راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حسین واعظ قمصری، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان درباره آخرین دستاوردهای سپ و جایگاه جدیدش در صنعت پرداخت کشور می‌گوید / متمرکز بر مشتری، نه محصول

عصر تراکنش 52 / اولین و پیشرو بودن یکی از صفات مهم شرکت پرداخت الکترونیک سامان است؛ این شرکت از زمان تأسیس خود در سال ۱۳۸۲ همواره در ارائه بسیاری از خدمات پرداخت در کشور اول بوده و بسیاری از روش‌های پرداخت در این مجموعه، برای نخستین‌بار در ایران انجام شده است. سپ اولین ارائه‌دهنده بسیاری از خدماتی بوده که به ‌نوبه خود خدمات تأثیرگذاری در صنعت پرداخت کشور بودند و همین موضوع نیز باعث شده سپ یکی از شرکت‌هایی باشد که نقش بسیار مهمی در توسعه فناوری‌های پرداخت در ایران داشته است. پرداخت الکترونیک سامان، از اولین کسب‌وکارهایی است که توانست مجوز پی‌اس‌پی در کشور را بگیرد. اولین تراکنش اینترنتی کشور نیز در سپ ثبت شده است. اولین تراکنش کارت‌خوان‌های شبکه‌ای، اولین تراکنش روی بستر یواس‌اس‌دی و… فعالیت‌هایی است که پرداخت الکترونیک سامان برای اولین‌بار در ایران، آنها را به نام خود ثبت کرده است. با وجود اینها، بار دیگر شرکت پرداخت الکترونیک سامان، در مردادماه ۱۴۰۰ صفت اولین‌بودن را از آن خود کرده است؛ در این ماه، سپ در جایگاه اول تعداد تراکنش‌ها قرار گرفت و با سهم تعدادی 20.71 درصد رتبه نخست را به خود اختصاص داد. به گفته مدیرعامل سپ، طبق برنامه استراتژیکی که این شرکت در سال ۱۳۹۵ تدوین کرده بود، کسب رتبه اول سهم بازار کشور در افق ۱۴۰۰ یکی از اهداف جانبی پیش‌بینی‌شده سپ بود. در گفت‌وگویی با حسین واعظ قمصری، مدیرعامل سپ، علاوه بر اینکه به رشد و دستاوردهای سپ در گزارش‌های اقتصادی اخیر شاپرک نگاهی داشتیم، نظر او را به‌عنوان مدیرعامل یکی از شرکت‌های پی‌اس‌پی موفق کشور، درباره آینده صنعت پرداخت کشور نیز جویا شدیم. واعظ قمصری، فردی است که در صنعت پرداخت کشور، از او به‌عنوان مدیری با دیسیپلین خاص خودش یاد می‌شود؛ مدیری که با حضورش در این شرکت در سال ۱۳۸۷ توانست ثبات و انسجام را به سپ بیاورد. در ادامه گفت‌وگوی عصر تراکنش با واعظ قمصری را می‌خوانید.


اول‌شدن هدف غایی شرکت نبوده


یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که شرکت پرداخت الکترونیک سامان طی دو سال گذشته شاهد آن بود، جابه‌جایی و رشد چشم‌گیر سپ در گزارش‌های اقتصادی شاپرک است. سپ در بسیاری از شاخص‌ها نه‌تنها خود را به شرکت شماره یک صنعت که سال‌ها بی‌رقیب بود، به‌شدت نزدیک کرده است، بلکه در برخی شاخص‌ها نیز موفق به کسب رتبه نخست شده است. سال‌ها بود که جابه‌جایی و اتفاق چشم‌گیری از این دست در صنعت پرداخت کشور رخ نمی‌داد و صنعت از لحاظ معادلات بازار به یک آرامش نسبی رسیده بود. ولی حالا به نظر می‌رسد این لختی از بین رفته است. طبق صحبت‌های حسین واعظ قمصری درباره رشد سپ و دستاوردهای این شرکت در گزارش‌های اقتصادی اخیر شاپرک، ابتدا باید نگاهی به کارنامه‌ فعالیت سپ و همچنین روند برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های آن داشته باشیم. شرکتی که از بدو تأسیس با هدف ارائه راهکارهای نوین پرداخت الکترونیکی و با مأموریت ارزش‌افزایی برای مشتریان تلاش کرده راهکارهای راحت، سریع و قابل ‌اعتماد پرداخت را پیش‌ روی مشتری بگذارد و در صنعت تحول ایجاد کند.

