راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کاوه رعدی، مدیرعامل همراه‌کارت در شانزدهمین رویداد فیناپ مطرح کرد / باید نگاه‌مان به نئوبانک را تعدیل کنیم

ابوالفضل رجبی / کاوه رعدی، مدیرعامل همراه‌کارت در ابتدا به تعریف نئوبانک پرداخت و گفت: «وقتی پیشوند نئو در اول یک واژه می‌آید، بیشتر ناظر بر رویکرد تکاملی در رابطه با یک پدیده است که شامل نسل جدید از آن مفهوم می‌شود. برای مثال وقتی می‌گوییم نئوبانک یعنی بانک‌های نسل جدیدی که قرار است با بانک‌های نسل قدیم‌شان تفاوتی مانند انسان‌ها و شامپانزه‌ها داشته باشند که فعلاً نئوبانک با این تعریف همخوانی ندارد. در حال حاضر نئوبانک‌ها، شامل بانک‌ها یا شرکت‌های فین‌تکی می‌شود که با مجوز متفاوتی از بانک‌ها مشغول ارائه خدمات بانکداری هستند که قرار است تمام این خدمات را در بستر دیجیتال به کاربران و مشتریان ارائه دهند. تفاوتی که نئوبانک با بانک دیجیتال دارد در نوع مجوزی است که برای آنها صادر می‌شود. نئوبانک موجودیت و خاستگاه متفاوتی دارد. با بحران اقتصادی سال ٢٠٠٨ با جاخالی دادن آمریکا تمام این بحران متوجه بانک‌ها شد و بر همین اساس عملیات واسطه‌گری تغییر کرد. رگولاتورها در واکنش به این دگردیسی به جای قربانی‌ساختن کل نظام بانکی، تغییر در شکل و شمایل بانکداری را آغاز کردند و بعد از تغییراتی ایده نئوبانک عملیاتی شد و همگی منتظر بودند اتفاقی که برای صنعت تاکسیرانی توسط اوبر رخ داد، با نئوبانک‌ها و بانک‌های چالشگر برای بانک‌ها نیز اتفاق بیفتد، اما این اتفاق هیچ‌گاه رخ نداد.» 

او در ادامه افزود: «نئوبانک‌ها نیز در دوره‌ای از زمان مد می‌شوند و وقتی عرضه، تقاضای خودش را پیدا می‌کند، با بازاریابی زیاد و گسترده همه‌گیر می‌شوند. برخی از آنها از مد می‌افتند و برخی نه‌تنها از مد نمی‌افتند، بلکه یک پارادایم شیفت نیز در آن حوزه ایجاد می‌کنند. صنعت بانکداری نیز از این قاعده مستثنی نیست و حتی اگر بخواهیم برخی از این موارد را بررسی کنیم، مثل بلاکچین با پارادایم شیفت همراه خواهند بود. اما در مورد نئوبانک قضاوت‌کردن کمی زود است. در واقع نئوبانک اسم فین‌تکی یک مفهوم قدیمی است که در حدود ٣٠ سال قبل تحت عنوان دایرکت بانک مطرح شد و ایده آن بر ارائه خدمات بانکی به‌صورت مجازی با ماشین‌های بانکی و خدمات تلفنی بود. با وجود پاندمی کرونا و همه‌گیری اینترنت امید است که نئوبانک نیز گسترده شود، اما آمارها نشان می‌دهد که شعب در حال دگردیسی هستند، اما از بین نخواهند رفت.»

رعدی در ادامه در رابطه با بازاریابی محتوایی اینترنتی در رابطه با کلمه نئوبانک گفت: «نئوبانک حتی با شمارش کلمات و تعداد کلماتی که در ویکی‌پدیای انگلیسی در رابطه با آن نوشته شده به ٨٠ مورد هم نمی‌رسد. اما در رابطه با پارادایم دیجیتال‌بانک که به نئوبانک نزدیک است، در حدود ١۵٠٠ کلمه نوشته شده که منابع مهمی به آن ارجاع داده است.»


نئوبانک‌های موفق در کشورهایی که رگولاتوری شفافی دارند، رشد کرده‌اند


او در نتیجه‌گیری از قدرت نئوبانک‌ها و بانک‌ها در دنیای امروز گفت: «نئوبانک‌ها قدرت بیشتری در جذب مشتری دارند، چراکه در کشورهای مختلف حضور دارند. مشتریان نئوبانک‌هایی چون روولوت بسیار متفاوت با بانک‌های کلاسیک هستند و شکل اعتبارسنجی آنها نیز متفاوت است.» 

رعدی در انتها در رابطه با نئوبانک‌ها در ایران گفت: «در ایران نیز مسئله نئوبانک شکل متفاوتی دارد و تجربه‌های مؤسسات بدون مجوز تجربه تلخی رقم زد که نئوبانک‌ها باید آن را تغییر دهند. نئوبانک‌ها اگر بخواهند مشتری جذب کنند، بایستی به‌نوعی یک پارادایم شیفتی در فضای کشور ایجاد کنند و نگاه رگولاتور نیز باید تغییر کند؛ چراکه نئوبانک‌های موفق در کشورهایی که رگولاتوری شفافی دارند، رشد کرده‌اند. نئوبانک را باید جدی گرفت، اما باید انتظارات خودمان نسبت به آن را تعدیل کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.