راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از مسئولیت اجتماعی سواد مالی تا دستیاری مالی هر شهروند در نرم‌افزارهای پارمیس

مظاهر مرجانی مدیرعامل پارمیس در خصوص نحوه فعالیت این شرکت در طول سال‌های گذشته همزمان با سالروز تأسیس آن گفت: «امسال پارمیس ۲۰ ساله شد، اما شروع فعالیت پارمیس به ۲۰ سال پیش بازنمی‌گردد، بلکه به قبل از آن مربوط می‌شود. در دوران دبیرستان؛ زمانی‌ که در فروشگاه برادرم در حوزه لوازم بهداشتی به این فکر می‌کردم که یک نرم‌افزار جامع و ساده مالی داشته باشیم.»

سمانه عابدی / سواد مالی یکی از مهارت‌های بسیار مهم و مورد نیاز دنیای امروز است. سواد مالی به ما می‌گوید که چگونه بدهی‌های خود را مدیریت کنیم و چگونه با بودجه‌بندی و مدیریت ریسک، رفاه نسبی خود و خانواده‌مان را در برابر تغییرات کلان اقتصادی حفظ کنیم.

بخشی از سواد مالی به مشخص‌کردن اعداد و ارقام بازمی‌گردد و چه در سطح خانواده، چه در کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ باید اعداد شفاف و مشخص باشند و انضباط مالی برای ایجاد رفاه و رشد و توسعه افراد و کسب‌وکارها مهیا شود. هم‌اکنون با استفاده از نرم‌افزارهای مالی و حسابداری این امر ساده‌تر شده است.

شرکت فناوری اطلاعات پارمیس یکی از این شرکت‌هاست که نرم‌افزار حسابداری پارمیس‌پرو، نرم‌افزار یکپارچه پارمیس‌استار، راهکار ابری پارمیس 360، حسابداری شخصی پارمیس‌همراه، تجهیزات فروشگاهی، فروشگاه‌ساز اینترنتی پارمیس، اپلیکیشن سازمان همراه، سامانه پیام کوتاه پارمیس و راهکار مالی اصناف را به‌عنوان محصولات و خدماتی در راستای تسهیل فرایندهای مالی، تسریع در فرایندهای فروش و همچنین افزایش سواد مالی برای شهروندان عرضه می‌کند.

اپلیکیشن پارمیس‌همراه، یکی از محصولات پارمیس است که به‌صورت رایگان در دو نسخه اندروید و آی‌اواس و چندزبانه عرضه شده و طبق آمار کافه‌بازار و گوگل‌پلی محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ حسابداری شخصی در ایران است. محصول دیگر پارمیس‌پرو است که بسته نرم‌افزاری ویژه مشاغل کوچک و متوسط است و بیش از 15 هزار کاربر در سراسر کشور دارد.

این مجموعه با توجه به نیازهای بازار، چند سالی است با تولید نرم‌افزار یکپارچه پارمیس‌استار وارد حوزه تولید نرم‌افزارهای یکپارچه مالی و مدیریتی شده است.

پارمیس‌استار با 18 زیرسیستم مختلف (حسابداری، انبارداری و…) سبدی جامع از نرم‌افزارهای کاربردی را تشکیل داده؛ به‌طوری که می‌تواند تمام نیازهای کسب‌و‌کارهای بزرگ و متوسط را پوشش دهد.

اکنون جدیدترین محصول این مجموعه پارمیس 360 نام دارد که یک نرم‌افزار حسابداری ابری است و برای کاربرانش امکان مدیریت امور مالی و توسعه کسب‌وکار مبتنی بر فضای ابری را فراهم می‌کند.

مظاهر مرجانی مدیرعامل پارمیس در خصوص نحوه فعالیت این شرکت در طول سال‌های گذشته همزمان با سالروز تأسیس آن گفت: «امسال پارمیس 20 ساله شد، اما شروع فعالیت پارمیس به 20 سال پیش بازنمی‌گردد، بلکه به قبل از آن مربوط می‌شود. در دوران دبیرستان؛ زمانی‌ که در فروشگاه برادرم در حوزه لوازم بهداشتی به این فکر می‌کردم که یک نرم‌افزار جامع و ساده مالی داشته باشیم. در نتیجه رشته نرم‌افزار را برای دانشگاه انتخاب کردم.»

