راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

طرح صیانت به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع شد

در دهمین نشست کمیسیون مشترک، طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی یا همان طرح صیانت به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع شد.

به گزارش ایرنا، دهمین نشست کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی 9 آذر با حضور معاون قوانین مجلس، کارشناسان و نمایندگانی از مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت ارتباطات، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، اتاق بازرگانی و مرکز ملی فضای مجازی برگزار و با موافقت اکثریت اعضای کمیسیون، طرح حمایت از فضای مجازی برای اعمال پیشنهاد‌های دولت به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع شد.

پیش از رأی‌گیری، رضا تقی‌پور انوری، رئیس کمیسیون مشترک فضای مجازی گفت: «قرار  است در این نشست با توجه به نامه وزیر ارتباطات رأی استمزاجی درباره دو پیشنهاد مطرح‌شده انجام شود تا بتوان در مورد ارجاع طرح به مرکز پژوهش‌ها تصمیم‌گیری کنیم. اینکه نظرات مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات در طرح با موافقت نمایندگان اعمال شود، گام مثبت و خوبی است و خوشبختانه این توافق وجود دارد.»

سیدعلی یزدی‌خواه، نایب‌رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت نیز در این نشست اظهار کرد: «در نخستین نشست مجازی نمایندگان مجلس یازدهم با رهبر انقلاب، ایشان بر ضرورت توجه به موضوع جمعیت، معیشت، عدالت اجتماعی و تنقیح قوانین تأکید کردند، همچنین تأکید داشتند که مجلس باید قوانینی را برای فضای مجازی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت تهیه کند.»

بهزاد پورسید، معاون قوانین مجلس هم در این نشست یادآور شد: «آیین‌نامه داخلی مجلس برای روش و نحوه گردش کار کمیسیون و نوع رسیدگی‌ها و ارجاع طرح و لوایح به مرکز پژوهش‌ها ظرفیتی را فراهم کرده است. در حال حاضر که پیشنهاد‌ها مشخص است و نظرات دولت ارائه‌ شده، می‌توان متنی را که قرار است کلیاتش رأ‌ی‌گیری شود، ارتقا داد و ایرادات آن را به حداقل ممکن رساند. ارجاع طرح  می‌تواند مشروط باشد و کمیسیون، رئیس کارگروه را تعیین کرده و زمان‌بندی هم‌ دست اعضای کمیسیون است.»

محسن زنگنه، نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس هم بیان کرد: «بهتر بود دولت‌های دوازدهم و سیزدهم در مورد فضای مجازی لایحه ارائه می‌دادند. البته مجلس با اقدام مناسب منتظر دولت نماند و طرح مدنظر را تدوین کرد. برای ارزش قائل‌شدن درباره نظرات و پیشنهاد‌ها و تلفیق آنها در طرح، مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز ملی فضای مجازی جامع‌ترین جای ممکن است.»

مقرر است؛ پس از ارجاع طرح به مرکز پژوهش‌های مجلس، رئیس کارگروه انتخاب و با بهره‌گیری از امکانات مرکز پژوهش‌ها در مدت حداکثر ۱۰ روز بررسی و نتیجه به کمیسیون مشترک ارائه شود.

پیش‌ از این عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی در جلسه‌ای با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، نظرات خود را درباره طرح صیانت اعلام کرده‌اند و وزیر ارتباطات نسخه جدیدی از این طرح را ارائه داده است. این نسخه که به گفته رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت، مُهر محرمانه دارد، تاکنون منتشر نشده، اما امیر خوراکیان، معاون حقوقی مرکز ملی فضای مجازی، می‌گوید ۳۰ درصد با طرح فعلی تفاوت دارد.

منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.