راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ده توصیه صرافی فینیکس برای کاربران تازه‌وارد به دنیای ارز دیجیتال

بیت‌کوین رکورد بالاترین قیمت تاریخ خود را شکست. این رکوردشکنی توجه‌ها به بازار ارزهای دیجیتال را بیشتر از قبل کرد. این توجه باعث شده سرمایه‌گذارهای جدید زیادی نیز وارد این بازار شوند.

توجه به نکات مهم برای حضور در بازاری که تا امروز در آن فعالیتی نداشته‌اید بسیار مهم است. بازار ارزهای دیجیتال شباهت‌های زیادی با بازارهای سرمایه‌ای دیگر دارد. در عین تفاوت‌های بنیادین آن با این بازارها باعث می‌شود کاربرانی که با آن آشنا نیستند دچار مشکلات زیادی شوند.

توجه به ۱۰ نکته‌ای که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد به کاربران تازه‌وارد کمک می‌کند ضرر خود در بازار ارزهای دیجیتال را به‌حداقل برسانند. به‌یاد داشته باشید که برای این سرمایه‌گذاران ابتدا باید از بین بردن ریسک اولویت باشد. پس از کسب تجربه و افزایش سرمایه، در شرایطی که ریسک به حداقل ممکن رسیده می‌توانند سراغ معامله‌های مناسب برای سود بروند.


فقط به اندازه توان خود سرمایه‌گذاری کنید


قیمت رمزارزها هر لحظه بالا و پایین می‌رود. در حالی که بازار در حال حاضر دوران درخشان «گاوی»، وضعیت صعودی، را پشت سر می‌گذارد، پیش‌تر اصلاح‌های طولانی‌مدت و دردناکی را تجربه کرده و تقریباً با اطمینان می‌شود گفت که باز هم تجربه خواهد کرد. بنابراین با مایملک یا پس‌انداز عمر خود روی هیچ کوینی قمار نکنید.


با اطلاعات کامل وارد بازار شوید


باید ساعت‌ها صرف تحقیق درباره‌ این فناوری کنید تا ارزش پیشنهادی و خطرات آن را درک کنید. هر چیز مرتبط با این موضوع که می‌توانید پیدا کنید، بخوانید. در انجمن‌های مجازی رخنه کنید و محتواهای آنلاین را ببینید و بشنوید. از کتابخانه کتاب بگیرید اما نه فقط کتاب‌هایی درباره‌ی ارزهای دیجیتال بلکه کتاب‌هایی در زمینه‌های مرتبط با رمزنگاری، نظریه‌های بازی و اقتصاد. آدم‌های صادق‌تر و صمیمی‌تر برای کمک وقت می‌گذارند اما حتی آن‌موقع هم مراقب کسانی که جنس خود را تبلیغ می‌کنند باشید.


ریسک پذیر باشید


اگر تنها هدفتان از سرمایه‌گذاری در چیزی این است که از قافله عقب نمانید، تنها چیزی که در این راه از دست نخواهید داد، ازدست‌دادن همه‌چیزتان است. ترس ازدست‌دادن (FOMO)  راه مطمئنی است برای نابودکردن تمام ثروتی که احتمالاً طی سالیان سال اندوخته‌اید. این واکنشی نسنجیده به چیزی است که ابتدا باید درباره‌اش تحقیق کرد.


سخت اعتماد کنید


درست مثل وال‌استریت، کنگره‌ ایالات متحده یا انجمن وکلای آمریکا، دنیای رمزارزها پر از شارلاتان است. هستند کسانی که وعده می‌دهند پروژه آن‌ها همانی است که بیت‌کوین را به زیر خواهد کشید. اما آیا اینطور است؟ تنها یک راه برای فهمیدنش وجود دارد: «تحقیق».


