راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اعضای اصلی پروژه کلاهبرداری یونیک فایننس دستگیر شدند / گرگ در لباس کارگزاری

اعضای اصلی شرکت هرمی یونیک فایننس (unique finance) 17 آبان توسط وزارت اطلاعات در 19 استان کشور شناسایی و دستگیر شدند.

به گزارش راه پرداخت، بیش از 150 نفر از سرشبکه‌ها و سرکرده‌های اصلی شرکت هرمی یونیک فایننس در 19 استان کشور شناسایی و با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان، به مراجع قضایی منتقل شدند.

این شرکت هرمی که در سال 1395، آغاز به کار کرد، موفق شد میلیون‌ها دلار از سرمایه مردم را به جیب بزند. بنیان‌گذاران یونیک فایننس برای جذب مردم ادعا داشتند که با اضافه‌کردن زیرمجموعه می‌توان به ماهی ۱۰۰ هزار دلار درآمد در ماه دست پیدا کرد. یعنی چهار برابر سود پرداختی بانک‌ها در ایران.

یونیک فایننس خود را  کارگزاری جدیدی می‌خواند که همه معاملاتش به‌صورت لحظه‌ای و توسط روبات‌ها انجام می‌گیرد. در میان سهام مورد معامله این کارگزاری دروغین، سهم‌هایی از اپل، مایکروسافت و… که در بازار نزدک معامله می‌شوند، به چشم می‌خورد.


 دلایلی که می‌توانست ناجی سرمایه مردم باشد


نحوه فعالیت کارگزاری‌ها به این صورت است که افراد می‌توانند در زمان دلخواه‌شان، تمام سرمایه یا بخشی از آن را از حساب کارگزاری برداشت کنند. در حالی که یونیک فایننس قادر به بازگرداندن پول افراد در زمان مورد نظرشان نبود و رفته‌رفته  این امکان به‌طور کلی ناممکن شد. در خصوص ارائه سهام بازارهای خارجی هم، شاید هنوز برخی افراد از این موضوع که با هر مبلغی می‌توان سرمایه‌گذاری کرد، آگاه نیستند. این شرکت هرمی اعلام کرده بود برای شروع حتماً باید تا سقف 100 هزار دلار سرمایه اولیه به حساب کارگزاری واریز کرد. همپچنین ماهیت سرمایه‌گذاری در سهام با تلفیق سود و زیان تعریف شده و هیچ گاه نمی‌توان مبلغ ثابتی را به‌عنوان سود برای سرمایه‌گذاری در این حوزه در نظر گرفت، ولی شرکت برای توجیه این امر مدعی بود که تنها سه درصد از سود سرمایه‌گذاری خود را به افراد سرمایه‌گذار می‌پردازد.


 از شناسایی تا انهدام  


بعد از شناسایی و دستگیری سرشبکه‌های این شرکت هرمی در ایران، این افراد بازداشت و در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شدند که پرونده آنها در مسیر صدور رأی است. وزارت اطلاعات در اطلاعیه خود در این‌باره بیان کرده: «مؤسسین و مدیران این شرکت که از ایرانیان مقیم در کشورهای همسایه هستند؛ با معرفی این مجموعه به‌عنوان یک شرکت بین‌‎المللی و فعال در خریدوفروش سهام شرکت‎‌های معتبر در بورس‎‌های خارجی، با استفاده از روش‌های اغواگرانه و ادعای پرداخت سودهای نامتعارف و دلاری، اقدام به شبکه‌سازی هرمی، ارائه توکن دیجیتال به نام UNQT و کلاهبرداری از تعداد زیادی از شهروندان در سراسر کشور کرده‌اند. با اقدامات صورت‌گرفته، ضمن جلوگیری از خروج حجم بالایی ارز از کشور، سایر اعضای فعال این شبکه هرمی تحت رصد اطلاعاتی قرار گرفته و پرونده قضایی مؤسسین و گردانندگان این شرکت هرمی، در دادگاه‌های ویژه رسیدگی به اخلالگران در نظام اقتصادی کشور، در دست رسیدگی و صدور حکم است. همچنین مردم می‌توانند گزارش‌های خود را از طریق ستاد خبری 113 اعلام کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.