راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ورود اولین صرافی ایرانی به دنیای متاورس / ترکیب دنیای دیجیتال و فرهنگ ایرانی توسط اکسکوینو

اگر این روزها اخبار دنیای تکنولوژی را دنبال کرده باشید به‌احتمال‌زیاد برای یک‌بار هم که شده اسم متاورس را شنیده‌اید. از زمانی که فیس‌بوک تصمیم گرفت اسم خود را به متا تغییر دهد اسم متاورس بیشتر بر سر زبان‌ها افتاده است و دوست‌داران تکنولوژی و دنیای ارزهای دیجیتال به این مفهوم توجه بیشتری می‌کنند.


متاورس چیست؟


می‌توان در دو حالت متاورس را تعریف کرد؛ یکی ریشه‌یابی و تاریخ پیدایش این کلمه و دیگری استفاده‌های ملموس آن در دنیای امروزی.

کلمه متاورس برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ در رمان تخیلی نیل استفنسون به نام سقوط برفی به‌کاربرده شد. در این رمان، متاورس بر دنیایی مجازی دلالت دارد که آدم‌ها می‌توانند با آواتار‌های خود در این دنیا کارهایی فراتر از توانایی‌هایشان در دنیای واقعی انجام دهند. در اصل متاورس دنیایی مجازی است که در کنار دنیای فیزیکی ما بر روی همه محدودیت‌ها یک خط بطلان می‌کشد. دنیایی که در آن هیچ محدودیتی وجود ندارد و افراد می‌توانند هر چه دوست دارند را تجربه کنند. در این دنیا می‌توان به مفهوم دقیق دموکراسی و آزادی مدنی جامه عمل پوشاند.

اگر کمی فنی‌تر به قضیه نگاه کنیم، متاورس همان تکامل اینترنت فعلی ما و ترکیب با دنیای واقعی است. بسیاری از متخصصان دنیای فناوری بر این باورند که تا بیست سال آینده متاورس جزی جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم خواهد شد. چه در واقعیت مجازی (VR)، چه در واقعیت افزوده (AR) یا حتی روی صفحه‌نمایش رایانه‌تان، متاورس به دنبال ترکیبی نوین از زندگی دیجیتالی و دنیای فیزیکی است.

از زمان تولد این مفهوم تا به الان شاخ و برگ‌های زیادی به متاورس داده‌شده و مثال‌های زیادی چه در دنیای بازی و چه در دنیای سینما و هنر از آن ساخته‌شده است. اگر همچنان درک این فضا برای شما سخت است حتماً فیلم بازیکن شماره یک استیون اسپیلبرگ را ببینید.


کاربردهای متاورس


در دنیایی که هیچ محدودیتی ندارد چه‌کاری می‌توان کرد؟ هر چیزی که بخواهید و حتی نمی‌توانید تصور کنید؛ از برگزاری کنسرت‌، کلاس‌های آموزشی، رویداد‌های علمی، درهمی‌های دوستانه گرفته تا خریدوفروش وسایل واقعی و دیجیتالی که باعث تجربه بهتری از زندگی می‌شود.

فرض کنید کیلومترها دورتر از خانواده خود هستید با متاورس می‌توانید به دیدن آن‌ها بروید و حتی حس لمس کردن آن‌ها را به‌واسطه همین فناوری تجربه کنید. با فناوری حال حاضر بسیاری از این کاربردها عملی شده‌اند. اگر کمی در این دنیا قدم بزنید، با گالری‌های هنری و درهمی‌های زیادی روبه‌رو می‌شوید که متأسفانه جوامع ایرانی انگشت‌شماری را می‌توانید در میان آن‌ها بیابید.


نیاز متاورس به ارزهای دیجیتال


از زمانی که بیت‌کوین و بلاکچین پا به دنیای ما گذاشتند و سیاست‌های مالی جدیدی را پایه‌ریزی کردند، از بین رفتن تمرکز در اداره دنیا یکی از اهداف اصلی مردم شده است. در این سال‌ها ارزهای زیادی ایجادشده‌اند که همگی به دنبال ساخت اقتصادی غیرمتمرکز هستند. یکی از اهداف متاورس رسیدن به آزادی عملی است که به‌واسطه کنترل و قانون‌‌گذاری افراطی دولت‌ها در دنیای فیزیکی امکان‌پذیر نیست. با آمدن فناوری بلاکچین راه برای پیاده‌سازی متاورس و رسیدن به این ایده پس از سال‌ها هموارشده است.

همان‌طور که کمی قبل‌تر گفته شد شما در این دنیا می‌توانید به خریدوفروش و تعامل با دیگران بپردازید. برای این کار مثل همیشه نیاز به پول دارید؛ پولی که بتوان آن را در این دنیای غیرمتمرکز دیجیتالی استفاده کنید. در بسیاری از پلتفرم‌هایی متاورسی علاوه بر خریدوفروش امکان کسب درآمد به‌واسطه بازی کردن و ارائه خدمات مختلف نیز وجود دارد.

