راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آمار تراکنش‌های دیجیتال کشور از زبان دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات / بلوغ ۷۰درصدی دستگاه‌ها در خدمات الکترونیکی

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با بیان اینکه به بلوغ ۷۰درصدی دستگاه‌ها در خدمات الکترونیکی رسیدیم، درباره وضعیت فعلی دولت الکترونیک و مسیری که باید تا هوشمندسازی طی شود، توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس‌جمهور مهرماه امسال در جلسه شورای عالی فضای مجازی بر ضرورت تشکیل دولت هوشمند برای رفاه حال مردم و تسهیل انجام امور دولتی و نیز توجه همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به اقتصاد دیجیتال تأکید کرد.

به گفته او در این زمینه اگرچه وزارت ارتباطات، محور اصلی است، اما همه دستگاه‌ها باید برای رونق اقتصاد دیجیتال فعال شوند.

رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در این زمینه توضیح داد: «مسیر گسترش به‌کارگیری فناوری اطلاعات در فضای مجازی به تحولات اساسی در کارکرد دولت‌ها منجر شده و دولت‌ها بر اساس این تغییر کارکردها، مجبور هستند خودشان را با چند پارادایم جدید انطباق دهند.»

باقری اصل تأکید کرد: «این دگرگونی جایی حادث می‌شود که امکان به‌کارگیری داده‌ها در مدل انبوه اتفاق می‌افتد و علاوه بر به‌کارگیری داده‌ها، حرکت از سرویس یک ساختار دولتی به سمت مردم، تسهیل می‌شود.»

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با بیان اینکه این دگرگونی به سرویس‌های داده‌بنیان و مردم‌محور تبدیل شده، گفت: «تغییر این شاخص‌ها در فناوری‌هایی مانند بلاکچین که سیستمی کاملاً توزیع‌شده است، یا در IOT که حسگرها در یک فضا، داده انبوه تولید می‌کنند یا بیگ‌دیتا و هوش مصنوعی، نشان‌دهنده تغییر و دگرگونی در کارکردهای دولت است.»

او با تأکید بر اینکه دولت‌ها باید برنامه تحول دیجیتال خود را با این تغییر کارکردها سازگار کنند، ادامه داد: «هم‌اکنون فضای موجود با آنچه از دولت هوشمند انتظار داریم، متفاوت است. برای مثال به جای پر کردن ۳۲ صفحه اظهارنامه مالیاتی و فرایند جمع‌آوری و ارزیابی این داده‌ها توسط سازمان امور مالیاتی، اگر داده‌های به‌روز تولید شود و در اختیار یک سامانه هوشمند قرار گیرد و تحلیل اظهارنامه‌ها نیز با هوشمندی و گردآوری داده‌ها انجام شود، می‌توانیم بگوییم که به سمت یکپارچگی دولت حرکت کرده‌ایم و مردم به‌صورت آنلاین سرویس می‌گیرند.»

باقری اصل گفت: «در دولت هوشمند به جای اینکه مردم به سمت سرویس دولت بروند، دولت باید به سمت سرویس‌دهی به مردم حرکت کند. این هوشمندی، داده‌محور و مردم‌محور شدن را به همراه دارد.»

او با بیان اینکه در حال حاضر در درگاه دولت الکترونیک فقط سرویس‌ها را می‌بینیم، اما برای دریافت هر سرویس، کاربر مجبور است که فرایندهای گوناگونی را طی کند، ادامه داد: «زمانی که به سمت هوشمندسازی خدمات می‌رویم، نوعی از کارپوشه دولت الکترونیکی را در اختیار خواهیم داشت که از طریق آن می‌توانیم سرویس‌ها را در اختیار بگیریم. به این معنی که به جای اینکه مردم دنبال دستگاه خدمات‌دهنده باشند، دستگاه‌های دولتی در یک پنجره واحد سرویس‌ها را در اختیار مردم می‌گذارند. این خدمات، مبتنی بر تحلیل داده‌های کاربران به کاربر ارائه می‌شود و این همان هوشمندی است.»


در کجای مسیر هوشمندی قرار داریم؟


او در پاسخ به این سؤال که کشور ما هم‌اکنون در کجای مسیر هوشمندی قرار دارد، گفت: «ما هم‌اکنون در حوزه یکپارچگی دستگاه‌های دولتی تجربه موفقی داشته‌ایم و دولت جزیره‌ای را به یک دولت یکپارچه و تعامل‌پذیر تبدیل کرده‌ایم، اما این یکپارچگی کامل نیست. در صورتی که ۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیکی را ۱۰۰ درصد اجرا کنیم، می‌توانیم بگوییم به دولت یکپارچه رسیده‌ایم.»

به گفته باقری اصل، در حال حاضر تنها به ۵۰ تا ۷۰ درصد بلوغ دستگاه‌های دولتی در خدمات الکترونیکی رسیده‌ایم.

او تعداد تراکنش‌های الکترونیکی خدمات دولتی در سال 1399 را یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تراکنش عنوان کرد و گفت: «امسال در هفت‌ماهه اول، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تراکنش به ثبت رسیده است. این نشان می‌دهد که تراکنش‌های الکترونیکی دولت به سمت یکپارچگی هدایت می‌شود و تعامل‌پذیر شده است.»

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در پاسخ به این سؤال که تحول دیجیتال و هوشمندسازی که انتظار آن می‌رود چه زمانی محقق می‌شود، گفت: «هم‌اکنون تراکنش‌ها حدوداً دو برابر شده است. یعنی به دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تراکنش در یک سال می‌رسد. این به معنای آن است که دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون بار رفت‌وآمد از سیکل زندگی مردم حذف شده است.»

طبق توضیحات او این به معنای آن است که ما به سمت دولت یکپارچه در حرکت هستیم، اما مردم هنوز احساس خوبی از اخذ فناوری ندارند؛ چراکه با وجود اینکه خدمات دولت، الکترونیکی است، اما در نهایت همه باید به درگاه جداگانه‌ای برای دریافت خدمات مراجعه کنند و تجربه کاربری همه دستگاه‌ها مانند هم نیستند. بر این اساس باید سندی به‌عنوان نقشه‌راه دولت هوشمند تهیه شود تا مردم بتوانند از یک درگاه واحد انبوهی از خدمات را دریافت کنند. این هدف در یک بازه زمانی سه تا پنج‌ساله قابل انجام است تا پس از آن بتوان به سمت هوشمندسازی دولت حرکت کرد. به گفته او تحقق کامل هوشمندسازی خدمات دولتی به اصلاح فرایندها و ساختارها در طول زمان نیاز دارد، اما شدنی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.