قمصری در این‌باره می‌گوید: «همکاران من سال‌هاست تلاش کرده‌اند با اجرای‌ استراتژی‌های اصلی، چشم‌انداز سپ را محقق سازند و در این مسیر افزایش سهم سپ در بازار هم به دست آمده است. پیرو همین روند برنامه‌ریزی‌ها و طبق برنامه استراتژیکی که در سال ۱۳۹۵ تدوین کردیم، کسب رتبه اول سهم بازار کشور در افق ۱۴۰۰ یکی از اهداف جانبی پیش‌بینی‌شده بود. در نتیجه برای بررسی این موفقیت نیازی نیست به گزارش‌های اخیر شاپرک نگاهی بیندازید! کافی است روند حرکتی شرکت را از همان سال تاکنون بررسی کنید. به‌خوبی می‌بینید که این روند دقیقاً به‌طور سالانه در تمام این مدت به دست آمده و هر سال حدود یک درصد به سهم بازار ما اضافه شده است؛ بنابراین درخشش مورد نظرتان، موضوعی نیست که مقطعی و ناگهانی به دست آمده باشد. روند برنامه‌ریزی‌ها در مسیر اهداف استراتژیک همیشه در حال پیگیری است، یعنی اول‌شدن هدف غایی شرکت نبوده، بلکه یکی از اهداف جانبی تعیین‌شده در این مسیر بوده که اکنون محقق شده است.»

سال‌ها بود که در گزارش اقتصادی شاپرک تغییر خاصی را شاهد نبودیم و بازار یک روند تکراری را در پیش گرفته بود؛ اما حالا به نظر می‌رسد علاوه بر سپ تغییرات دیگری نیز در این فهرست توسط سایر شرکت‌ها در حال رخ‌دادن است. مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان بر این عقیده است که رقابت و پویایی صنعت باعث بهبود مستمر سطح سرویس و افزایش رضایت مشتریان می‌شود: «به همین منظور نیز، سپ همیشه از فضای رقابت با شرکت‌های فعال در صنعت پرداخت استقبال می‌کند، چون فقط در یک فضای رقابتی عادلانه است که نیاز مشتری و افزایش رضایت او، محور تلاش‌ها می‌شود و می‌تواند مسیر رشد و نوآوری را هموار کند. ۱۲ عضو بزرگ و شناخته‌شده‌‌ صنعت پرداخت، در همه‌ این سال‌ها با قدرت و توان متفاوت‌تری از قبل در پیست مسابقه حاضر شده‌اند. البته به این نکته هم باید توجه داشت که با توجه به مدل کسب‌وکار و اخذ کارمزدها در صنعت، وضعیت رقابت در این بازار بیشتر به اقیانوس سرخی تبدیل‌ شده بود که هر رقیب برای حفظ سهم بازار و افزایش آن از ابزارهای نگران‌کننده‌ای چون دامپینگ یا حتی خرید مشتری استفاده می‌کرد؛ اما به نظر من روند پیش‌ روی همه شرکت‌های پرداخت و برنامه‌ریزی‌های ‌آنها به افزایش سطح کیفیت و تنوع خدمات ارائه‌شده و در نهایت رضایت مشتریان آنها منجر می‌شود.»