مرجانی با اشاره به اینکه این موضوع برای او به یک دغدغه تبدیل شده بود، افزود: «در دوران تحصیل همواره برنامه‌نویسی و کدنویسی را دنبال کردم. در چهار سال تحصیل اتفاقاتی رخ داد و تمامی پروژه‌هایی که داشتم در حوزه نرم‌افزار مالی بود. در کنار آن دوره‌های برنامه‌نویسی و حسابداری را گذراندم و در نهایت در دوران دانشجویی توانستم این نرم‌افزار را تکمیل کنم که در عین حال پروژه پایان‌نامه‌ام شد. همزمان توانستم این نرم‌افزار را در فروشگاهی نصب کنم و کم‌کم همکارانی به ما اضافه شدند و مشتریان آن، روزبه‌روز افزایش یافتند و در نهایت پارمیس به‌عنوان یک مجموعه شکل گرفت.»

مرجانی در خصوص محصولات فعلی پارمیس و محصولات آینده گفت: «چشم‌انداز ما در پارمیس توسعه محصولات مبتنی بر فضای ابری است که بتواند در داخل کشور و در حوزه بین‌الملل سهم زیادی را از آن خود کند. دیدگاه ما در پارمیس کمک به مدیریت و توسعه کسب‌وکار است.»


سازمان همراه چیست؟


 اپلیکیشن اختصاصی برای هر مشتری با نام خود آنها تولید می‌شود که به‌عنوان سازمان همراه شناخته می‌شود و امکان ارتباط‌دهی کسب‌وکارهای آنها با مشتریان‌شان را به‌صورت 24ساعته فراهم می‌کند.

مشتریان از طریق این اپلیکیشن می‌توانند سفارش‌های خود را ثبت کنند و فاکتور و محصولات حساب خود را ببینند، حتی امکان گفت‌وگو با کارشناسان نیز در این اپلیکیشن فراهم شده است.

مظاهر مرجانی با این توضیحات ادامه داد: «ما در پارمیس سیستم داشبورد داریم که به مدیران امکان می‌دهد بر اساس آمارها درست تصمیم‌سازی کنند. پس ما به‌دنبال یک سیستم ابری توسعه کسب‌وکارها هستیم که بتواند با زیرسیستم‌های حوزه‌های مختلف، یک کسب‌وکار را تحت پوشش قرار دهد.»

او افزود: «زیرسیستم‌ها به توسعه کسب‌وکار کمک می‌کنند. به‌طور مثال ما زیرسیستم CRM  را داریم که به فرایندهای مشتری‌مداری کمک می‌کند. فروشگاه اینترنتی داریم که به کسب‌وکارها کمک می‌کند در کنار فروش حضوری، فروش اینترنتی نیز داشته باشند.»


پارمیس به‌عنوان دستیار مالی


بسیاری پارمیس را به‌عنوان یک نرم‌افزار حسابداری برای مدیریت مالی می‌شناسند، اما به گفته مدیرعامل این شرکت، پارمیس دستیار مالی نیز هست. مرجانی معتقد است: «ارائه زیرسیستم‌های جدید مانند فروشگاه اینترنتی، اپلیکیشن سازمان همراه و داشبوردهای مدیریتی، همه در این جهت بوده که این تفکر را که پارمیس صرفاً یک نرم‌افزار حسابداری است، تغییر دهیم. البته از آنجایی که پایه و اساس آن در حوزه مالی است، در همین حوزه شناخته می‌شود، ولی ما می‌خواهیم تمام حوزه‌های یک سازمان را در نرم‌افزارهای خود پوشش دهیم و آنها بتوانند از زیرسیستم‌های مختلف بهره ببرند و تمام اطلاعات در سازمان جابه‌جا شود و بتوانیم اطلاعات یکپارچه‌ای در سازمان داشته باشیم.»


فعالیت در حوزه ولث‌تک


مرجانی با اشاره به اینکه این مجموعه در حوزه ولث‌تک (WealthTech) نیز فعالیت دارد، گفت: «در این حوزه اپلیکیشن‌هایی داریم که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا سرمایه‌های خود را مدیریت کنند. به‌طور مثال در بخش داشبوردها، گزارش‌های متنوعی داریم که به مدیر سازمان کمک می‌کنند تا دارایی‌های سازمان را مدیریت کند؛ اگر مدیری در بانک‌های مختلف دارایی داشته باشد، سیستم می‌تواند با پارامترهایی به او اعلام کند که این موجودی نقد در بانک را در چه جاهایی استفاده کند تا ارزش پولی بیشتری بیافریند، کالاهای موجود در انبارش را به چه شکلی بفروشد تا دارایی خود را به‌نوعی افزایش دهد. همچنین روش وصول مطالبات و تخفیفات از جمله مواردی است که به مدیران اطلاع داده می‌‌شود.»

