راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب نئوبانک با حمایت شرکت پارت منتشر شد

کتاب «نئوبانک؛ استارلینگ چگونه صنعت بانکداری را متحول کرد» توسط انتشارات راه پرداخت و با حمایت شرکت پارت منتشر شد. نسخه انگلیسی کتاب با عنوان «Banking On It: How I Disrupted an Industry» در سال 2020 منتشر شده و «آن بودن» مدیرعامل نئوبانک استارلینگ نوشتن آن را بر عهده داشت است.

آن بودن شخصیت اصلی داستان کتاب نئوبانک تا پیش از آنکه تصمیم بگیرد بانک خودش را تأسیس کند، سالیان زیادی در حوزه بانکداری و مالی مشغول به فعالیت بوده است. او در دوران جوانی برای کارآموزی در دوره کارشناسی ارشد برای لویدز بانکینگ گروپ (Lloyds Banking Group) درخواست فرستاد؛ جایی که مسیر شغلی‌اش آغاز شد. به‌دنبال این شغل، او در استاندارد چارترد، یو‌بی‌اس و به‌عنوان مدیر ارشد اطلاعات در شرکت اِی‌او‌اِن (AON) کار کرد. بودن بعدها به بانک اِی‌بی‌اِن آمرو (ABN AMRO) و آر‌بی‌اِس ( RBS) ملحق شد. او همچنین به‌عنوان یکی از مدیران گروه مالی ای‌اِم‌ای‌اِی (EMEA) فعالیت کرد. در این گروه، او کسب‌و‌کار پرداخت را در 34 کشور راه‌اندازی کرد.

اما بحران مالی سال 2008 که اعتماد بسیاری از مردم را به بانک‌ها و مؤسسات مالی متزلزل کرد، آن بودن را به فکر فرو ‌برد و سعی کرد به این سؤال بیندیشد که چرا مردم از بانک‌ها متنفرند و چرا خدمات بانکی که ارائه می‌شود تا این حد پیچیده، مملو از کاغذبازی و دشوار است. او به واسطه حضور در صنعت مالی با مشکلات و چالش‌هایی که انجام امور بانکی را به تجربه‌ای آزاردهنده برای مردم تبدیل کرده بود، به‌خوبی آشنا بود.  

آن بودن با داشتن چنین افکار و اندیشه‌هایی باز هم به فعالیت خود در حوزه بانکداری ادامه داد و برای رویارویی با یک چالش جدید در سال 2012 به‌عنوان مدیر ارشد اطلاعات به بانک ایرلندی «الاید» ملحق شد تا به آنها کمک کند بعد از بحران مالی بتوانند مجدداً روی پای خود بایستند.

بودن در این بانک نیمه‌ورشکسته تمام تلاش خود را کرد تا با اصلاحات و بهبود فرایندها، بانک را از وضعیت اسفناکی که دارد، نجات دهد. اما تلاش‌های او برای بهبود اوضاع چندان موفقیت‌آمیز نبود. در واقع مواجهه با چالش‌هایی که همه ناشی از سیستم‌ها و فرایندهای سنتی و دست‌و‌پاگیر و همچنین اندیشه‌های قدیمی و پوسیده مدیران رده‌بالای این بانک بود، باعث شد جرقه‌ای در ذهنش زده شود و به فکر تأسیس بانکی بیفتد که با هیچ‌یک از این موانع روبه‌رو نیست.

کتاب نئوبانک؛ داستان تلاش خستگی‌ناپذیر زنی است که در آستانه میانسالی تصمیم گرفته طرحی نو در سیستم سنتی و فرسوده بانکداری بیندازد. آن بودن در این کتاب با لحنی ساده و صمیمی تلاش کرده همه چالش‌ها و موانعی را که بر سر راه تأسیس یک نئوبانک در بریتانیا وجود داشته، بیان کند.

در این کتاب هیجان‌انگیز، آن نشان می‌دهد که چگونه بوروکراسی را شکست داده و با تعصب مقابله کرده و برای تحقق چشم‌انداز خودش در مورد آینده بانکداری خرد جنگیده است. این کتاب سرگذشت زنی سرسخت و با پشتکاری بالاست که تمام تلاش خود را کرده تا آرزوهای خود را به منصه ظهور برساند.

او پس از تحمل سختی‌ها، ناملایمتی‌ها و خیانت شرکایش، سرانجام در سال ۲۰۱۷ موفق به تأسیس بانک خودش شد و حال پس از گذشت چند سال و جذب صدها هزار مشتری به این بانک موبایلی، خاطرات خود را در این کتاب بیان کرده است.

نسخه فارسی این کتاب همان‌گونه که پیش از این نیز ذکر شد با حمایت شرکت پارت منتشر شده است. علی رسولی‌زاده، مدیرعامل این شرکت در یادداشت خود درباره این کتاب نوشته است: «این کتاب فارغ از تئوری‌های پیچیده و بیان چرایی‌ها و مدل‌ها، از تجربه حرکت به سمت نئوبانک‌ها در زیست‌بوم دیگری سخن می‌گوید؛ هر چند روایت‌ها، فردی، محدود و همراه با اغراق و اطناب باشند، اما دیدی عملی و واقعی به دست می‌دهند. دنیای پیشرفت و توسعه کشورها پر است از شباهت‌ها و تفاوت‌ها که فهم اشتراکات و تشخیص تمایزات، کمک بزرگی به در انداختن ابتکارهای دقیق و بهره‌ور می‌کند.»

همچنین مینا والی، مدیرمسئول ماهنامه عصر تراکنش در یادداشت خود عنوان کرده است: «کتاب روایتی جذاب و صادقانه از تمام مصائبی است که آن بودن به‌عنوان یک انقلابی سرکش در صنعت بانکداری برای تأسیس بانکش با آن مواجه شده است. نکته مهم این است که نویسنده جایی از داستان را به نفع خودش سانسور نکرده و نقاط ضعف خود را صادقانه در صفحات کتاب به نمایش گذاشته است. بانکی که آن بودن و همکارانش ساخته‌اند نه‌تنها چهره مؤسسات بانکی را دگرگون کرده است؛ بلکه نسلی جدید از بانکداران را به دنیا معرفی می‌کند. پیش از این اگر بانکداران از جنس کت‌وشلوارپوش‌هایی با دانش حسابداری و مالی بودند، این‌بار بانک از سوی افرادی داستانش را آغاز کرده که متخصص فناوری هستند. افرادی که پیش از این در بانک‌ها به‌عنوان مدیران حاشیه‌ای نقش ایفا می‌کردند و بازیگرانی بودند که در ادامه آنچه بانک بر اساس آن ساخته شده بود، بازی می‌کردند و به‌ناچار با همان سیستم‌های موروثی، آنچه از فناوری در بانک انتظار می‌رفت را دست‌وپاشکسته ادا می‌کردند.»

علاقه‌مندان برای خرید کتاب نئو‌بانک می‌توانند به وب‌سایت فروشگاه اینترنتی راه پرداخت مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.