راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تب رمزارز در جهان / سرمایه‌گذاران قریب به ۹ میلیارد دلار سرمایه روانه بازار ستاره‌های نوظهور ارزهای دیجیتالی کردند

نسیم بنایی / شاید شما هم تاکنون عنوان «حباب دات‌کام» را شنیده باشید؛ حبابی اقتصادی مربوط به دهه ۹۰ میلادی. در آن زمان بازار سهام کشورهای پیشرفته و صنعتی دنیا شاهد رشد بسیار زیادی بود. عمده این رشد هم مربوط به سهام شرکت‌های اینترنتی می‌شد. یکی از مشاوران مالی در خاطراتش از آن دوران می‌گوید: «مشتری می‌آمد تا سهام شرکت اینترنتی یا فناوری را خریداری کند. من می‌دانستم که اگر به او کمک کنم تا سهام را بخرد، به‌ احتمال‌ زیاد پولش را از دست می‌دهد. اگر هم به او کمک نمی‌کردم، خودم یک مشتری را از دست می‌دادم.»

اما چرا این خاطره را مرور کردیم؟ ظاهراً به‌زودی بازار ارزهای دیجیتالی، وضعیتی مشابه همان دوره حباب دات‌کام را پیدا خواهد کرد. تب ارزهای دیجیتالی، کل بازار را گرفته و به درجه‌ای تاریخی رسیده است.


غوغای رمزارزها


برای اینکه دقیقاً متوجه شوید چه تبی بازار رمزارزها را در سال ۲۰۲۱ فراگرفته، کافی است بدانید پولی که سرمایه‌گذاران، امسال (در سال ۲۰۲۱، البته تاکنون) روانه بازار رمزارزها کرده‌اند، بیش از پولی است که در کل سال ۲۰۲۰ روانه این بازار کرده بودند.

بیشترین حجم سرمایه در بازار رمزارزها به بیت‌کوین و اتریوم اختصاص یافته؛ دو رمزارز برتر جهان که این روزها ارزش آنها در حال رکوردشکنی است. اما سرمایه‌گذاری‌ها محدود به غول‌ها نبوده و حتی بی‌نام‌ونشان‌ترین رمزارزها هم بهره‌ای از تب برده‌اند. رمزارزهایی مانند سول و آدا هم که جزء رمزارزهای کوچک هستند، توانسته‌اند بهره‌ای از سونامی سرمایه‌گذاری‌ها ببرند.


ارزش سرمایه‌گذاری‌ها چقدر است؟


برآوردها از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا روز پنجم نوامبر نشان می‌دهد چیزی حدود ۸.۹ میلیارد دلار سرمایه روانه محصولات رمزارزی و ارزهای دیجیتالی شده است. سال گذشته حدوداً ۶.۷ میلیارد دلار سرمایه روانه بازار رمزارزها شده بود. اکنون رقم حدوداً ۹ میلیارد دلاری می‌تواند نشان دهد که سرمایه‌گذاران تا چه اندازه به این بازار خوش‌بین هستند.


سلاطین جذب سرمایه


هرچند حجم سرمایه‌ای که وارد بازار ارزهای دیجیتالی شده، بسیار بالاست، اما ارزهایی هستند که موقعیتی ویژه دارند. وضعیت بیت‌کوین در میان سایر رمزارزها، بیشتر قابل‌ توجه است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیت‌کوین توانسته از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا اوایل نوامبر، بیش از ۶.۵ میلیارد دلار سرمایه جذب کند. به‌ این‌ ترتیب تاج جذب سرمایه‌بر سر بیت‌‌کوین می‌نشیند.

اتریوم هم‌ رتبه دوم را در زمینه جذب سرمایه دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد این رمزارز بیش از یک میلیارد دلار سرمایه بازار را به خود جذب کرده است. اما سومین رمزارز محبوب سال ۲۰۲۱ که توانسته توجه سرمایه‌گذاران را جلب کند، توکن سولانا است که سرمایه‌گذاران آن را با عنوان سول می‌شناسند. سول هم حدوداً ۱۵۴ میلیون دلار جذب کرده است. رمزارز آدا هم با جذب ۹۲ میلیون دلار سرمایه، در ردیف چهارم قرار گرفته و به‌ این‌ ترتیب این چهار رمزارز به سلاطین جذب سرمایه در بازار ارزهای دیجیتالی تبدیل‌ شده‌اند.


ماه‌عسل رمزارزها


نوامبر به ماهی طلایی و شیرین برای رمزارزها تبدیل‌ شده است. در این ماه بازار کاملاً گاوی بوده و در نتیجه رمزارزها توانسته‌اند به سقف‌های تاریخی جدیدی دست پیدا کنند.

بیت‌کوین و اتریوم جزء دو رمزارز اصلی بوده‌اند که ارزش آنها طی روزهای گذشته افزایش‌ یافته و رکوردشکنی کرده است. البته توکن‌های کوچک توانسته‌اند ارزش‌آفرینی بیشتری در بازار داشته باشند و در نهایت ارزش بازار رمزارز را برای نخستین‌بار به سه تریلیون دلار برسانند.


چرا بازار، گاوی شده است؟


این روزها بازار رمزارزها با خوش‌بینی سرمایه‌گذاران روبه‌رو شده و به‌اصطلاح، گاوی شده است. اما چه چیزی جرقه این خوش‌بینی را زده است؟

ظاهراً رمزارزها بیش از هر زمانی در جهان به مقبولیت در میان سرمایه‌گذاران دست‌ پیدا کرده‌اند. برخی تحلیلگران می‌گویند از آنجا که معامله این محصولات در کشورهای پیشرفته و غربی بیشتر است، استقبال سرمایه‌گذاران هم نسبت به آنها افزایش داشته است.

از طرف دیگر، جنبش‌های قانون و مقرراتی هم در زمینه پذیرش بیت‌کوین به راه افتاده است. این رمزارز از طرف مقامات اقتصادی، چراغ سبز دریافت و اکنون جزء محصولات مهم و رسمی برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌آید. این پذیرش قانونی، کمک زیادی به افزایش خوش‌بینی نسبت به بیت‌کوین کرده است.

عدم شفافیت قانونی در مورد رمزارزها همیشه مانعی بزرگ برای رشد بازار آنها بوده است، اما حالا به نظر می‌رسد که این مانع از افق دید سرمایه‌گذاران خارج‌ شده است. بازار رمزارزها فعلاً با خوش‌بینی پیش می‌رود و سرمایه‌گذارانش را خوشبخت می‌کند. ظاهراً فعلاً باید منتظر رکوردشکنی‌ها در این بازار بزرگ و ارزشمند باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.