راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مجوز عمومی‌شدن معاملات الگوریتمی از سوی سازمان و ارکان بورس صادر شد

امید موسوی، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت تحلیلگر امید اعلام کرده که کلیه مجوزهای لازم برای عمومی‌سازی معاملات الگوریتمی را از سامان بورس، بورس تهران و فرابورس دریافت کرده و احتمالاً آماده‌سازی آن چند ماهی زمان می‌برد و در صورت مهیا شدن شرایط، همه مردم اعم از حقیقی و حقوقی می‌توانند از این سامانه بهره برده و بدون هیچ محدودیتی از طریق درگاه سامانه معاملاتی الگوریتم اقدام به دادوستد سهام کنند.

علی رمضانیان / در ماه‌های اخیر به میزان زیادی به مسئله معاملات الگوریتمی پرداخته شده و موضوعاتی مانند تأثیر منفی بر بازار سرمایه تا مهیا نبودن شرایط زیرساختی سامانه معاملاتی سازمان بورس از جمله ایراداتی بود که از گسترش معاملات الگوریتمی می‌گرفتند، اما از همه مهم‌تر که سبب اعتراض بسیاری شده، موضوع انحصار است که انتقادات زیادی را در پی داشته ‌است.

این در حالی است که معاملات الگوریتمی در دنیا همواره روبه‌رشد بوده و ابزارهای جدیدی در قالب آن ارائه می‌شود و اتفاقاً از دوران اوج بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ که دنیا را تحت تأثیر قرار داد، معاملات الگوریتمی در بازارهای سهام دنیا رشد یافت و همین مسئله عاملی است تا طرفداران معاملات الگوریتمی بگویند معاملات الگوریتمی عاملی برای پسرفت بازار و ضرر و زیان مردم نمی‌شود.

طرفداران معاملات الگوریتمی همچنین می‌گویند که کشورهای آمریکا، آلمان، انگلستان، فرانسه، بلژیک، کانادا و ژاپن در همه دوران معاملات الگوریتمی فعال بوده‌اند. حتی هنگام شیوع و همه‌گیری کرونا، در ماه‌های گذشته که بازارهای سهام دنیا روندی نزولی داشتند، کسی در دنیا صحبت از اعمال محدودیت بر معاملات الگوریتمی نکرده است.

اما مخالفان معاملات الگوریتمی معتقدند تا زمانی که این سامانه در اختیار همگان نباشد، کارایی این سامانه برای بازار منفی است؛ چراکه پیرامون آن انحصار شکل می‌گیرد. با این وجود این افراد مفید بودن معاملات الگوریتمی برای بازار را انکار نمی‌کنند.

با توجه به این موضوعات بود که بانیان اصلی معاملات الگوریتمی در ایران، نه‌تنها عقب ننشستند، بلکه سازمان بورس را متقاعد کردند که در این مسیر باقدرت پیش برود و مجوزهای لازمه را صادر کند.

موضوع انحصار که همواره بعد از مطرح‌شدن معاملات الگوریتمی در ایران، بر سر زبان‌ها افتاده بوده نیز مورد توجه سازمان بورس قرار گرفته و تلاش شده تا موضوع انحصار نیز حل شود.

تحلیلگر امید به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین شرکت در حوزه معاملات الگوریتمی به «راه پرداخت» اعلام کرده که مجوزهای لازم را گرفته و قرار است پس از آماده‌سازی سامانه برای عموم و بسترسازی‌های لازم، اقدام به عمومی‌سازی سامانه کرده و این ابزار در اختیار همه قرار گیرد.

امید موسوی، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت تحلیلگر امید اعلام کرده که کلیه مجوزهای لازم برای عمومی‌سازی معاملات الگوریتمی را از سامان بورس، بورس تهران و فرابورس دریافت کرده و احتمالاً آماده‌سازی آن چند ماهی زمان می‌برد و در صورت مهیا شدن شرایط، همه مردم اعم از حقیقی و حقوقی می‌توانند از این سامانه بهره برده و بدون هیچ محدودیتی از طریق درگاه سامانه معاملاتی الگوریتم اقدام به دادوستد سهام کنند.

موسوی تغییرات پیش‌آمده در سازمان را مانع از گسترش معاملات الگوریتمی ندانسته و اظهار کرد: «تغییر قوانین درون‌سازمانی، در دوره‌ای زیاد بود، اما سعی کردیم خود را با تمام قوانین تطبیق داده و تمامی موانع را از سر راه برداریم.»

بنیان‌گذار شرکت تحلیلگر امید تأکید کرد: «طی جلسه‌ای که با سازمان بورس داشتیم، رئیس سازمان بورس این مسئله را به‌طور شفاف اعلام کردند که الگوریتم برای بازار یکی از اولویت‌هاست و تأثیر منفی آن بر بازار را تأیید نکرد.»

موسوی درباره این موضوع که معاملات الگوریتمی ارائه‌شده از سوی شرکت تحلیلگر امید سبب ایجاد انحصار شده، تصریح کرد: «انحصار در این‌گونه ابزارها طبیعی بوده و اتفاقی که برای همه فناوری‌ها می‌افتد، این‌گونه است که هرگز یک فناوری جدید در اختیار همه مردم قرار نگرفته است. در واقع حقیقی‌ها می‌توانستند از این ابزار استفاده کنند، اما هزینه‌های این ابزار بالا بوده و برای همه مقدور نبوده که با این ابزار کار کنند.»

مدیرعامل شرکت تحلیلگر امید تأکید کرد: «دو درصد از بازار سرمایه ایران از طریق معاملات الگوریتمی دادوستد می‌شود. هم در زمان اوج بازار در سال گذشته و هم الان که بازار به‌نوعی در دوران رکود قرار دارد، سهم الگوریتم دو درصد است، بنابراین کنترل ابزار برای نهاد ناظر کار دشواری نبوده و به‌راحتی امکان‌پذیر است، بنابراین اگر نهاد ناظر کمترین تخلفی را در خصوص الگوریتم مشاهده می‌کرد یا حتی اگر مظنون به تخلفی می‌شد، قطعاً روند کار را متوقف کرده و ابزار را از دسترس خارج می‌کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.