راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

ITIL برای بانک‌ها (۲)

ITIL چیست؟ واقعیت‌ها و تاریخچه

دانستن کمی از تاریخچه‌ ITIL ضروری است. ITIL چارچوبی است از بهترین تمرین‌ها برای مدیریت خدمات و عملکردهای IT که در اواسط دهه هشتاد توسط وزارت بازرگانی انگستان[۱] تعریف شد. هدف اصلی ITIL همسو کردن تجارت و فناوری اطلاعات است، برای به کارگیری آنچه که مربوط به تجارت سازمان‌هاست. ITIL یک مفهوم اثبات شده‌ی متداول از سال‌ها یادگیری از مدیران خدمت‌رسانی[۲] در سرتاسر دنیاست.

 آن چیزی که نیاز است واقعا بدانید

حقایق سریع

بگذارید توضیح دهم

ITIL یک استاندارد نیست

فرض کنید یک توصیه‌ی خوب از مدیر فناوری اطلاعاتی است که آنجا بوده. بستگی به شما دارد که توصیه‌اش را به کار بگیرید یا نه. شما می‌توانیدITIL را به شکلی که به بهترین وجه ممکن برای شما کارایی دارد به کار بگیرید.

نمی‌توانید شرکتتان را دارای مدرک ITIL کنید

اگر هدفتان مدرک است باید استانداردهای ISO 20000 و BS 15000 را بر مبنای ITIL بگیرید.

هیچ محصولی وجود ندارد که مطیع ITIL باشد

هیچ کس نمی‌توانند محصولاتش را به عنوان معیارITIL درجه بندی کند. این برای مردم متداول است که به مدرک PinkElephant اشاره می‌کنند. لطفا این نوشته‌ی قوانین را بخوانید.

https://www.pinkelephant.com/en-GB/ResourceCenter/PinkVerify/CompatibilityCompliance.htm

ITIL برای شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ است

این یک حقیقت است! هر کسی می‌تواندITIL را به کار ببندد.هرچند،این زمانی معنی می‌دهد که تعداد تیم اطلاع رسانی شما بیشتر ازپنج نفر باشد.

ITIL از طرف یک شخص تنها یا یک شرکت نیست

این چارچوب توسط یک شرکت به تنهایی یا یک شخص به وجود نیامده است. هیچ غرض یا منفعت شخصی هم در پشت آن وجود ندارد.


[۱] Government of Commerce, UK

[۲]helpdesk manager

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.