متمرکز بر مشتری


یکی از مهم‌ترین نکات شرکت پرداخت الکترونیک سامان در گزارش‌های اقتصادی شاپرک از سال‌های پیش تاکنون این بوده که سپ در هر سه شاخص کلیدی تراکنش‌های موبایلی، اینترنتی و کارت‌خوان در جمع سه شرکت برتر فهرست حضور دارد. به گفته قمصری، سپ نه‌تنها در کسب مجوز و آغاز فعالیت‌ها اولین شرکت بوده، بلکه در ارائه خدمات‌ نوآورانه هم همیشه پیش‌قدم بوده است. او در این خصوص این‌طور توضیح می‌دهد: «واقعیت آن است که اندیشه شکل‌گیری چنین مجموعه‌ای (سپ) بر ارائه خدمات نوین و نوآورانه در صنعت پرداخت بوده است، بدیهی است در این مسیر تلاش همکاران من هم با این رویکرد به نتیجه رسیده و در مسیر این اهداف حرکت کرده است؛ موضوع مهمی که وقتی به تاریخچه فعالیت شرکت نگاه می‌کنید، به‌خوبی این تلاش را می‌بینید. وقتی از نوآوری در صنعت پرداخت صحبت می‌کنیم، بدون شک نام پرداخت الکترونیک سامان در آن می‌درخشد؛ چرا؟ دقیقاً به‌دلیل اینکه ما بیشترین تمرکزمان بر مشتری است، نه محصول. با همین نگاه همیشه سعی می‌کنیم نیازهای مشتری را بشناسیم و به‌سرعت برای او راهکارهای ویژه و منطبق بر خواسته‌اش طراحی کنیم. تلاشی که همکاران جوان و خلاق من می‌کنند، به مشتری این امکان را می‌دهد که با بهترین روش مشکلات خود و چالش‌های کسب‌وکارش برطرف شود.»

مدیرعامل سپ صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد: «شما در نگاه اول فقط صفحه درگاه پرداخت اینترنتی یا دستگاه کارت‌خوان را می‌بینید، اما در واقع پشت همه‌ این ابزارها، راهکارهای ویژه و خدمات اختصاصی تعریف شده که منطبق با نیاز مشتری ایجاد و طراحی شده است. این دقیقاً خلاقیت و نوآوری نیروهای تخصصی سپ برای شخصی‌سازی خدمات است. توانایی که حالا مدت‌هاست بسیاری از سازمان‌های بزرگ با نیازهای خاص و پیچیده را مجاب کرده که از خدمات سپ بهره ببرند. نکته مهم دیگری که لازم می‌دانم به آن اشاره‌ای داشته باشم، حضور موفق سپ در بازار پررقابت بورس است. حتماً به‌خوبی مي‌دانید؛ مردم در این بازار پرتلاطم همیشه از زوایای مختلف پتانسیل تمامی شرکت‌های مطرح کشور را با هم مقایسه می‌کنند، بنابراین در رفتار حرفه‌ای بورس، موفقیت یک شرکت در بلندمدت نشان‌دهنده عملکرد خوب آن است. حالا ممکن است، صورت‌های مالی یا سود سالیانه شرکتی در مقاطعی خوب باشد، اما آنچه مهم و تأثیرگذار است، افزایش ارزش آن شرکت در سال‌های متمادی است. هم‌اکنون اگر شرکت پرداخت الکترونیک سامان را با شرکت‌های هم‌ترازش در بورس مقایسه کنید، می‌بینید که سپ بالاترین ارزش‌ را دارد و هم‌اکنون ارزش فعلی آن چندبرابر شرکت‌های هم‌تراز است.»


