راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

میلیاردرهای دنیای رمزارز، ثروت خود را از کجا به دست آورده‌اند؟ / بالانشین‌های جهان ارزهای دیجیتال

نسیم بنایی / خیزش رمزارزها طی چند سال اخیر، خیلی‌ها را از فرش به عرش رسانده‌ است. بسیاری از میلیاردرهای جهان همان کسانی هستند که بیشترین سرمایه‌گذاری را در بازار رمزارزها داشته‌اند یا خودشان شرکت یا صرافی در حوزه ارز دیجیتال راه‌اندازی کرده‌اند. این میلیاردرها چهار درصد از کل رمزارزهای جهان را در اختیار دارند و همین رمزارزها، آنها را به میلیاردرهای بزرگ در جهان تبدیل کرده‌ است. در ادامه فهرستی از میلیاردرهای دنیای رمزارزها را آورده‌ایم و بررسی کرده‌ایم که هر یک از آنها، ثروت چند میلیارد دلاری خود را از کجا به دست آورده‌اند. البته این فهرست ترتیب مشخصی به لحاظ میزان ثروت افراد ندارد، لابد به این خاطر که هیجانش بیشتر شود!


کریس لارسن


  • ثروت خالص: 3/4 میلیارد دلار

نام کریس لارسن با شرکت ریپل و رمزارز ریپل (XRP) گره خورده‌ است. ریپل در حقیقت یکی از ارزان‌ترین ارزهای دیجیتال جهان بود، اما خیزش ناگهانی رمزارزها باعث شد ریپل هم از فرش به عرش برسد. رشد 800 میلیون دلاری این ارز باعث شد کسانی که در بازار آن فعالیت دارند هم به ثروتی هنگفت دست پیدا کنند. لارسن تقریباً سه میلیارد ریپل (XRP) در اختیار دارد و همچنین صاحب 17 درصد از شرکت نرم‌افزاری ریپل است که با عنوان Ripple Labs شناخته می‌شود. به این ترتیب خیزش بازار رمزارزها، لارسن را به میلیاردری بزرگ تبدیل کرده‌ است.


جد مک‌کالب


  • ثروت خالص: 2 میلیارد دلار

جد مک‌کالب برنامه‌نویس کامپیوتر، کارآفرین و بشردوست است. بشردوستی‌اش هم از زمانی آغاز شد که قدم به دنیای رمزارزها گذاشت. او در حقیقت هم‌بنیان‌گذار شرکت ریپل است و عمده ثروتش را از 3/4 میلیارد رمزارز ریپل به دست آورده‌ است. مک‌کالب در سال 2014 پس از قطع همکاری با ریپل، شرکت استلار را راه‌اندازی کرد. این برنامه‌نویس در سال 2018 در فهرست 40 فرد ثروتمند جهان قرار گرفته‌ بود.


بری سیلبرت


  • ثروت خالص: 1/6 میلیارد دلار

جرقه ثروت بری سیلبرت از گروه ارز دیجیتال (DCG) زده شد؛ شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیری که سیلبرت آن را در سال 2015 در نیویورک راه‌اندازی کرد. کسانی‌ که در بازار رمزارزها فعالیت دارند، حتماً نام گری‌اسکیل (Grayscale) را شنیده‌اند؛ یکی از شرکت‌های تابعه گروه ارز دیجیتال DCG که در واقع مدیریت سرمایه ارز دیجیتال را انجام می‌دهد. این شرکت 44 میلیارد دلار دارایی در قالب بیت‌کوین، اتریوم و سایر رمزارزها در اختیار دارد. واضح است که همه اینها از سیلبرت، فردی ثروتمند ساخته‌ است.


چانگ‌پنگ ژائو


  • ثروت خالص: 1/9 میلیارد دلار

همه او را با عنوان اختصاصی سی‌زی (CZ) می‌شناسند، اما نام اصلی‌اش، چانگ‌پنگ ژائو است، فعال اقتصادی چینی-کانادایی که بزرگ‌ترین صرافی رمزارزها یعنی بایننس (Binance) را راه‌اندازی کرد. ژائو که زمانی کارش تهیه همبرگر در فروشگاه‌های مک‌دونالد بود، اکنون با در اختیار داشتن 30 درصد از شرکت بایننس به یکی از ثروتمندترین افراد جهان بدل شده‌ است. در واقع خیزش ناگهانی رمزارزها، باعث شد سرمایه‌گذاری‌های او هم نتیجه بدهد.