او افزود: «همین رویکرد در نرم‌افزار شخصی ما وجود دارد که به فرد کمک می‌کند ارزش دارایی‌های خود را مدیریت کند. در بسیاری از موارد ما این مشاوره‌ها را به کسب‌وکارها می‌دهیم تا با توجه به تورم موجود، موجودی نقدی کمتری نگه دارند و همچنین بدانند در کدام حوزه سرمایه‌گذاری کرده یا کدام کالا را خریداری کنند تا ارزش دارایی‌هایشان کم نشود.»


پارمیس‌همراه؛ یک دستیار مالی برای هر شهروند


امروزه با توجه به اوضاع اقتصادی، مدیریت هزینه‌ها به دغدغه‌ای برای همه تبدیل شده است. مرجانی با بیان اینکه در پارمیس‌همراه سعی کرده‌ایم دغدغه مدیریت مالی را برطرف کنیم، گفت: «اگر پارمیس‌همراه را نصب کنید و اجازه خواندن پیامک را دهید، به شما هشدار می‌دهد که امروز از این بانک این مبالغ را برداشتید و می‌توانید با دو یا سه مرحله نوع هزینه را مشخص کرده و تراکنش ثبت کنید. در مورد واریز هم به همین ترتیب است. پس از مدتی که به ثبت تراکنش‌ها ادامه دهید، اپلیکیشن پارمیس‌همراه یک گزارش خوب در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید ببینید در این ماه و هفته چه درآمدها و هزینه‌هایی داشته‌اید.»

او افزود: «افراد می‌توانند در این اپلیکیشن برای خود بودجه مشخص تعریف کنند و هزینه‌های خود را بر مبنای بودجه تعریف‌شده، کنترل کنند. حتی می‌توانند اعضای خانواده را معرفی کنند و هزینه‌ها را به ازای هر عضو خانواده ثبت کرده و گزارش بگیرند که این عضو خانواده در این ماه یا سال چقدر هزینه (به تفکیک پوشاک، مسافرت و…) داشته است، حتی می‌توانند پروژه تعریف کرده و مثلاً هزینه‌های مرتبط با یک سفر را به تفکیک ثبت کنند.»


مسئولیت اجتماعی؛ دلیل اصلی عرضه رایگان پارمیس‌همراه


 این روزها پارمیس‌همراه توانسته به یک اپلیکیشن محبوب تبدیل شود و یک دستیار برای انجام امور مالی افراد باشد. مرجانی با اشاره به اینکه پارمیس‌همراه یک دستیار مالی برای هر شهروند است، گفت: «دلیل عرضه رایگان پارمیس همراه مسئولیت اجتماعی بود و سعی کردیم یک دستیار مالی مطمئن برای شهروندان عرضه کنیم که البته به برندینگ شرکت هم کمک زیادی کرد. البته رویکرد این اپلیکیشن این است که در اختیار فردی قرار گیرد که دانشی از حسابداری ندارد و بتواند مدیریت امور مالی خود را به راحت‌ترین شکل ممکن انجام دهد. در سال‌های اخیر تغییرات عمده‌ای در آن ایجاد کرده‌ایم تا کار کردن با آن راحت‌تر باشد و هرچه بهتر بتواند نقش دستیار مالی مطمئن را ایفا کند.»


چشم‌انداز پنج تا شش میلیون نصب پارمیس‌همراه


در یک جامعه 80 میلیون نفری اگر مشخص باشد که مثلاً چند میلیون نفر تمایل به بازی دارند، شما می‌توانید متوجه شوید که با چه تعداد نصب می‌توانید حداقل سهم خود از بازار را دریافت کنید، اما در بحث نرم‌افزار مالی متفاوت است و به فرهنگ جامعه نیز بازمی‌گردد. این استدلال مدیرعامل پارمیس است که ما در ایران، خیلی دوست نداریم حساب‌وکتاب‌ها را نگهداری کنیم و همچنین مسائل اقتصادی نیز این امکان استفاده را به کاربران نمی‌دهد.

