پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بعد از پارسیان، منصوری از اسوه هم رفت
عبدالحمید منصوری مدیر سابق معاونت فناوری اطلاعات بانک پارسیان در مصاحبهای با هفتهنامه عصر ارتباط گفته است که از اسوه خداحافظی کرده همان طور که دو سال پیش به صورت ناگهانی از پارسیان هم خداحافظی کرد. وی پیش از این عضو کارگروه امنیت بانکداری الکترونیک بود و این روزها مدرس دورههای سامانههای بانکداری یکپارچه است. منصوری در این گفتوگو با توجه به تجربهاش در عرصه بانکداری الکترونیک به نکات مهمی پرداخته است که در ادامه بعضی از آنها میآید:
- تحول نظام بانکی را از اواسط دهه 70 و بین سالهای 75 و 76 شاهد پیادهسازی سیستمهای سیبا در بانک ملی، حساب طلایی در بانک سپه و جاری همراه در بانک رفاه شاهد بودیم.
- یک سامانه متمرکز جامع به دلایلی مانند نبودن نرمافزار، یکپارچه نبودن مدیریت، به روز نبودن و… چنین سامانهای ایجاد و عملیاتی نشدند اما در دهه 80 و در زمان مرحوم نوربخش با تشکیل دو بانک خصوصی پارسیان و اقتصاد نوین این مساله شکل گرفت.
- بانک سامان از ابتدا روند بانکداری الکترونیک را در پیش گرفته بود اما آن زمان هنوز به بانک تبدیل نشده بود. این بانک از پیشروان بانکداری الکترونیکی است.
- بانک پارسیان با تفکر بانک محوری و بانک اقتصادنوین با تفکر شعبه محوری در حوزه بانکداری یکپارچه شروع به کار کردند.
- از سال 85 کارتهای بانکی به عرصه آمدند. بر همین اساس رگولاتور مالی جدیتر وارد عرصه شد. بخشنامههای مربوطه و مباحث بانکداری الکترونیکی هم از این زمان جدیتر مطرح شد.
- بانک پارسیان از ابتدا سامانه یکپارچه بانکی نداشت و تا شش سال از نرمافزار بانکیران استفاده کرد.
- معمولا میان مدیران بانکی، تولید را با استقرار نهایی یکی میدانند.
- مساله عمدهای که به طور کلی در خصوص پیادهسازی سامانه یکپارچه بانکی مطرح است، بحث تطبیق است؛ یعنی باید نرمافزار خارجی را به قدری یاد بگیریم که بتوانیم آن را با قوانین و رویههای خودمان منطبق کنیم.
- با شرایطی که در کشور حاکم است، خرید نرمافزار خارجی مقرون به صرفه نیست.
- مهاجرت در بانک پارسیان که بانک محور بود را به صورت بیگبنک انجام دادیم که موفق بود.
- به طور کلی سیستم متمرکز بهتر از سیستم غیرمتمرکز است، حتی داشتن سیستم متمرکز نسبتا ناقص بهتر از هزار سیستم جزیرهای است؛ چون قدرت تجزیه و تحلیل و به روز بودن اطلاعات به قدری است که جلوی خیلی از اتفاقات را خواهد گرفت. سیستم متمرکز میتواند امنیت اطلاعات را بالا ببرد.
- برخی بانکها در کشور 70 درصد مراجعه غیرشعبهای دارند.
- دو عامل موجب میشود تا سامانه یکپارچه را تغییر دهیم؛ عامل نخست فناوری اطلاعات و عامل دوم کسب و کار است.
- مقررات کشور مقرراتی نیست که براساس بانکداری مدرن طراحی شده باشد. رویههای ما براساس بانکداری مدرن نیست. یکی از چالشهای این حوزه نیز تطبیق رویههای سنتی با ابزارهای منطبق بر تکنولوژی است.
- برنامه پنجم توسعه شاخص نداده است. ما در کارگروه سامانه بانکداری یکپارچه نیز وقتی استعلام میکردیم، همه میگفتند که ما سامانه بانکداری یکپارچه داریم چون شاخص نداده است.
- واریز کارت به کارت به این شکل که پول یک ثانیه بعد به حساب دیگری منتقل شود، در هیچ جای دنیا وجود ندارد. ساتنا و پایا که امروزه هشت بار عملیات واریز را در هر جای کشور انجام میدهد نیز در هیچ جای دنیا وجود ندارد. اگر هم در کشورهای دیگر کسی هم بخواهد این کار را انجام دهد، از او هزینه زیادی گرفته میشود. اما در برخی عرصههای دیگر مانند اعتماد به مشتری، ریسک سنجی و کاربردهایی مانند افتتاح حساب غیرشعبهای و تسهیلات غیرشعبهای جلو نرفتیم.
- سامانه بانکداری یکپارچه تمام فعالیتهای تراکنشی، مدیریتی و نظارتی بانکها را باید مورد پوشش قرار دهد.
- امروزه هیچ یک از بانکها غیرحضوری مشتری نمیپذیرند و بالاخره یک روز مشتری را به شعبه هدایت میکنند.
- امنیت بد نیست، آنقدر نگوییم وضعیت امنیت خطرناک است. وضعیت ما نسبت به دنیا بد نیست.
- زمانی که در بانک پارسیان بودم، روزی یکی از دوستانم به من زنگ زد که 700 هزار تومان از حسابم کم شده است. گویا او از آیپی کشور دیگری استفاده میکرد. بر این اساس ما فوری بخشنامه دادیم و در سایت قید شد که وقتی از VPN استفاده میکنید، عملیات بانکداری را انجام ندهید، چون اطلاعات به سروز وی پی ان میرود و از آنجا چک میشود. آن زمان به ما اطلاع داده شد، اما چگونه باید جلوی وی پی ان را میگرفتیم؟ فقط توانستیم بخشنامه بدهیم و در سایت بانک بگذاریم. به تازگی بانک مرکزی هم بخشنامهای در این خصوص دارد که حالا برخی بانکها آن را در سایت خود میگذارند و برخی دیگر نمیگذارند. از آن گذشته در کارگروه امنیت نیز نقشه راهی مشخص و آییننامهای تنظیم و از طرف بانک مرکزی نیز ابلاغ شد و البته قرار بود استانداردها نیز تا شش ماه مشخص و ابلاغ شود که تا امروز نشده است.
- در بحث مشتریان ما ضعیف هستیم. ما از نظر کمیت رشد خوبی داشتهایم، اما الان زمان آن رسیده که در کنار کمیت، کیفیت را نیز بهبود ببخشیم. برای مثال هنوز هم در فروشگاهها از مشتریان پرسیده میشود که رمز بانکیتان چیست. ما در ابتدا در پارسیان میخواستیم پینپد بگذاریم، اما دیدیم دلواپسی اضافه میشود که کس زیر بار آن نمیرود چون دو تا دستگاه است. البته امروز با آمدن کارتخوانهای وایرلس اوضاع بهتر شد.
- یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که call center ها نیز به درستی وظایف خود را انجام نمیدهند. آیا تاکنون شده از بانک با شما تماس بگیرند و بگویند شما تراکنش ناموفق داشتهاید و …؟ در حال حاضر در فیس بوک نیز وقتی هر روز با یک IP وارید شوید، از شما سوال امنیتی پرسیده میشود. ما در سیستم بانکی چنین توجهی نداریم.
منبع: هفتهنامه عصر ارتباط