ارتباط کمرنگ مراکز دانشگاهی و علمی با صنعت پرداخت


در سال‌های ابتدایی‌تر سروشکل‌گرفتن صنعت پرداخت، شرکت‌های پی‌اس‌پی پیوسته به‌دنبال خلاقیت و نوآوری در ارائه خدمات و محصولات بودند و شرکت سپ نیز خود یکی از پیشروان نوآوری در صنعت پرداخت ایران بود و اولین‌های متعددی را نیز به نام خود ثبت کرد؛ اما طی دو سال گذشته به ‌یکباره شاهد فروکش‌‌کردن جریان خلق نوآوری در صنعت پرداخت و محصولاتش بودیم. قمصری در خصوص توقف نوآوری‌های جدید در صنعت پرداخت کشور این‌طور می‌گوید: «نوآوری نتیجه همراهی دانش و تخصص است. کاری که دنیای امروز در این حوزه می‌کند همین همراهی گروه‌های متخصص و دانشگاهی با جوانان خلاق، پویا و علاقه‌مند است. وقتی این فاصله کم شود، می‌توان با افتخار از رشد نوآوری صحبت کرد. صنعت پرداخت هم از این دنیا جدا نیست. متأسفانه تاکنون در این حوزه تلاشی برای کاهش این فاصله انجام نشده؛ ارتباط مراکز دانشگاهی، پژوهشی و علمی با این صنعت بسیار کمرنگ است و در واقع نگاه آکادمیک و علمی برای پیشبرد ایده‌ها و خلاقیت‌ها وجود ندارد، بنابراین پتانسیل نهفته‌ای که می‌توان به‌ آن رنگ و شکلی علمی و پیشرو داد، از دست می‌رود و اندیشه‌ خلاقیت به ‌جای خلق خدمات نو یا ایجاد بسترهای قدرتمند در صنعت پرداخت به ‌سوی ارائه خدمات یک‌شبه پولدار شدن می‌رود. در کنار این ضعف آکادمیک، ورود سرمایه‌های ناشناس و البته نهادهای غیرتخصصی در توسعه صنعت پرداخت را هم مؤثر می‌دانم. عدم شناخت نسبت به صنعت و همچنین نداشتن تحلیل عمیق و علمی نسبت به چالش‌های کسب‌وکارها یا رشد زیرساخت‌ها در صنعت پرداخت، دیگر مجالی برای بحث در مورد نوآوری و یا تأثیر اندیشه‌های نو در پی‌اس‌پی‌ها باقی نمی‌گذارد.»

حسین واعظ قمصری، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان

یکی دیگر از اتفاقاتی که در صنعت پرداخت کشور شاهد آن هستیم، کاهش محسوس و چشم‌گیر حضور شرکت‌های پرداخت در جریان اصلی تبلیغات تلویزیون و رادیو است. موضوعی که قمصری درباره آن می‌گوید که شرکت‌های حوزه پرداخت همواره به اثربخشی تبلیغات خود توجه می‌کنند و با توجه به اینکه علاقه مشتریان بیشتر به فضای مجازی تغییر جهت داده، نوع تبلیغات شرکت‌های پرداخت نیز مبتنی بر سلیقه مشتریان تغییر کرده است؛ «بنابراین ابزار جدید تبلیغات، فرصت‌های متفاوتی را پیش‌ روی ما و مشتری گذاشته است.»


