راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه پرداخت تعدادی از گزینه‌های مدیرعاملی بانک‌های دولتی را بررسی می‌کند / تحول بزرگی در راه نیست

علی‌اکبر رمضانیان درزی / در روزهای اخیر در هر صنعت و فضای کسب‌وکار دولتی که سرک بکشید، صحبت از جابجایی مدیران ارشد و تحولات بزرگ است. صنعت بانکداری که به‌عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین صنعت هر کشوری مطرح است، از این شایعات و گمانه‌زنی‌ها استثنا نبوده و گمانه‌زنی، شایعات و حرف‌های زیادی در این خصوص مطرح‌شده است.

درواقع، بعد از هر تحول بزرگ سیاسی مانند تغییر دولت و یا وزیر اقتصادی و تیم اقتصادی دولت، بعضاً مدیران بانکی نیز جابجا می‌شوند تا در این صورت سیاست‌های تیم اقتصادی دولت بدون دردسر و مشکلاتی انجام شود و این جابجایی‌ها تحول بزرگی در صنعت بانکداری ایجاد نمی‌کند.

بر همین اساس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد سی شهریورماه امسال طی حکمی اعضای کمیته انتصابات بانکی وزارت امور اقتصادی و دارایی را منصوب کرد. بر اساس این حکم، عباس معمارنژاد، علی صالح‌آبادی، محمدرضا فرزین، علی نظامی و مهدی اسماعیلی به‌عنوان ۵ عضو کمیته تعیین مدیران عامل بانک‌ها انتخاب شدند.

بر همین اساس باید گفت که این تحول بزرگ در صنعت بانکداری ایران در حال رخ دادن بوده و مدیران ارشد بانک‌های دولتی به زودی جای خود را به نیروهای جدید می‌دهند اما نکته اینجاست که آیا این مدیران تازه‌نفس بوده و برای نخستین بار به چنین جایگاهی دست پیدا می‌کنند یا از نیروهای قدیمی بانکی و از بین مدیرعاملان فعلی و سابق بانکی مطرح‌شده‌اند؟

پاسخ به این سؤال ساده است. با بررسی اسامی مطرح‌شده، می‌توان گفت که تقریباً تمامی اسامی مطرح‌شده از مدیران فعلی یا قدیمی بانکی بوده و نام جدیدی دراین‌بین وجود ندارد.

درواقع نیروی تازه‌نفسی به جرگه مدیران ارشد بانک‌ها اضافه نشده است بلکه همان نیروهای زبده قدیمی در حال جابجایی هستند تا همسو با رویکرد اقتصادی دولت سیزدهم رفتار کنند.

در حال حاضر برای بانک‌های ملی، ملت، صادرات، تجارت، سپه و کشاورزی اسامی زیادی مطرح‌شده است. برای برخی از بانک‌ها چندین نام مطرح است. راه پرداخت این اسامی و سوابق آنها و جایگاه مطرح‌شده را برسی کرده و این بررسی به‌منزله تائید این گمانه‌زنی‌ها نیست.


چه بانک‌هایی در قدم اول دستخوش تغییر می‌شوند


بانک ملی

برای مدیرعاملی بانک ملی نام محمدرضا فرزین و محمد طالبی مطرح‌شده است. اما از آنجایی که نام فرزین در کمیته انتصاب قرار دارد برخی از کارشناسان انتصاب وی به مدیریت بانک ملی را شاید کمی دور از واقع می‌دانند. اما با این حال او را می‌توان یکی از گزینه‌های جدی این پست دانست.

محمدرضا فرزین که در حال حاضر مدیرعامل بانک کارآفرین نیز هست، در دولت احمدی‌نژاد، مدتی معاون اقتصادی وزارت اقتصاد و مدیرعامل صندوق توسعه ملی بود. علاوه بر این، نام او در لیست وزرای احتمالی اقتصاد در دولت سیزدهم نیز قرار داشت.

نام دیگری که برای بانک ملی مطرح‌شده محمد طالبی است.طالبی از سال 1397 دبیر کل بانک مرکزی است و دارای سوابق مدیرعاملی صندوق ضمانت سپرده‌های بانک مرکزی، مدیرعاملی و رئیس هیئت‌مدیره بانک کشاورزی، مدیرعاملی شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر، مدیرکلی طرح‌های اقتصادی ستاد اجرائی فرمان امام، عضویت در هیئت‌مدیره شرکت مشاوره مالی دیدگاهان جاوید، عضویت هیئت‌مدیره شرکت تولید و صادرات ریشمک، عضویت در هیئت‌مدیره شرکت بیمه ملت، عضویت در هیئت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاران تدبیر، عضو هیئت‌امنای مؤسسه علوم بانکداری ایران، عضویت در شورای عالی بورس و عضویت در شورای فقهی بانک مرکزی است. او دارای دکتری مدیریت مالی از دانشگاه تهران است.

بانک کشاورزی

در حال حاضر تنها نامی که برای مدیرعاملی بانک کشاورزی مطرح شده محمد طالبی است که نام او برای مدیرعاملی بانک ملی نیز مطرح است.

بانک ملت

برای بانک ملت نیز نام دو نفر در میان است و در این میان از رضا دولت‌آبادی و بهمن اسکندری نام برده می‌شود.