برای استفاده از این دنیای غیرمتمرکز دیجیتالی به‌نوعی پول دیجیتالی غیرمتمرکز نیاز دارید. اینجاست که دیفای و ارزهای دیجیتال وارد متاورس می‌شوند تا بتوانید درآمد خود از این دنیا را دریافت و در دنیای واقعی استفاده کنید.


بازی‌ها و پلتفرم‌های متاورسی محبوب


در یک سال گذشته شمار بازی‌ها و پلتفرم‌هایی که در حیطه متاورس شروع به فعالیت کرده‌اند رشد زیادی داشته است. پلتفرم‌های محبوبی چون دیسنترالند، سندباکس، اکسی اینفینیتی، گالا، همسایه من آلیس، استار اطلس و … . همان‌طور که گفته شد برای تعامل با هر یک از این بازی‌ها و دنیاهای متفاوت، نیاز به یک ارز دیجیتال دارید.

با افزایش توجهات به این صنعت در چند ماه گذشته، ‌رمزارزهای پلتفرم‌های متاورسی مثل مانا، سند، اکسی، گالا، آلیس و … رشدهای نجومی داشته‌اند و هزاران درصد سود را به سرمایه‌گذاران خود رساندند.


اولین جشن یلدای متاورسی در دنیا


ازآنجایی‌که فضای متاورس در ایران زیاد شناخته‌شده نیست، اکسکوینو قصد دارد برای اولین بار و به شکلی بی‌سابقه مدرنیته دنیای دیجیتال و فرهنگ غنی ایرانی را با یکدیگر ترکیب کند. پلتفرم اکسکوینو به‌عنوان پیشرو در فناوری بلاکچین و رمزارزها، اولین شرکت ایرانی است که مجموعه کار خود در متاورس را در کریپتو ولی دیسنترالند و همسایگی بایننس راه‌اندازی کرده است.

شب یلدا ۱۴۰۰ در این مجموعه یک دورهمی و نمایشگاه آثار هنری در راستای حمایت از هنرمندان ایرانی در مجموعه کار و گالری اکسکوینو در پلتفرم متاورسی دیسنترالند برگزار خواهد شد.

اکسکوینو قصد دارد با این‌کار علاوه بر نمایش فرهنگ و هنر ایرانی به جهانیان برای اولین بار به شکلی رسمی متاورس را به هم‌وطنان معرفی کند.


نمایشگاه آثار NFT ایرانی در ساختمان اکسکوینو


همزمان با افتتاح این مجموعه در دیسنترالند، اکسکوینو قصد دارد آثار برترین هنرمندان ایرانی را که در زمینه حوزه توکن‌های غیر مثلی NFT با محوریت فرهنگ و هنر ایرانی فعالیت می‌کنند، کاملاً رایگان در نمایشگاه خود قرار دهد تا علاوه بر تسریع امر فروش این آثار دنیا را با هنر ایرانی آشنا کند. کاربران و بازدید‌کنندگان می‌توانند همانند یک نمایشگاه واقعی با آواتارهای خود در این نمایشگاه قدم بزنند و از این آثار لذت ببرند.

نکته قابل‌توجه این است که هرکدام از این آثار مستقیما به کیف پول و پروفایل هر هنرمند متصل شده است و اکسکوینو از فروش این آثار هیچ سودی کسب نخواهد کرد.


جوایز و قرعه‌کشی در دورهمی شب یلدا


اکسکوینو علاوه بر این دو برنامه قصد دارد به مناسب پاسداشت شب یلدا و تشویق کاربران برای حضور در متاورس، به همه افرادی که در این مراسم شرکت کنند مقداری رمزارز متاورسی به‌عنوان جایزه اعطا کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و حضور در این دورهمی صفحات اجتماعی و سایت رسمی اکسکوینو را دنبال کنید.

7 دیدگاه
  1. کفش چرم زنانه می‌گوید

    بسیار عالی خسته نباشید

  2. بوت چرم زنانه می‌گوید

    مممنون از سایت خوبتون

  3. آی پی ثابت وب گردی می‌گوید

    خسته نباشید راجب آلتراورس هم یه مطلب بنویسید چطور میشه زمین خرید کرد؟

  4. حامد می‌گوید

    میخاستم توی متاورس شروع به فعالیت کنم میشه راهنمایی کنید؟

  5. کاهش پینگ می‌گوید

    سلام میشه استادی بهم معرفی کنید که بتونه راه های درآمدزایی از متاورس رو یاد بده؟

  6. کلاه گیس مردانه می‌گوید

    ممنون نحوه بهتر برای خرید چجوریه؟

  7. طراحی لوگو شرکتی می‌گوید

    اگر یه سایت باشه که همه چیز رو کامل و جامع توضیح بده فقط وخودتونین
    خسته نباشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.