فرد ارسام


  • ثروت خالص: 1/9 میلیارد دلار

سال 2012 بود که فرد ارسام به همراه برایان آرمسترانگ، کوین‌بیس (Coinbase) را راه‌اندازی کرد. ارسام در آن زمان 6 درصد از سهام کوین‌بیس را به نام خودش به ثبت رساند. اکنون ارزش همان 6 درصد به حدود 1/9 میلیارد دلار رسیده‌است. البته او در سال 2017 کوین‌بیس را ترک کرد، اما اکنون صندوق سرمایه‌گذاری رمزارزی پارادایم را راه‌اندازی کرده که آن هم در مسیر صعود قرار دارد و به‌زودی به ثروتش اضافه خواهد کرد.


برایان آرمسترانگ


  • ثروت خالص: 6/5 میلیارد دلار

برایان آرمسترانگ به‌عنوان مدیرعامل شرکت کوین‌بیس شناخته می‌شود؛ شرکتی که با رشد انفجاری بیت‌کوین، ناگهان در مسیر رشد قرار گرفت. در حال حاضر کوین‌بیس جزء کلیدی‌ترین شرکت‌ها و صرافی‌های رمزارزی در آمریکا به‌شمار می‌آید. درآمد این شرکت در سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار برآورد شده‌ است. البته کوین‌بیس در مسیر تحولاتی برای سهامی عام‌شدن قرار دارد، اما توانسته مدیرعاملش یعنی آرمسترانگ را به یکی از ثروتمندترین‌های دنیا تبدیل کند.


سم بنکمن فراید


  • ثروت خالص: 8.7 میلیارد دلار

سم بنکمن فراید که اکنون کمتر از 30 سال سن دارد، صرافی ارز دیجیتال اف‌تی‌ایکس (FTX) را تأسیس کرده و مدیریت شرکت تحقیقاتی آلامدا (Alameda) را از سال 2017 تاکنون بر عهده دارد. البته سم از وقتی 14 ساله بود نبوغ خودش را در زمینه کسب سود از طریق اینترنت به معرض نمایش گذاشته بود. این میلیاردر در سال 2020 موج پرداخت پنج میلیون دلاری برای کارزار تبلیغاتی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا را به راه انداخت و به همین خاطر شهرتی دوچندان کسب کرد.


متیو راسزاک


  • ثروت خالص: 1/5 میلیارد دلار

 سال 2011 بود که متیو راسزاک بیت‌کوین را کشف کرد. از همان زمان تصمیم گرفت در این بازار سرمایه‌گذاری کند. خطرپذیری او برایش آورده 1/5 میلیارد دلاریِ اکنون را به همراه داشته‌ است. البته این سرمایه‌گذار، فعالیت خود را به سرمایه‌گذاری محدود نکرد و اکنون در شرکت زیرساخت بلاکچین بلاک (Bloq) فعالیت دارد. او روی کسب‌وکارهای رمزارزی که در مراحل ابتدایی هستند، سرمایه‌گذاری می‌کند.


مایکل سیلور


  • ثروت خالص: 2/3 میلیارد دلار

در دوران حباب دات‌کام، همان‌طور که بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری، درآمد زیادی به دست آوردند و بعد هم آن را از دست دادند، مدیرعامل شرکت مایکرواستراتژی هم میلیون‌ها دلار کاسب شد و بعد هم یک‌شبه همه را از دست داد. آن مدیرعامل، مایکل سیلور بود که اکنون توانسته با خرید بیت‌کوین به ثروت 2/3 میلیارد دلاری دست پیدا کند و به یکی از بازیگران کلیدی در دنیای بیت‌کوین بدل شود. همین امر باعث شده سهام شرکتش یعنی مایکرواستراتژی هم رشد ناگهانی را تجربه کند.


کامرون و تایلر وینکلواس


  • ثروت خالص: هر کدام 3 میلیارد دلار

اهالی ورزش احتمالاً نام کامرون وینکلواس را شنیده‌اند، پاروزن آمریکایی که در رقابت مردان در بازی‌های المپیک پکن با برادر دوقلوی هم‌تیمش رقابت کرد. سال 2004 این دو برادر از فیس‌بوک شکایت کردند و توانستند از طریق این شکایت 65 میلیون دلار خسارت دریافت کنند. حالا این 65 میلیون دلار به سرمایه شخصی سه میلیارد دلاری برای هر یک از آنها تبدیل شده‌ است. در واقع این دو برادر از سال 2012 خرید بیت‌کوین را آغاز کردند و به‌مرور وارد بخش‌های مختلف دنیای رمزارز شدند. اکنون آنها جزء میلیاردرهای جهان ارزهای دیجیتال هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.