راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تولد فرهنگ استعلام و تجمیع قبوض با ونش

 شاید بتوان سال 95 را مهمترین تحول صنعت قبض در ایران دانست. با ورود ایده استعلام قبض به بازار، فرآیندهای پرداخت قبوض دست‌خوش تغییر شد. امروزه دیگر نیازی به فرآیند پرهزینه صدور و ارسال قبض کاغذی نیست.

به گزارش روابط عمومی عصر داده، در سال 95 شرکت عصر داده با یک محصول وارد این حوزه شد.اپلیکیشن ساده پرداخت، اولین اپلیکیشن پرداخت کشور بود که امکان استعلام تمامی قبوض خدماتی را در استان مازندران فراهم کرد. فرآیندی بسیار ساده که فقط با در دست داشتن شناسه قبض (برای قبوض آب و برق)، شماره اشتراک (برای قبوض گاز) و شماره تلفن (برای قبوض تلفن همراه و تلفن ثابت) قابل انجام بود. فقط یکبار قبوض بر روی اپلیکیشن ثبت می‌شد و دفعات بعد از قسمت قبوض من، امکان مشاهده اطلاعات قبض و همچنین پرداخت آن وجود داشت.

 تا سال 97 این اپلیکیشن نتوانست به جایگاهی که برای آن پیش‌بینی می‌شد دست پیدا کند. وجود رقبای بزرگ و همچنین جا نیفتادن فرهنگ استعلام قبض از دلایل اصلی عدم محبوبیت این اپلیکیشن بود. به همین دلیل شرکت عصر داده با تغییر استراتژی از حوزه B2C به حوزه B2B وارد شد و محصولی با برند تجاری وِنِش را وارد بازار کرد. نام ونش برگرفته از طومار شیخ بهایی است که در آن آب زاینده‌رود را تقسیم می‌کند. روش تقسیم آب او را به نام وِنِش می‌خواندند.

اولین مشتری ونش در این حوزه اپلیکیشن سکه به پرداخت بود که در دی‌ماه سال 97 قابلیت استعلام قبوض را به اپلیکیشن خود اضافه کرد. خیلی زود و در اوایل سال 98 بود که اپلیکیشن‌های دیگری نیز این سرویس‌ها را از ونش دریافت و بر روی پلتفرم‌های خود ارائه دادند. امروزه می‌توان گفت تمامی اپلیکیشن‌های پرداخت، همراه بانک‌ها، اینترنت بانک‌ها و شرکت‌های بانکداری باز قابلیت استعلام قبوض خدماتی را ارائه می‌دهند.

در حال حاضر پلتفرم ونش شامل ده‌ها سرویس در حوزه قبوض، خودرویی، قضایی و … است. در حوزه قبوض، سرویس‌های استعلام قبوض آب، برق، گاز، تلفن ثابت و تلفن همراه ارائه می‌شوند. در حوزه سرویس‌های خودرویی استعلام خلافی خودرو، استعلام معاینه فنی، استعلام فک پلاک، استعلام تصادفات و… ازجمله این سرویس‌ها هستند. لیست کامل سرویس‌ها در وب‌سایت ونش در دسترس است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.