راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا صحبت‌های مدیر ارشد مالی توییتر به ریزش در بازار رمزارزها منجر شد؟ / وقتی بازار با یک جمله می‌ریزد

نسیم بنایی / ارزش بیت‌کوین و بسیاری از دیگر رمزارزها طی روزهای گذشته کاهش یافته و مقصر همه اینها، ند سیگال، مدیر ارشد مالی توییتر است. او در توییتی اعلام کرده سرمایه‌گذاری این شرکت در دارایی‌های رمزارزی نظیر بیت‌کوین «در حال حاضر معقول نیست!» اما قضیه سرمایه‌گذاری توییتر چیست؟

همان‌طور که می‌دانید تب رمزارز همه را گرفته و باعث شده بسیاری از شرکت‌ها وارد دنیای رمزارزها شوند. وال‌استریت‌ژورنال به سراغ مدیر ارشد مالی توییتر رفته و از او پرسیده که آیا این شرکت حاضر است در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کند یا خیر. حالا پاسخ سیگال حسابی برای بیت‌کوین و سایر رمزارزها جنجال به پا کرده و بازارشان را از سکه انداخته‌ است.


محافظه‌کاری سیگال و شیطنت وال‌استریت‌ژورنال


این روزها بیت‌کوین و سایر رمزارزها حسابی رواج پیدا کرده‌اند و مدام ارزش‌شان رکوردشکنی می‌کند. اما این رکوردهای جدید چیزی نیست که همه مدیران مالی به‌دنبال آن باشند.

وال‌استریت ژورنال احتمالاً در پی یک شیطنت رسانه‌ای به سراغ سیگال رفته و از او درباره سرمایه‌گذاری این شرکت در رمزارزها سؤالاتی پرسیده‌ است. البته بخشی از این اقدام وال‌استریت ژورنال به اخباری از هفته گذشته مربوط می‌شود.

حدوداً یک هفته پیش بود که توییتر اعلام کرد تیمی را به‌عنوان تیم رمزارز توییتر راه‌اندازی کرده تا درباره شیوه‌های پرداخت به کمک رمزارز از طریق اپلیکیشن کار کنند. اما قضیه این تیم، آن‌طور که سیگال گفته، ربطی به امور مالی و سرمایه‌گذاری در رمزارزهایی نظیر بیت‌کوین ندارد. همین حرف‌ها کار دست بازار رمزارزها داده و باعث ریزش ارزش ارزهای دیجیتالی شده ‌است.


توییتر به‌دنبال بازارهای باثبات


سیگال به وال‌استریت ژورنال گفته که توییتر در سیاست‌های سرمایه‌گذاری خود به‌دنبال تملک بر دارایی‌هایی است که نوسان کمتری را تجربه می‌کنند و ثبات بیشتری دارند. به این ترتیب او به‌صورت غیرمستقیم تأیید کرده که بازار رمزارزها چندان ثباتی ندارد و برای سرمایه‌گذاری غول‌هایی مانند توییتر، جای امنی نیست.

او همچنین در مورد تیمی که قرار است از طرف توییتر روی بحث رمزارزها کار کنند هم صحبت‌هایی داشته و گفته بخش مالی توییتر از این اقدامات نوآورانه حمایت خواهد کرد، اما سیاست‌های مالی این شرکت تابع این مسائل نیست و قرار نیست آنها روی رمزارزها سرمایه‌گذاری کنند.


نگرانی سیگال، نگرانی همه است


آنچه مدیر ارشد مالی توییتر در رابطه با نوسان بالای رمزارزها اعلام کرده، جزء نگرانی‌های اصلی سرمایه‌گذاران در این بازار است. همه می‌دانند که نوسان در بازار ارزهای دیجیتالی بالاست. وقتی شرکت‌های بزرگ در سرمایه‌گذاری‌های خود چنین بازار پرسودی را در نظر نمی‌گیرند، به این معناست که به آن اعتماد ندارند و به این ترتیب چنین بازاری به این زودی‌ها، به ثبات دست نخواهد یافت.

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، مدیران عامل در بسیاری از شرکت‌ها تمایل دارند روی بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری کنند، اما فقدان قوانین شفاف در این زمینه باعث شده آنها انگیزه خود را برای سرمایه‌گذاری روی این شکل از دارایی‌ها از دست بدهند.

البته موارد استثنایی مانند شرکت تسلا هم وجود دارد. تسلا مدت‌هاست که اعلام کرده دارایی‌هایی در قالب رمزارز در اختیار دارد. حتی سیگال که اکنون اعلام کرده سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین و سایر رمزارزها برای شرکت توییتر چندان معقول نیست، اوایل سال ۲۰۲۱ گفته بود مطالعاتی در زمینه بهره‌گیری از بیت‌کوین داشته است. این یعنی دست‌کم تلاش‌هایی برای کسب سود از این بازار داشته و در این زمینه پژوهش هم کرده‌ است. به هر حال شرکت‌ها به‌دنبال منبع درآمد هستند و رمزارزها ظرفیت درآمدزایی برای شرکت‌ها را دارند.

با توجه به اظهارات مدیر ارشد مالی توییتر، سرمایه‌گذاری این شرکت در زمینه رمزارزها دست‌کم فعلاً، منتفی است. اما هنوز هم شرکت‌هایی مانند تسلا از دارایی‌های رمزارزی برخوردارند. اظهارات سیگال شاید در کوتاه‌مدت به ریزش ارزش رمزارزها منجر شود، اما در بلندمدت، حضور غول‌هایی مانند تسلا، به سرمایه‌گذاران در این بازار قوت قلب می‌دهد و مانع از این می‌شود که آنها از این بازار دست بکشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.