راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در رویداد معرفی خدمات و محصولات جدید گروه دیجی‌کالا مطرح شد / نرفتن‌مان به بازار سرمایه دست بورس و فرابورس نیست

روز گذشته مورخ 22 آذرماه 1400 رویداد معرفی خدمات و محصولات جدید گروه دیجی‌کالا برگزار شد. در ابتدای این نشست در یک فیلم حدوداً 40 دقیقه‌ای مدیران این شرکت به معرفی محصولات جدید دیجی‌کالا پرداختند. از جمله این محصولات می‌توان به دیجی‌جت که در راستای رفع نیاز‌های تندمصرف مشتریان به بازار عرضه‌ شده، اشاره کرد. از دیگر محصولات جدید این گروه می‌توان از دیجی اکسپرس، پیندو، کسب‌وکارهای بومی محلی دیجی‌کالا و همچنین دیجی‌کالا مهر نام برد.

پس از معرفی این محصولات سعید و حمید محمدی، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل دیجی‌کالا به همراه تعدادی از مدیران این شرکت به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.


دلایل نرفتن‌مان به بازار سرمایه شفاف و روشن نیست


دیجی‌کالا سال‌هاست که برای ورود به بورس تلاش می‌کند، اما مجموع شرایط نشان می‌دهد که فضا برای ورود این پلتفرم به بازار سرمایه مناسب نیست. هرچند اکنون تپسی در بازار دوم فرابورس ثبت نماد شده، اما کماکان ورود موفقیت‌آمیز این کسب‌وکارها با چالش مواجه است. سعید محمدی در پاسخ به سؤالی در خصوص شرایط حضور دیجی‌کالا در بازار سرمایه گفت: «روند حضور شرکت‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیکی به‌طور کامل متوقف‌شده بود که حالا خبرهای خوبی به گوش می‌رسد. در حال حاضر ضوابط 17 گانه‌ای برای ورود کسب‌وکارها تعریف‌ شده که بخشی از آن شفاف و برخی دیگر نیست؛ اما اگر بنا باشد کماکان با ضوابط دست‌وپاگیر اجازه ورود به بازار را ندهند، قطعاً ورود نمی‌کنیم و در شرایط ابهام بازار جذابیت لازم را برای ورود ندارد، اما اگر ضوابط خوبی در نظر گرفته شود، کماکان تمایل به حضور داریم.»

حمید محمدی نیز در تکمیل صحبت‌های رئیس هیئت‌مدیره دیجی‌کالا گفت: «ضوابط سخت‌گیرانه برای شرکت‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیکی به بورس شرایط را دشوار کرده و اگر این روند ادامه پیدا کند، قطعاً باید فاتحه حضور کسب‌وکارهای دیجیتال در بورس را خواند، البته شرکت‌هایی که اکنون حضور دارند نیز با مشکل مواجه می‌شوند.»

محمدی در پاسخ به این سؤال راه پرداخت که چرا تاکنون برخی کسب‌وکارهای مشابه وارد بازار سرمایه شدند، اما دلایل عدم حضور دیجی‌کالا در بازار شفاف و روشن نیست، گفت: «واقعیت آن است پاسخ این سؤال در دست ما نیست، در دست بورس و فرابورس هم نیست. بلکه باید این سؤال را از کارگروه نظارتی که در صندوق نوآوری و شکوفایی حضور دارند و همچنین دستگاه‌های امنیتی پرسید؛ زیرا ضوابط به نحوی طراحی‌ شده که دیگر جذابیتی برای حضور در بازار نیست. ما از چهار سال پیش جلسات اولیه را برای حضور در بازار سرمایه شروع کردیم، اما هنوز موفق نشده‌ایم.»


اینماد نباید الزام باشد


حمید محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا در خصوص بحث الزام اینماد تأکید کرد که ما در بحث الزام اینماد، مخالف اجبار آن هستیم، اما باید به نحوی کسب‌وکارها احراز هویت شوند. او در ادامه در بحث برداشته‌شدن اینماد در خصوص دیجی‌کالا گفت: «بحث رفت‌وآمد اینماد به‌دلیل مشکلات فنی از سمت مرکز توسعه بود که مجبور شدیم به شکل موقت جای آن را خالی بگذاریم و اگر تصمیمی برای برداشتن آن داشتیم، به‌طور رسمی اعلام می‌کردیم.»

