راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در رویداد مانی20/20 آمریکا چه گذشت؟ / کوچک و بزرگ صنعت خدمات مالی دور هم جمع شدند

نسیم بنایی / صنعت خدمات مالی نسبت به سایر صنایع با تأخیر بیشتری از فناوری‌های نوظهور بهره گرفته ‌است. قوانین خاصی که ناظر بر این صنعت هستند و همچنین ماهیت این کسب‌وکار باعث شده فناوری‌های نوین را محتاطانه و محافظه‌کارانه بپذیرد.

طی دو سال گذشته، شیوع بیماری کرونا باعث شده این صنعت بیشتر به ابزارهای مالی جدید و فناوری‌های نو روی خوش نشان دهد. حالا دیگر تحولات دیجیتالی به امری الزامی در کسب‌وکارهای مالی تبدیل شده‌ است. رویداد مانی 20/20 (Money 20/20) که امسال در لاس‌وگاس برگزار شد، همین تحولات دیجیتال را در کانون توجه و تمرکز خود قرار داد.

این رویداد در فاصله روزهای 24 تا 27 اکتبر برگزار شد. نظام‌های نوآورانه در پرداخت، تحلیل رفتار مشتریان و بررسی ابزارهای امنیتی جدید برای بهبود استانداردهای صنعت خدمات مالی از جمله مهم‌ترین موضوعاتی بودند که در رویداد مانی 20/20 مورد واکاوی تحلیلگران و سخنرانان قرار گرفتند. این بزرگ‌ترین رویداد فین‌تکی بود که پس از همه‌گیری کرونا در این صنعت برگزار شده‌، اما این رویداد چه دستاوردهایی برای صنعت خدمات مالی داشت؟


دورهمی شرکت‌های فناوری


محدودیت‌های کرونایی به‌آهستگی برداشته می‌شوند و به همین خاطر برگزاری رویدادهای بزرگ همچنان با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و کاملاً محتاطانه است.

برگزارکنندگان این رویداد انتظار تقاضای زیادی نداشتند، اما در نهایت شرکت‌کنندگان سه‌برابر تعدادی بود که انتظارش را داشتند و به همین خاطر دشواری‌هایی برای خدمات‌رسانی به همه افراد به وجود آمد. با این حال، دورهمی بزرگ شرکت‌های فناوری برگزار شد.


غول‌ها به میدان آمدند


یکی از برجسته‌ترین نکات در رویداد مانی 20/20 این بود که غول‌های شراکت در پلتفرم هم در این رویداد حضور داشتند. برای مثال، شرکت‌کنندگانی از نتفلیکس، اسپاتیفای و Checkout.com حاضر شده بودند و این نشان می‌داد که فین‌تک به اهمیت شراکت و حضور غول‌ها برای رشد بیشتر پی برده و آغوش خود را روی آنها گشوده است.

تأکید اصلی سخنرانان این بود که فناوری‌های آزاد و باز، ظرفیت کسب‌وکارها را ارتقا می‌دهند. به‌علاوه، مشتری هم از این فناوری‌ها سود می‌برد. یکی از سخنرانان با اشاره به موفقیت‌های checkout.com تأکید کرد که ارائه خدمات مالی باید با زندگی روزمره مشتریان ادغام شود تا بتواند به موفقیت کسب‌وکار کمک کند. این در حالی است که صنعت خدمات مالی هنوز در زنجیره‌ای طولانی، توزیع می‌شود و مشتری را به‌سختی در نظر می‌گیرد.


نقل‌مکان به دنیای ابرها


سال‌هاست که صنعت خدمات مالی و بانک‌ها با سیستم‌های موروثی و فناوری‌های قدیمی پیش می‌روند، اما حالا زمان آن رسیده که انتقال از فضای قدیمی به فضای ابری صورت بگیرد. پروژه‌های بسیاری از بانک‌های جاافتاده در این زمینه در رویداد مانی20/20 مورد بررسی قرار گرفت.

سیستم بانکداری متمرکز هم به همین دلیل در این بخش مورد نقد قرار گرفت. «رافائل اترو»، یکی از سخنرانان از دویچه‌بانک تأکید کرد که سیستم بانکداری متمرکز در دنیای امروز، کسب‌وکاری پرریسک است و باید متحول شود.

