راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا: صنعت ارزهای دیجیتال ملزم به پیروی از قوانین تحریمی آمریکاست

وزارت خزانه‌داری آمریکا، صرافی‌های رمزارز و شرکت‌های ارائه‌دهنده کیف‌های دیجیتالی را وادار کرد با استفاده از ابزار و فناوری موقعیت‌یابی جغرافیایی، دسترسی کشورهای تحت تحریم‌های آمریکا را مسدود کنند.

اخیراً با افزایش حملات باج‌افزاری، توجه مقامات آمریکایی به مقوله رمزارزها بیش‌ازپیش جلب شده است و رئیس‌جمهور ایالات‌متحده از مسئولین امنیت سایبری این کشور خواست بررسی حملات باج‌افزاری را در اولویت کار خود قرار دهند.

به نقل از رویترز، طبق جدیدترین گزارش‌های منتشرشده از وزارت خزانه‌داری آمریکا، در شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی قربانیان حملات باج‌افزار مجبور به پرداخت ۵۹۰ میلیون دلار باج به هکرها شده‌اند. این آمار در کل سال ۲۰۲۰ برابر با ۴۱۶ میلیون دلار است. این وزارت‌خانه نسبت به نقش صنعت ارزهای رمزنگاری‌‌شده در انجام این فعالیت‌های غیرقانونی هشدار داد.

طبق اعلام وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده میانگین حجم مبادلات باج افزار در هرماه از سال ۲۰۲۱ را برابر با ۱۰۲.۳ میلیون دلار براورد کرده است و اکثر این حملات از باج افزارهای REVil/Sodinokibi، Conti، DarkSide، Avaddon و Phobos صورت گرفته است.

یکی از این حملات باج‌افزارها به اپراتور خط لوله Colonial Pipeline منجر به کمبود موقت سوخت در سواحل شرقی ایالات‌متحده شد و حمله دیگر هکرها به یک شرکت کشاورزی مستقر در آیووا موجب شد تا بخشی از اقتصاد کشاورزی این منطقه را تحت‌تأثیر قرار دهد.

طبق گفته مسئولین وزارت خزانه‌داری آمریکا، جامعه رمزارز ایالات متحده به دلیل تمایل استفاده هکرها از این ارزها در پرداخت‌های خود، نقش مؤثری در جلوگیری از سوءاستفاده هکرها و افراد لیست سیاه امریکا برای فرار از تحریم‌ها دارد.

والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، عاملان حملات باج‌افزاری جنایتکارانی هستند که از قابلیت‌های رمزارزها در انجام فعالیت‌های غیرقانونی خود سوءاستفاده می‌کنند.


جامعه رمزارز مسئول استفاده‌ هکرها و اعضای لیست سیاه از ارزهای دیجیتال است


وزارت خزانه‌داری آمریکا در تلاش برای توقف استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده در پرداخت مطالبات باج افزارها، اعضای جامعه رمزارز را مسئول هرنوع کمک مستقیم یا غیرمستقیم به باج‌افزارها و تسهیل معاملات ممنوع و نقض قوانین تحریم آمریکا دانست و از آن‌ها خواست که نسبت به پیروی از قوانین ایالات‌متحده و عدم تسهیل فعالیت‌های غیرقانونی باج‌افزارها و عدم نقض قوانین تحریم، اطمینان حاصل کنند.

والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا از بخش خصوصی برای جلوگیری از حملات روزافزون باج‌افزارها و جلوگیری از این فعالیت غیرقانونی درخواست کمک کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه به وقت محلی در بیانیه‌ای مدعی شد تمهیدات بیشتری برای کمک به صنعت رمزارز جهت جلوگیری از سوءاستفاده افراد تحریم‌شده و دیگر عاملان غیرقانونی اعلام کرده و این اقدامات بخشی از تلاش متمرکز و یکپارچه دولت جو بایدن برای مقابله با تهدید باج‌افزارها است.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا ادعا شده است: «بخش خصوصی با اعمال تحریم‌های مناسب و مبارزه با پول‌شویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم از سوءاستفاده افراد تحریم‌شده و دیگر بازیگران غیرقانونی از ارزهای دیجیتالی در راستای تضعیف سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا، نقش کلیدی ایفا می‌کنند.»

 بر اساس این بیانیه، الزامات تابعیت از تحریم‌ها در صنعت ارزهای دیجیتالی مانند مؤسسات مالی سنتی اعمال می‌شود و برای عدم رعایت آن‌ها مجازات مدنی و کیفری درنظر گرفته شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا افزود: «دستورالعمل‌های صادرشده امروز نمایی کلی از الزامات تحریم‌ها و نمونه‌هایی از بهترین شیوه‌های انطباق برای فعالان این زمینه از جمله شرکت‌های فناوری، صرافی‌ها، مدیران، استخراج‌کنندگان و ارائه‌دهندگان کیف پول دیجیتال و همچنین مؤسسات مالی سنتی‌تر که ممکن است با رمزارزها سروکار داشته باشند، ارائه می‌دهد.»

این گزارش نشان داد که استفاده از رمزارز بیت‌کوین متداول‌ترین روش پرداخت مطالبات یک باج‌افزار است و این امر نگرانی مقامات آمریکایی در مورد روش پرداخت باج‌افزارها را افزایش داده است.

پیش از این جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد مشاوران ارشد امنیت ملی این کشور از مقامات بلندپایه ۳۰ کشور برای شرکت در جلسه مبارزه با باج‌افزارها و خطر روزافزون جرائم سایبری دعوت خواهند کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.