رضا دولت‌آبادی که علاوه بر بانک ملت برای تصدی پست مدیرعاملی بانک صادرات نیز نام برده می‌شود، در حال حاضر عضویت در هیئت‌مدیره بانک تجارت است. از سوابق اجرایی او می‌توان به مدیرعاملی بانک تجارت، معاونت مدیرعامل بانک تجارت، عضویت در هیئت‌مدیره بانک تجارت، مدیریت امور اعتباری بانک تجارت، عضویت غیرموظف و ریاست هیئت‌مدیره شرکت لیزینگ ایران، عضویت غیرموظفی و نائب رئیسی هیئت‌مدیره شرکت پارس‌مینو، عضویت غیرموظفی هیئت‌مدیره شرکت تدبیر گران، عضویت غیرموظفی هیئت‌مدیره شرکت رسا و عضویت غیرموظفی هیئت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران اشاره کرد.

علاوه بر دولت‌آبادی، نام بهمن اسکندری نیز مطرح است. بهمن اسکندری؛ در حال حاضر نائب رئیس هیئت‌مدیره بانک ملت است و دارای مدرک تحصیلی دکترای مدیریت کارآفرینی است. او دارای سوابق کاری عضویت در هیئت عامل و معاون مدیرعامل در امور بانکداری شرکتی و تجاری بانک ملت، ریاست هیئت‌مدیره شرکت واسپاری ملت، عضویت در هیئت‌مدیره شرکت تدبیرگران ملت، عضویت در هیئت‌مدیره شرکت بیمه ما، ریاست هیئت‌مدیره شرکت تأمین سرمایه بانک ملت، ریاست هیئت‌مدیره شرکت فولاد بافق، نائب رئیسی هیئت‌مدیره شرکت فولاد آذربایجان و کارشناس رسمی دادگستری است.

بانک صادرات

نام محمد بیگدلی علاوه بر گزینه بانک ملت برای بانک صادرات نیز مطرح‌شده است. همچنین از محمود شایان و رضا دولت‌آبادی نیز به‌عنوان مدیرعاملی بانک صادرات نام‌برده می‌شود.

محمد بیگدلی مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره بانک ملت دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مديريت دولتی بوده دارای سوابق اجرایی معاونت مدیرعامل بانک ملت، مدیریت فروش و ارتباط با مشتریان در نواحی شهرستان بانک ملت و مدیریت امور ناحیه سه و مدیریت شعب بانک ملت در استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، زنجان و منطقه ۵ تهران است.

محمود شایان نیز مدیرعامل بانک مسکن بوده و دارای سوابق اجرایی عضویت در هیئت‌مدیره بانک ملی ایران، مدیریت امور پشتیبانی بانک ملی ایران را در کارنامه خود دارد. او در امور اقتصادی تحصیل‌کرده است.

بانک سپه

برای بانک سپه که اخیراً پنج بانک نظامی را در دل خود جای‌داده است، مهم‌ترین گزینه مطرح‌شده و شاید می‌توان گفت تنها گزینه مطرح‌شده، آیت‌الله ابراهیمی، معروف به آیت ابراهیمی است. او تحصیل‌کرده دانشگاه امام حسین در مقطع دکتری در رشته مدیریت و برنامه‌ریزی است. او مدیرعامل بانک انصار بوده و از روزی که بانک‌های نظامی با بانک سپه ادغام شدند شایعه ریاست وی بر بانک سپه مطرح بوده تا جایی که یک‌بار یکی از مقامات بانک مرکزی این شایعه را تکذیب کرد.

بانک تجارت

گزینه احتمالی بانک تجارت هادی اخلاقی فیض است. او عضو موظف هیئت‌مدیره بانک سپه بوده و دارای مدرک تحصیلی دکترای علوم اقتصادی است. او دارای سوابق اجرایی عضویت هیئت‌مدیره بانک ملت، عضویت هیئت‌مدیره بانک سپه، عضویت در هیئت‌مدیره‌ای بانک رفاه، ریاست هیئت‌مدیره بانک بین‌المللی کیش، عضویت در هیئت‌مدیره موسسه بین‌المللی تحقیقات و مطالعات بانکداری اسلامی صدر، معاونت مدیرعامل در امور طرح و برنامه بانک ملت، مدیرعاملی و نایب‌رئیسی هیئت‌مدیره بانک ملت است.


در انتظار تحول بزرگ!


همان‌طور که مشخص‌شده است، بر اساس بررسی گمانه‌زنی‌ها و اسامی یادشده، تمامی این مدیران از نیروهای زبده صنعت بانکداری بوده که در سوابق خود، مدیریت ارشد بانکی دارند.

بنابراین این مسئله نشان می‌دهد که وزارت اقتصاد و کمیته انتصاب بانکی درصدد آن است که برنامه‌های خود را در صنعت بانکداری پیاده کرده و به دنبال تحول اساسی در صنعت بانکداری نیست و نمی‌خواهد رویه جدیدی ایجاد کرده و خون تازه‌ای در رگ‌های بانکی بدمد و از نیروهای جوان و متخصص بهره ببرد و شاید معتقدند که بانک‌ها در مسیر درستی به لحاظ اقتصادی قرار نداشته و باید مسیر آن را تغییر داد. مثلاً به لحاظ سیاست انبساطی یا انقباضی همسو با دولت نبوده وباید مدیران آن تغییر کنند.

اما نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که نتیجه مدیریت همین افراد، نتیجه بانکداری فعلی ایران و این جابجایی‌ها فقط در رده مدیریتی برای اجرای سیاست‌های دولت سیزدهم و بدون تحول بزرگ در صنعت بانکداری ایران ارزیابی‌کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.