راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامانه سوخت کشور مورد حمله سایبری قرار گرفت

فعالیت جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور روز سه‌شنبه 4 آبان‌ماه به‌دلیل اختلالات سیستمی متوقف شد، طولی نکشید که گمان‌هایی درباره علت وقوع این اتفاق در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. یکی از احتمالاتی که سروصدای بسیاری برپا کرد، بروز اختلالات به‌دلیل حمله‌ سایبری و افزایش قیمت بنزین و سوخت بود.

پر شدن فضای مجازی از این قسم خبرها واکنش مسئولان و نهادهای مربوطه را برانگیخت تا حدی که علی فروزنده، وزیر نفت، به مردم اطمینان داد که کارشناسان در حال بررسی و رفع مشکل فنی به‌وجودآمده هستند. او تأکید بسیاری بر فنی‌بودن این اختلالات داشت و گفت: «سوخت‌گیری در جایگاه‌های سوخت با مشکل مواجه نیست و مانعی برای دریافت بنزین وجود ندارد؛ مردم می‌توانند باقیمت آزاد سوخت‌گیری کنند.»

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم اطلاعیه‌هایی صادر کرد تا مهر تأییدی بر اظهارات وزیر نفت باشد. این شرکت در اطلاعیه خود افزایش قیمت بنزین و کمبود منابع نفت و گاز را تکذیب کرد و بروز مشکل فنی در سامانه هوشمند سوخت را تنها عامل شرایط کنونی معرفی کرد.»

امین رضانواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور هم که انگار قصد ماهی‌گرفتن از آب گل‌آلود را داشت، اظهار کرد: «متأسفانه در هشت سال گذشته به لحاظ بی‌توجهی به‌ سامانه هوشمند سوخت، این سامانه دچار استهلاک شده است. در حال حاضر هم مشکلی برای سوخت‌گیری با نرخ آزاد وجود ندارد.»

این در حالی است که بازدیدهای میدانی نشان می‌دهد پمپ‌بنزین‌ها به‌طور کامل تعطیل است و امکان دریافت بنزین با نرخ آزاد هم وجود ندارد.

فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در همین رابطه اعلام کرد: «اکنون ۴۰ درصد جایگاه‌های سوخت سراسر کشور به‌صورت دستی به مدار فعالیت بازگشته‌اند. در این جایگاه‌ها امکان عرضه بنزین و گازوئیل به نرخ دوم و قیمت آزاد وجود دارد. »

او همچنین شایعه افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرد و گفت: «در تلاشیم مشکل فنی سامانه هوشمند سوخت هرچه سریع‌تر رفع شود تا امکان دریافت بنزین به نرخ یارانه‌ای نیز امکان‌پذیر شود.»

پس از چند ساعت شایعه‌ها به حقیقت پیوست و مشخص شد این اختلالات ناشی از حمله سایبری بوده است. حمله سایبری باعث شده کارت‌های سوخت در سامانه شناسایی نشوند و مردم با دریافت بنزین با مشکل مواجه شوند. بر اساس اعلام وزارت نفت، کارشناسان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در حال اعزام به پمپ‌های بنزین برای خارج از مدار کردن سامانه هوشمند سوخت به‌صورت دستی هستند تا سوخت‌رسانی در جایگاه‌ها بدون کارت سوخت با نرخ آزاد امکان‌پذیر شود.

همچنین احمد وحیدی، وزیر کشور اختلال در برخی پمپ‌های بنزین را ناشی از اشکال فنی و سامانه‌ای عنوان کرد و گفت که این مشکل به‌زودی رفع می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.