همسو ‌بودن اهداف تیم‌ها با اهداف استراتژیک شرکت


«منابع انسانی» تقریباً تنها چالشی است که در تمام شرکت‌های فناوری‌محور در ایران در چند سال گذشته همیشه مسئله بوده و هست؛ چه شرکت‌های بزرگ و چه شرکت‌های کوچک. هر شرکتی نیز به‌نوعی سعی کرده این مسئله را تا جای ممکن مدیریت کند. قمصری درباره وضعیت منابع انسانی شرکت پرداخت الکترونیک سامان می‌گوید: «ما در پرداخت الکترونیک سامان، با قاطعیت اعلام می‌کنیم که همه‌ این دستاوردها، درخشش‌ها و برتری‌های به‌دست‌آمده در صنعت پرداخت نتیجه فعالیت صادقانه و خالصانه‌ همکاران توانمند، خلاق و علاقه‌مند ما در خانواده‌ سپ است. به همین دلیل تلاش می‌کنیم پیش از هر موضوعی، ابتدا برای حوزه توانمند‌ساز‌ی‌‌ها برنامه‌ریزی کنیم. با همین رویکرد از سال‌های قبل، با کمک سیستم‌های به‌روز کیفیت، نظیر مدل تعالی سازمانی تلاش کردیم برای هر یک از حوزه‌های مدل اصلی تعالی سازمانی، نظیر کارکنان، شراکت‌ها و منابع، رهبری، خط‌مشی و استراتژی و در نهایت فرایندها؛ برنامه‌های مشخصی داشته باشیم. در خانواده سپ، اهداف افراد و تیم‌ها با اهداف استراتژیک همسو شده و کارکنان می‌دانند که با به‌کارگیری تمام توان‌شان در موفقیت مستمر خود و سازمان سهیم هستند، به همین خاطر هم این شرکت توانسته با تأمین‌کنندگان کلیدی خود، یعنی مشتریان اصلی از جمله بانک‌ها، سازمان‌های دولتی و غیردولتی، شراکت‌های مبتنی بر اعتماد با رویکرد همکاری بلندمدت را ایجاد کند.»

طبق صحبت‌های قمصری، مکانیسم‌های انگیزشی و برنامه‌‎های توسعه و رشد منابع انسانی در کنار تعهد، مسئولیت‌پذیری و وفاداری کارکنان از عوامل اصلی موفقیت این شرکت بوده است: «فکر می‌کنم با نگاهی به این روش‌ها و تمرکز بر برنامه‌ها و استراتژی‌های سازمان و البته تداوم حرکت در مسیر چشم‌انداز شرکت، توانستیم در کنار هم قدم‌های بزرگی برای کسب بیشترین سهم بازار در قیاس با رقبا برداریم و با افتخار خانواده بزرگ و موفق سپ را قدرت و پایه‌ اصلی این درخشش‌ها معرفی کنیم.»


محدودیت؛ انگیزه‌ای برای رشد ایده‌های خلاق


شیوع ویروس کرونا اتفاق نادری بود که نسل کنونی و خصوصاً کسب‌وکارها سابقه چنین تجربه‌ای را تا پیش از آن نداشتند و به همین دلیل با همه‌گیری این ویروس شاهد تعطیلی بسیاری از اصناف بودیم؛ اما یکی از صنایعی که در این دوران، اهمیت آن بیش از هر زمان دیگری افزایش یافت، صنعت پرداخت کشور بود. در این دوران نه‌تنها صنعت پرداخت تعطیل نشد، بلکه با توجه به کاهش استفاده از اسکناس، نقش آن در زندگی روزمره مهم‌تر نیز شد و اصنافی همچون تاکسی‌ها و نانوایی‌ها نیز که صنعت پرداخت خیلی به آنها ورود موفقی نکرده بود، به ‌یکباره به سراغ این صنعت آمدند.

قمصری درباره تأثیرات مثبت و منفی‌ای که شیوع ویروس کرونا روی شرکت پرداخت الکترونیک سامان داشت نیز صحبت می‌کند و می‌گوید: «کرونا، سونامی ویران‌کننده‌ای بود که ناگهان طی چند ماه دنیا را دگرگون کرد. ما را هم از موج خود بی‌نصیب نگذاشت. در حالی ‌که تلاش کردیم در همه‌ آن روزهای سخت، بهترین خدمات را با بالاترین کیفیت ارائه دهیم، خودمان هم در خانواده‌ بزرگ سپ، داغدار شدیم و یکی از قدیمی‌ترین و عزیزترین همکاران‌مان را بر اثر ابتلا به این ویروس منحوس از دست دادیم. توجه داشته باشید؛ در آن روزها، در کنار نگرانی برای شیوع این بیماری در میان همکاران و خانواده‌های آنها، افت خدمات یا حتی تعطیلی بزرگ‌ترین کسب‌وکارهای تأثیرگذار در تجارت همچون رستوران‌ها و مراکز خرید، ما را با واقعیتی نگران‌کننده روبه‌رو کرد؛ اما مثل همیشه که محدودیت را انگیزه‌ای برای رشد ایده‌های خلاق می‌دیدیم، از این سونامی هم برای ارائه راهکارهای ویژه استفاده کردیم و همچون قایقی نجات با پرچم سفید در آن امواج بهترین بستر خدمات را در دریای تجارت و اقتصاد ایران فراهم کردیم.»

او صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد: «همکاران من در آن روزهای سخت، آنچنان راهکارهای مختلف پرداختی و سیاست‌های جدید را طراحی کردند که شاخص‌های کلیدی موفقیت ما با رشد مواجه شد. در این راستا سیاست‌های بازاریابی خود را تغییر دادیم و تلاش کردیم با همین تغییر رویکرد و نگرش، مطابق با برنامه‌های استراتژیک، از ارائه بهترین خدمات پرداخت دور نشویم. برنامه‌ گسترده‌ای برای ارائه راهکارهای پرداخت و خدمات راه دور و بدون نیاز به استفاده از کارت تدوین شد که با ایجاد این بستر شرایط بازگشایی و ارائه خدمات صنف‌های در معرض خطر (همچون رستوران‌ها و مراکز بزرگ رفاهی) را هموار کردیم.»

قمصری می‌گوید که در کنار همه‌ این دغدغه‌های مدیریتی، یکی از اصلی‌ترین چالش‌های ما، کنترل شیوع این بیماری در میان ۱۷۰۰ عضو خانواده سپ بود که تلاش کردیم با زمان‌بندی‌های مناسب برای حضور کارکنان، برقراری دورکاری و همچنین ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب در آن روزهای سیاه، کمی از تأثیر هولناک سونامی کم کنیم؛ «حالا که کمی از آن تلخی‌ها دور شدیم، لازم می‌دانم از همکاران خودم در سپ و سایر شرکت‌های پرداخت تشکر ویژه‌ای داشته باشم که با وجود تهدید کرونا اجازه ندادند زیرساخت پرداخت الکترونیک کشور حتی برای لحظه‌ای متوقف شود. دستاوردهای این تلاش، نه‌تنها به من و همکارانم، بلکه به همه‌ صنعت پرداخت نشان داد که سیاست‌ها و تدوین چشم‌انداز برای کسب رضایت مشتری، حتی در تاریک‌ترین روزها، چه چراغ روشن و هدایتگری است.»


افزایش بهره‌وری در استفاده از منابع


نوسان قیمت ارز و سخت‌تر شدن ورود اقلام و تجهیزات عملیاتی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های دو سال اخیر شرکت پرداخت الکترونیک سامان بود که همزمان با نرخ تورم بالا و رشد نامتوازن درآمدهای شرکت‌های پرداخت با هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز، چالش بزرگی را ایجاد کرده است. قمصری در این خصوص توضیح می‌دهد: «افزایش بهره‌وری در استفاده از منابع، یکی از مهم‌ترین رویکردهای به کار گرفته‌شده سپ در این بازه بوده است. ادامه این مسیر نیز قطعاً مشکلات زیادی برای زیرساخت پرداخت کشور ایجاد می‌کند که البته می‌توان با افزایش کارمزدها یا ایجاد تسهیلات در‌ ورود تجهیزات مورد نیاز از وقوع این مشکل جلوگیری کرد. یکی دیگر از چالش‌های امروز صنعت پرداخت، مقابله با سودجویان و کسب‌وکارهای غیرمجازی است که از زیرساخت‌های پرداخت الکترونیک کشور برای مقاصد خود استفاده می‌کنند. هزینه‌های بسیاری در این مدت برای مواجهه با این معضل صورت پذیرفته و هم‌اندیشی‌های متعددی برای بهبود رویکردهای شناسایی و مقابله با این تهدید صورت گرفته که باعث شده فضا برای این دسته محدودتر شود و امکان شناسایی آنها با سرعت و ‌دقت بیشتری صورت پذیرد. در این راه علاوه بر شرکت‌های پرداخت، نهادهای قانون‌گذار و ‌نظارتی نیز اقدامات متعددی را برای مقابله با این سودجویان داشته‌اند که کماکان نیز ادامه دارد.»