البته برخی شرکت‌کنندگان با این صحبت موافق نبودند و می‌گفتند می‌توان به کمک فناوری‌های جدید، انجام فرایندها را در سیستم بانکداری متمرکز به شکلی روان و موفقیت‌آمیز پیش برد. جان کلام آنها این بود که با رویکردهای جدید می‌توان اهدافی نو در همان سیستم بانکداری متمرکز در نظر گرفت.


بازار رمزارزها داغ بود


امسال در رویداد مانی 20/20 شرکت‌های فعال در حوزه حضوری پررنگ‌تر از همیشه داشتند. همه شرکت‌هایی که در حال ارتقای زیرساخت خود در زمینه رمزارزها هستند، در این رویداد حاضر شدند. در نخستین روز از این رویداد، «مارشال هاینر»، مدیرعامل «متال‌پی» (MetalPay) به نکاتی در مورد کسب‌وکار خودش اشاره کرد و گفت می‌توان از شرکتی مانند متال‌پی نوعی «پی‌پال برای رمزارز» راه‌اندازی کرد. شرکت او تلاش دارد مجوزهای بانکی را هم در این زمینه در ایالت‌های مختلف کسب کند.

در دومین روز از این رویداد هم شرکت مسترکارت اعلام کرد قرار است با همکاریِ «باکت» (Bakkt) خدمات پرداخت رمزارز را در دسترس هزاران بانک و میلیون‌ها تاجر و فعال اقتصادی قرار دهد. به این ترتیب این شرکت قصد دارد نوعی شبکه پرداخت برای رمزارز فراهم آورد. این اقدامات می‌تواند اکوسیستم رمزارزها را متحول کند.


توکن‌های غیرمثلی


بعید است در مورد رمزارزها صحبتی به میان بیاید و ماجرای توکن‌های غیرمثلی (NFT) مطرح نشود. «اورت کال»، بنیان‌گذار و مدیرعامل «دبیلیا» (Dbilia) در رویداد مانی 20/20 تأکید کرد که توکن‌های غیرمثلی به‌زودی دنیای پول را تغییر می‌دهند.

به گفته کال، توکن‌های غیرمثلی می‌توانند نماینده هر دارایی خاص دیگری باشند. برای مثال فرض کنید می‌خواهید به کنسرت بروید. بلیت شما می‌تواند همان توکن‌های غیرمثلی باشد.

ارزهای دیجیتالی بانک‌های مرکزی (CBDC) از دیگر دارایی‌ها در قالب رمزارز بودند که در این رویداد مورد بررسی قرار گرفتند. این ارزها در حقیقت از طرف بانک‌های مرکزی روانه بازار پول می‌شوند و نرخ آنها با نرخ دلار آمریکا تعیین می‌شود. در واقع ثبات آنها به نرخ دلار آمریکا وابسته است. چین در حال حاضر ارز دیجیتالی خود را که همان یوان دیجیتالی است، راه‌اندازی و روانه بازار پول کرده ‌است.

به این ترتیب باید به فکر سازوکارهای قانونی برای این ارزهای جدید بود. برای مثال بحث پول‌شویی از طریق این ارزها در این رویداد مطرح شد؛ چراکه ظرفیت‌هایی در این زمینه وجود دارد که باید با راهکارهای قانونی مانع از بروز آنها شد.


در مسیر تکامل


رویداد مانی 20/20 به صنعت خدمات مالی نشان داد که باید خودش را برای عصر جدیدی در خدمات پرداخت و مالی آماده کند. فرایندهای پرداخت مهم‌ترین مسئله‌ای است که کسب‌وکارهای حوزه مالی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این بخش به‌سرعت در حال تغییر و تکامل است.

همه‌گیری کرونا باعث شد فرایندهای تکاملی با سرعت بیشتری پیش بروند. بسیاری از جریان‌هایی که اکنون در عرصه خدمات مالی شاهد آنها هستیم، به‌دنبال شیوع کرونا رواج پیدا کردند و روند تکاملی آنها هنوز ادامه دارد. حتی بهره‌گیری از داده‌ها برای بهبود ارائه خدمات به مشتریان هم از جمله مواردی است که در مسیر تکامل قرار دارد تا صنعت خدمات مالی به صنعتی مدرن و سودده در دنیای امروزی تبدیل شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.