راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وبینار آینده پلتفرم‌های بانکداری باز در ایران پانزدهم آبان‌ماه برگزار شد / سناریوی تار عنکبوت یا کندوی عسل

رویداد آنلاین «آینده پلتفرم‌های بانکداری باز در ایران ـ افق ۱۴۱۰» با حمایت فرابوم در تاریخ پانزدهم آبان‌ماه برگزار شد. در این رویداد سناریوهای مربوط به بانکداری باز مورد بررسی قرار گرفت.

در این رویداد شرکت فرابوم تلاش داشت تا بتواند تعریف دقیقی از بانکداری باز در ایران را ارائه داده و جایگاه آن را در دنیا مورد بررسی قرار دهد؛ چراکه طی سالیان اخیر با توسعه کسب‌وکارهای فعال در حوزه بانکداری باز در ایران این نیاز احساس شد که باید چشم‌اندازی برای این حوزه در آینده سیستم بانکی ایران ترسیم شود.

در این وبینار فرابوم تلاش کرد تا چشم‌انداز روشن‌تری از بانکداری باز را برای بانک‌ها و کسب‌وکارهای مرتبط با این حوزه ترسیم کند تا تصمیم‌گیران درک جامعی از وضع موجود و آینده پلتفرم‌های بانکداری باز در ایران و جهان پیدا کرده و در نهایت بتوانند تصمیمات آگاهانه‌تری را در خصوص بهره‌گیری از مزایای بانکداری باز اتخاذ کنند.

وحید شامخی در بخش‌های مهمی از این وبینار به کاهش قدرت بانک‌ها به‌دلیل رشد فین‌تک‌ها اشاره کرد؛ چراکه در گذشته بانک‌ها بازیگران پرقدرت عرصه‌های مالی بودند. حالا با ظهور فین‌تک‌ها و توسعه آنها مقدمات بانکداری باز فراهم شده است.

وحید شامخی این نوع از بانکداری را عاملی برای نرم‌تر و بیشتر شدن تعامل‌ها دانست؛ چراکه به جای آنکه بانک‌ها خدمات خود را هریک جداگانه ارائه دهند، داده‌های خود را به اشتراک می‌گذارند.


سناریوی تار عنکبوت و کندوی عسل


در ادامه این وبینار عضو هیئت‌مدیره شرکت مشاوره مدیریت ایلیا برای آینده بانکداری باز ایران دو سناریو را پیش‌بینی کرد. سناریوی کندوی عسل که بانک‌ها به جای رقابت با یکدیگر و داشتن پلتفرم‌ بانکداری باز اختصاصی خود با یک یا دو پلتفرم اصلی بانکداری همکاری خواهند کرد. اما در سناریوی دوم با عنوان تار عنکبوت، وجود تعداد زیادی پلتفرم اختصاصی هر بانک تنها رقابت را بیشتر و ارزش بازار بانکداری باز را کاهش خواهد داد.

در نهایت اینکه به اعتقاد او سال‌های پیش رو سال‌های تعیین‌کننده‌ای برای بانکداری باز کشور است و فرصتی است تا با تمرکز بر یک یا دو پلتفرم بانکداری باز با رویکردی راهبردی و مؤثر به رشد بازار این حوزه کمک شود.

متن کامل این گزارش از طریق این لینک قابل دسترسی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.