سال‌های طلایی پیش‌ رو


به‌طور کلی در صنعت پرداخت کشور دو میلیون و ۵۰۰ هزار پذیرنده وجود دارد که هم‌اکنون بیش از یک میلیون پذیرنده از سراسر کشور از خدمات شرکت پرداخت الکترونیک سامان استفاده می‌کنند. قمصری می‌گوید: «یعنی با یک محاسبه ساده می‌بینید که ۴۰ درصد از پذیرندگان کل کشور از مشتریان پرداخت الکترونیک سامان هستند. پس کارنامه‌ ما به‌خوبی نشان می‌دهد که این روند روبه‌رشد با سرعت خوبی ادامه دارد، اما در حقیقت برنامه‌ شرکت پرداخت الکترونیک سامان، در سال‌های پیش ‌رو، کاملاً منطبق با چشم‌انداز این شرکت و همه اقدامات اجراشده در پنج‌ سال گذشته است. سال‌های پیش‌ رو سال‌های طلایی است که ما را به واسط مسلطی بین مشتریان سپ تبدیل می‌کند. در این مسیر لازم است تغییرات جدیدی در شکل پرداخت‌های روزمره مردم صورت گیرد و‌ راحتی، امنیت و سرعت ارائه خدمات به آنها افزایش یابد. قطعاً با تغییر این بستر، بازار عرضه و تقاضا هم تغییر جدی خواهد کرد و به تبع آن برنامه‌ها و اهداف برای دستیابی به رضایت مشتری نیز تغییر می‌کند.»

قمصری در خصوص آینده صنعت پرداخت کشور بر این عقیده است که در چند حوزه شکل خدمات پرداخت تغییر خواهد کرد که اولین حوزه، پرداخت‌های غیرتماسی امن است؛ «البته هم‌اکنون نیز مقدمات و زیرساخت این تغییر در شبکه پرداخت کشور فراهم شده، اما هنوز در اکوسیستم پرداخت کشور به‌صورت فراگیر عملیاتی نشده است. واقعیت این است که این شکل از پرداخت علاوه بر آنکه امنیت را به‌صورت فزاینده‌ای ارتقا می‌دهد، در کنار همه‌ این مزایا به شکل محسوسی راحتی بیشتری نیز در شکل پرداخت کاربر ایجاد می‌کند و انتظار می‌‌رود که با ارتقای سیستم‌های مورد نیاز توسط بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت، به‌زودی شاهد این شکل جدید پرداخت در کشور باشیم.

پشتیبانی از انواع جدید تراکنش نیز از مواردی است که انتظار می‌رود بعد از نگاه ویژه به حوزه اول و در آینده نزدیک، به فهرست خدمات شبکه پرداخت کشور اضافه شود. همان‌طور که می‌دانید؛ در حال حاضر بسیاری از تراکنش‌های متعارف نظیر تراکنش برگشت از خرید، نقد کردن (دریافت اسکناس)، تراکنش پرداخت قسط و تراکنش‌های رزرو و ‌کنسلی رزرو در شبکه پرداخت کشور پشتیبانی نمی‌شوند. موضوع مهمی که پیش‌بینی می‌شود در افق صنعت پرداخت با جدیت بیشتری دنبال شود. سومین پیش‌بینی در آینده صنعت پرداخت در مورد حوزه کارمزد است؛ در واقع هم‌اکنون عدم ‌اصلاح مدل کارمزد به مشکلات زیادی منجر شده و اگر تغییراتی در این روند صورت نگیرد، قطعاً شاهد رفتارهای جدیدی از بازار در پاسخ به این وضعیت خواهیم بود.»

عکاس: حامد کریم‌زاده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.