پروژه‌های بیش از حد خوب، بسیار مشکوک هستند


در ماه‌های گذشته برخی اهالی توییتر از حضور ایلان ماسک در یک برنامه‌ی تلویزیونی پربیننده سوءاستفاده کردند تا رمزارزهای مختلف به ارزش حدود ۱۰۰ هزار دلار را با گلریزان تقلبی از مردم کلاهبرداری کنند. جاعلانِ حسابِ توییتری آن برنامه‌ی تلویزیونی، از قربانیان خود خواسته بودند تا مقادیر اندکی رمزارز برای تأیید آدرسشان به آن‌ها ارسال کنند و اگر این کار را بکنند ده‌برابرش را پس می‌گیرند. این موقعیت که برای واقعی‌بودن زیادی خوب به نظر می‌رسد، یک علامت هشدار است.


مراقب «خطای واحد» باشید


صرف اینکه یک رمزارز در حدود یک دلار دادوستند می‌شود، به معنی این نیست که ارزان‌تر از بیت‌کوین است؛ همه کوین‌ها برابر خلق نشده‌اند. واقعیت این است که هزاران رمزارز وجود دارد که برخی در پی تقلید از بیت‌کوین هستند و برخی تلاش می‌کنند مسئله‌ای را حل کنند. سطح پشتیبانی توسعه‌دهندگان و غیرمتمرکز بودن همه‌ی آن‌ها با هم متفاوت است. 


کلید نباشد کوینی در کار نیست


رمزارز هم مثل دارایی‌هایی نظیر پول نقد یا طلا و جواهر است؛ یعنی فرض می‌شود که دارنده‌ی آن، مالک و محق آن است. زمانی که دزدیده یا گم شود، از دست رفته است. به خاطر همین است که کاربران قدیمی‌تر توصیه می‌کنند کلید رمزنگاری‌شده‌ی کیف پول ارزهای دیجیتالتان را در اختیار هیچ شخص ثالثی، مانند یک صرافی، قرار ندهید؛ چون بیشتر این مؤسسات در بسیاری از نقاط دنیا زیر نظارت قانون نیستند و ممکن است مورد هک یا اختلاس قرار بگیرند.


می‌توانید کسری از بیت‌کوین یا هر کوین دیگری را بخرید


لازم نیست تمام یک کوین را بخرید. مثلاً بیت‌کوین تا هشت عدد اعشار قابل تقسیم است. اگر کنجکاوید که بدانید قضیه بیت‌کوین از چه قرار است، می‌توانید به اندازه ۱۰ دلار از آن بخرید و با همان کار خود را آغاز کنید.


به پیامدهای مالیاتی توجه کنید


این مسئله هنوز در ایران جدی نیست اما باید آن را مدنظر قرار داد. انتظار می‌رود مجلس به‌زودی قوانینی درباره ارزهای دیجیتال تصویب کند. این قوانین بدون شک مالیات را هم شامل خواهند شد. اخذ مالیات از دارندگان دارایی‌های دیجیتال می‌تواند یکی از راه‌های افزایش توان اقتصادی کشور باشد. اگر تازه وارد این بازار می‌شوید دقت داشته باشید که این قوانین در آینده با شکل فعالیت و استراتژی‌های شما هم‌خوان باشند.


با «میانگین قیمت» کار کنید و درباره قیمت حساس نباشید


بروید بیرون کمی هوای تازه بخورید، نرمش کنید و آفتاب بگیرید. با خانواده وقت بگذرانید. می‌توانید همه این کارها را بکنید «و» در رمز ارزها هم سرمایه‌گذاری کنید. بازارها روز به روز، ساعت به ساعت و دقیقه به دقیقه نوسان دارند اما هر رمزارزی یک قیمت دارد. بهترین راه برای سرمایه‌گذاری بدون دغدغه چیست؟ استفاده از راهبرد میانگین قیمت دلاری (DCA). از هر رمزارزی که دوست دارید مقدار مشخصی به دلار و در فواصل زمانی منظم (روزانه، هفتگی، ماهانه، سالانه؛ انتخاب با شماست) خرید کنید؛ بگذارید کنار و نگاهش نکنید. اگر دید بلندمدت دارید با استفاده از راهبرد میانگین قیمت، در نوسانات کوتاه‌مدت تحت فشار قرار نمی‌گیرید که بفروشید یا بیشتر بخرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.