همچنین هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی در خصوص الزام اینماد در بحث ارائه درگاه پرداخت‌یاری این شرکت گفت: «ما از اینماد تنها به‌عنوان یک ابزار احراز هویت استفاده می‌کنیم تا اهلیت یک کسب‌وکار را شناسایی کنیم.»

البته امینی در ادامه تأکید کرد که «در این مسیر الگوهای احراز هویتی خود را نیز اجرا می‌کنیم.»


بازار منطقه را از دست دادیم


برادران محمدی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه دیجی‌کالا سال‌ها قصد حضور در بازار منطقه را داشت و اکنون برنامه این شرکت در این خصوص چیست؟ گفتند: «عمده‌ترین دلیل آن شرایط تحریمی است. اگر شرایط بهتر شود، به نفع همه شرکت‌های بزرگ در حوزه تجارت الکترونیکی است، ولی واقعیت آن است که ایران بازار منطقه را از دست‌ داده است. وقتی شرایط رقبا را در منطقه بررسی می‌کنیم و حجم جذب سرمایه را نیز مشاهده می‌کنیم، قابل‌ مقایسه با شرایط کنونی ما نیست. ترندیول ترکیه تا چند سال پیش نصف دیجی‌کالا هم ارزش نداشت، اما حالا در حال نفوذ به بازار اروپاست.»


مناقصه‌ای که از آن بی‌اطلاع بودیم


حمید محمدی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه آیا در مناقصه توزیع کالاها و اقلام دولتی شرکت کردند که اکنون توسط یک پلتفرم کوچک در حال انجام است، گفت: «ما اکنون از این موضوع مطلع شدیم که مناقصه‌ای برگزار شده و وقتی دیدیم که این فرایند در اختیار چه پلتفرمی قرار گرفت، سورپرایز شدیم. این در حالی بود که چند ماه پیش وزارت صمت ما را در یک فشار بسیار زیادی در خصوص امکان‌سنجی چنین کاری قرار دادند و یک گزارش کامل از سطح و امکان‌سنجی پلتفرم‌های ایرانی در توزیع این محصولات را از ما دریافت کردند و ما را از روز اول به شکل ناخواسته درگیر این ماجرا کردند و در نهایت از ما کمک گرفتند و کس دیگری پیروز این ماجرا شد.


یک تک‌سهم حاکمیتی نداریم


سعید محمدی در پاسخ به سؤالی در خصوص گزارشی که ایران اینترنشنال در خصوص دیجی‌کالا منتشر کرد نیز گفت: «ما نه نفوذی هستیم و نه حاکمیتی؛ ما یک تک‌سهم حاکمیتی در دیجی‌کالا نداریم و هیچ‌ چیزی هم تحت عنوان نفوذ وجود ندارد. سرآوا 26 درصد سهام را در اختیار دارد و 33 درصد سهام‌داران خارجی هستند که 100 میلیون دلار به شکل کاملاً قانونی وارد کشور شد. مجموعه شرایط نشان می‌دهد که بسیاری علاقه‌ای به ایجاد یک کسب‌وکار بخش خصوصی بزرگ ندارند.»

مدیرعامل دیجی‌کالا همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا با ضعفی مواجه هستید که با این هجمه‌ها مواجه می‌شوید، گفت: «واقعیت آن است که هیچ توطئه‌ای در کار نیست، باید دلایلی اتفاقاتی را که اطراف این ماجرا می‌افتد، پذیرفت و آن را بررسی کرد. از جمله اصلی‌ترین دلیل آن جدید بودن اقتصاد دیجیتال است. همچنین اکنون با فضای فرهنگی و اجتماعی مواجه هستیم که میزان اعتماد به پایین‌ترین سطح خود رسیده و اکنون در چنین فضایی قرار داریم.»

سعید محمدی در تکمیل این پاسخ گفت: «اقتصاد دیجیتال همه را غافل‌گیر کرده است، زیرا هیچ‌کس آماده چنین فضایی نبود و در این عدم شناخت بذر بی‌اعتمادی شکل گرفت. اشتباه عمده‌ای که از سمت ما در دوره‌ای وجود داشت، عدم توجه به روابط عمومی بود. شاید در دوره‌ای اصلاً احساس نمی‌کردیم که باید توضیحی در خصوص ورود سرآوا به دیجی‌کالا دهیم. یا حتی دلیلی نمی‌دیدیم که توضیحی در خصوص جذب سرمایه خارجی دهیم و این ضعف ما بود که در آن زمان روابط عمومی سازمان‌یافته‌ای را شکل ندادیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.