرایی و توسعه‌ای دبیرخانه سازمان نصر پرداخت. در این ارائه کشاورز به جزییات طرح‌های توسعه، بازسازی در زمینه‌های زیرساختی و روساختی اشاره کرد و فعالیت‌های یک‌ساله دبیرخانه را برای اعضای حاضر در مجمع تشریح کرد. کشاورز تشکیل انواع کارگروه‌ها در سازمان را روشن ساخت. او بازسازی ساختمان سازمان نصر و بهینه‌سازی فضا را یکی از فعالیت‌های اجرایی در این مدت دانست و به توضیح چگونگی ارتقای سیستم‌ها و مکانیزم ارتباطی و همچنین افزایش پهنای باند سازمان نصر پرداخت.


سازمان نصر به شفافیت عملکردی متعهد است


در ادامه اسلامی، رئیس سازمان نصر تعداد اعضای صاحب رأی را 2414 شرکت با 8063 رأی و 125 مشاور و 24 فروشگاه که جمعاً 2563 عضو با 8212 رأی هستند را اعلام کرد. او در ادامه خواستار به اشتراک گذاشتن گزارش دبیرخانه در فضای مجازی شد و گفت: «تا دیگر اعضا اگر انتقاد یا نکته نظری دارند در این رابطه در میان بگذارند. یکی از تعهدات همه اعضا در دوره ششم را شفافیت عملکردی است و نشست‌های ماهانه و انتشار مصوبات هیئت‌رئیسه را نتیجه این شفافیت است.» او همچنین ابراز امیدواری کرد تا در آینده بتوان برخی جلسات هیئت‌مدیره را با حضور آنلاین اعضا برگزار کرد. اسلامی، کلاب‌هاوس سازمان نصر را محلی برای تعامل دوطرفه با اعضا معرفی کرد و گفته شد که در رابطه با تغییرات اساس‌نامه از آن استفاده خواهد شد تا نظرات اعضا بیشتر شنیده شود.

در ادامه به دستور بعدی پرداخته شد و به سؤالات اعضا در رابطه با گزارش مالی سال 31/6/1400 توسط خزانه‌دار سازمان پاسخ داده شد. کرم‌زاده، در ابتدا با سه مأموریت اصلی که سازمان در زمینه مالی برای این بخش تعیین کرده بود، اشاره کرد و گفت: «انضباط مالی، شفافیت و پاسخگوبودن و همچنین همگام بودن با هیئت‌مدیره برای تصمیم‌سازی‌هایی برای ایجاد منابع درآمدی سه مأموریت اصلی ما بود. ما در حوزه انضباط مالی در کنترل هزینه‌ها دقت بسیار بالایی به خرج دادیم و بهبود فرایندهای مدیریت دارایی‌ها را مورد توجه داشتیم و همچنین در حوزه بازنگری در قراردادها فعالیت‌هایی داشتیم. در حوزه شفافیت سعی کردیم تعاملی با نهادهای بالادستی ایجاد کنیم و امروز جزو خوش‌حساب‌ترین سازمان‌ها هستیم و همیشه پاسخگو اعضا بوده‌ایم.»

او در  آخر به دلیل آنکه اسناد گزارش مالی از چند روز قبل به اشتراک گذاشته بود از اعضا خواست که اگر در این رابطه سؤالی یا ابهامی دارند، بیان کنند تا پاسخ آن‌ها ارائه شود.


بودجه پیشنهادی با اکثریت آرا تصویب شد


در ادامه بودجه سازمان در دستور کار قرار گرفت. این دستور به‌نوعی مهم‌ترین دستور مجمع عمومی امروز بود که با اعضا به رأی گذاشته شد. اسلامی بودجه را یک سند کنترلی اساسی دانست و اشاره داشت که در ادوار گذشته این سند مورد توجه دبیرخانه و هیئت‌مدیره نبوده است. او گفت: «در این دوره تمام تلاش ما این است تا این سند را اجرایی کنیم. ما به پیشنهادی که برای بودجه امسال شده است خود را متعهد می‌دانیم و سعی داریم تا در هزینه‌ها کمتر از میزان یادشده و در درآمدها بیشتر از میزان در نظر گرفته شده، مقرر کنیم.» در ادامه بررسی و تصویب ترازنامه به رأی گذاشته شد و به تأیید اکثریت اعضا رسید.

در ادامه بحث درآمد سازمان از محل حق عضویت اعضا و دیگر محل‌ها پیگیری شد. در این دستور با توجه به اینکه در دوره گذشته در حق عضویت افزایشی صورت نگرفته بود، و همچنین نیازمندی سازمان به توسعه فعالیت‌های پژوهشی از طریق حمایت مالی مسئله افزایش حق عضویت برای اعضا در دستور کار قرار گرفت. پیشنهاد هیئت‌مدیره در این رابطه در حوزه شرکت‌ها به ازای یک رأی 2 میلیون تومان و به ازای حداکثر آرا ده میلیون تومان و در حوزه فروشگاه‌ها 500 هزار تومان برای ورودیه و حق عضویت و در حوزه کارشناسان حقیقی حق عضویت 300 هزارتومان و در حوزه مشاوران نیز 500 هزارتومان پیشنهاد شده است. این مسئله با اعضای به رأی گذاشته شد و به تصویب رسید. در این حین اعضا به بیان نظرات و انتقادات خود پیرامون مسائل جاری در مجمع پرداختند و به سؤال‌ها و انتقادات اعضا توسط هیئت‌مدیره پاسخ داده شد.

همچنین گزارش مختصری در رابطه با بودجه سال گذشته ارائه شد. بر این بودجه سال 1400 با 6 میلیارد و 400 میلیون تومان در حوزه درآمدی و 6 میلیارد و 100 میلیون تومان در حوزه هزینه بوده است که با درآمد 6 میلیارد و 200 میلیون تومان و با هزینه 5 میلیارد و 800 میلیون تومان محقق شده است. با این حساب سه درصد در درآمد افزایش و پنج درصد در هزینه‌ها کاهش مورد وصول بوده است. در ادامه بودجه پیشنهادی سال 1401-1400 مورد بررسی قرار گرفت. در این پیشنهاد در بحث درآمد از حق ورودی و عضویت بین 20 تا 25 درصد افزایش پیش‌بینی شده است. بر این اساس بودجه سال آینده سازمان نصر تهران 10 میلیارد تومان درآمد و 9 میلیارد تومان هزینه برای سازمان پیش‌بینی شده است. در این پیشنهاد 64 درصد افزایش در منابع درآمدی در نظر گرفته شده است. در این پیشنهاد همچنین سرفصل هزینه‌های جاری از هزینه‌های خرید داخلی مجزا محاسبه شده است. در ادامه پیشنهاد بودجه به رأی گذاشته شد و با 33 رأی موافق و 3 رأی مخالف و 17 رأی ممتنع به تصویب رسید.

در آخر اسلامی، نقد پول‌شویی را به‌عنوان تکلیف مجمع برای هیئت‌مدیره به پیشنهاد داد. او همچنین افزود: «بودجه تعهد ما است این مسئله در ادوار گذشته کمتر رعایت شده است. ما امیدواریم از لحاظ درآمدی بیش از آنچه مقرر کرده‌ایم و در هزینه نیز کمتر حد مقرر را عملیاتی کنیم.»

در این حین انتخابات تعیین بازرس سازمان نیز برگزار شد و در پایان با قرائت آرا مهراد خداوردیان، با 171 رأی به‌عنوان بازرس دوباره ابقا شد و خلیل بسطامی، با 104 به‌عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.