او در خصوص نصب اپلیکیشن پارمیس‌همراه پیش‌بینی می‌کند که تا سال آینده نصب پارمیس‌همراه حداقل به یک میلیون نصب می‌رسد. البته به گفته او، زیرساخت‌ها و تغییرات مورد نیاز برای محصول فراهم شده و همچنین پس از آن، اپلیکیشنی در فضای ابری و اشتراکی عرضه خواهد شد.

به گفته مرجانی؛ در نسخه بعدی پارمیس‌همراه علاوه بر اینکه دو یا سه عضو خانواده می‌توانند به‌صورت مجزا اطلاعات شخصی خود را ثبت کنند، می‌توانند به اطلاعات مشترک خانواده نیز دسترسی داشته باشند، هزینه‌های مشترک را ثبت کنند و صندوق‌ها و کیف پول مشترک داشته باشند، ولی در نهایت هدف پارمیس‌همراه این است که به پنج یا شش میلیون نصب برسد.


فرهنگ‌سازی برای استفاده از نرم‌افزارهای مالی


مرجانی در خصوص بحث فرهنگ‌سازی افزود: «در این روند، عرضه محصول با این کیفیت و امکانات به‌صورت ناخودآگاه فرهنگ مربوط به آن را فراهم می‌کند. خیلی اوقات ایجاد ابزار به رشد فرهنگ آن حوزه نیز کمک می‌کند. در عین حال با استفاده از رسانه‌هایی مانند راه پرداخت و عصر تراکنش باید بتوانیم مطالب مرتبط را گسترش دهیم یا از طریق شبکه‌های اجتماعی با آگاه‌سازی، انگیزه لازم را ایجاد کنیم تا در خصوص این موضوعات مطالعاتی داشته باشند و در نهایت متوجه این نیاز بشوند. یکی از رسالت‌های ما این است که در کنار تولید نرم‌افزار، فرهنگ مدیریت مالی را در جامعه افزایش دهیم.»


صندوق فروشگاهی بر بستر فضای ابری


تجهیزات فروشگاهی از دیگر محصولات پارمیس است. مرجانی در خصوص این نوع محصولات پارمیس گفت: «سال‌هاست که در حوزه صندوق فروشگاهی در حال فعالیت هستیم. نرم‌افزارهایی که تاکنون تولید کرده‌ایم، مبتنی بر ویندوز و شبکه تک‌کاربر بوده‌اند. در بستر پارمیس 360 که یک نرم‌افزار ابری است، برای اولین‌بار در ایران صندوق فروشگاهی عرضه می‌کنیم که چند ویژگی منحصربه‌فرد دارد، اول اینکه این نرم‌افزار ابری است که در قسمت فروش یک اپلیکیشن فروش دارد که روی سیستم‌ها  نصب می‌شود و ویژگی بارز آن مارکت‌پلتفرم بودن است، به‌طور مثال اگر یک فروشگاه بخواهد از راهکار یکپارچه 360  استفاده کند، یک پنل تحت وب می‌گیرد و با این پنل تحت وب می‌تواند اطلاعات لازم را وارد کند و گزارش‌های لازم را از هر نقطه دنیا و در هر ساعت از شبانه‌روز دریافت کند.»

مدیرعامل پارمیس در خصوص اپلیکیشن فروش پارمیس توضیحاتی داد و گفت: «این اپلیکیشن برای سیستم‌عامل اندروید، آی‌اواس، مک و… عرضه شده که امکانات فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند به‌صورت آفلاین کار کند و اگر به هر دلیلی اینترنت قطع شود، برای قسمت فروش اتفاقی نمی‌افتد و فاکتور مربوطه صادر می‌شود و در زمان وصل‌شدن اینترنت، آن فاکتورها به فضای ابری و سرور اصلی ارسال می‌شوند. این نرم‌افزار به سخت‌افزار خاصی محدود نیست که حتماً یک صندوق فروشگاهی یا لپ‌تاپ داشته باشند، با یک گوشی موبایل نیز می‌توانند فاکتور صادر کنند که به‌صورت  دیجیتالی یا پیامک برای مشتری ارسال شود و حتی می‌تواند روی کارت‌خوان‌های اندرویدی جدید در بازار نصب شود. مجموع این موارد باعث شده راهکار پارمیس 360 بی‌رقیب باشد و استقبال خوبی از آن شود. قصد داریم به‌مرور امکانات جدیدی به آن اضافه کنیم و با یک بازاریابی خوب به عرضه نهایی آن برسیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.