راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نماد تپسی در بازار دوم فرابورس درج شد

پس از گذشت یک‌ سال و با توجه به سپری‌شدن فرایندهای لازم، نماد تپسی به‌عنوان نخستین شرکت استارتاپی در بازار دوم فرابورس درج شد تا نخستین گام عملی برای ورود شرکت‌های استارتاپی به بازار سرمایه برداشته شود. به گفته معاون پذیرش فرابورس ایران در حال حاضر دو شرکت استارتاپی دیگر شامل فیلیمو و کافه‌بازار نیز درخواست فعالِ در دست بررسی دارند. بررسی شرکت‌های استارتاپی نیز همانند شرکت‌های دانش‌بنیان با قرار گرفتن اسامی این شرکت‌ها روی سایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری انجام خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه، حجت اسماعیل‌زاده، معاون پذیرش فرابورس ایران در مورد عرضه شرکت استارتاپی تپسی در بازار سرمایه گفت: «دی‌ماه 1399 بود که پذیرش مشروط این شرکت صادر شد، در حال حاضر نیز با توجه به سپری‌شدن فرایندهای لازم برای درج نماد از سوی شرکت استارتاپی تپسی، نماد این شرکت در بازار فرابورس ایران درج شد.»

معاون پذیرش فرابورس ایران در خصوص روش ارزشیابی شرکت‌های استارتاپی بیان کرد: «تمام شرکت‌های یادشده از دو طریق مورد ارزشیابی قرار می‌گیرند؛ به‌طوری که می‌توان در گام نخست به ارزشیابی توسط نهادهای مالی و در گام بعد ارزشیابی توسط کارشناس رسمی اشاره کرد.»

اسماعیل‌زاده در مورد نحوه خرید سهام شرکت‌های استارتاپی توضیح داد: «عرضه سهام تپسی برای سرمایه‌گذاران واجد شرایط و حرفه‌ای خواهد بود که این امر طبق ضوابط استارتاپ‌ها انجام می‌شود، اما این مسئله به معنای سرمایه‌گذاری فقط توسط اشخاص حقوقی نیست، زیرا تعریف سرمایه‌گذاران حرفه‌ای شامل سهام‌داران حقیقی نیز می‌شود.»

به گفته او به نظر می‌رسد که استقبال خوبی در بازار سرمایه به‌منظور خرید سهام این شرکت استارتاپی صورت گیرد؛ زیرا شرکت تپسی اولین شرکت استارتاپی است که در بازار سرمایه درج می‌شود و همین امر ممکن است جذابیت خاصی را برای سرمایه‌گذاران به‌دنبال داشته باشد.


دارایی‌های نامشهود و حساسیت به تغییرات فناورانه


معاون پذیرش فرابورس ایران در مورد میزان ریسک متفاوت شرکت‌های استارتاپی تشریح کرد: «شرکت‌های استارتاپی به نسبت سایر شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه پروفایل ریسک متفاوتی دارند که این میزان تفاوت به سبب ویژگی‌های خاص این شرکت‌هاست، به‌طوری که می‌توان به میزان زیاد بودن دارایی‌های نامشهود در ترکیب دارایی این شرکت‌ها، حساسیت به تغییرات فناورانه و سایر موارد اشاره کرد.»

اسماعیل‌زاده در مورد ورود سایر استارتاپ‌ها به بازار سرمایه، تصریح کرد: «سال گذشته تعداد شش استارتاپ درخواست خود را برای ورود به بازار سرمایه برای فرابورس ارسال کردند که اطلاعات خود را در حال حاضر به‌روزرسانی نکرده‌اند؛ اما اکنون دو شرکت استارتاپی دیگر شامل فیلیمو و کافه‌بازار نیز درخواست فعالِ در دست بررسی دارند.»

او در مورد آینده شرکت‌های استارتاپی در بازار سرمایه بیان کرد: «از نظر کارشناسان به نظر می‌رسد می‌توان به آینده این شرکت‌ها خوش‌بین بود، زیرا بر اساس آمار به‌دست‌آمده از تجربیات جهانی شاهد افزایش روزافزون نقش این شرکت‌ها در اقتصاد دنیا هستیم و کشورهای دنیا تجربیات موفقی در این خصوص دارند.»

 معاون پذیرش فرابورس ایران در مورد اقدامات و حمایت‌های صورت‌گرفته از سوی سازمان بورس و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: «طی دو سال اخیر زحمات زیادی توسط سازمان بورس و شرکت فرابورس ایران در تعامل با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری صورت گرفته که اکنون دستاورد آن نهایی‌شدن ضوابط خاص شرکت‌های استارتاپی و درج اولین شرکت استارتاپی در فرابورس ایران است. همچنین مقرر شده که اسامی شرکت‌های استارتاپی همانند شرکت‌های دانش‌بنیان روی سایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری درج شود تا ما بتوانیم آن‌ا را بر اساس قوانین موجود بررسی کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.