راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انتشارات راه پرداخت با حمایت هلدینگ ارنیکا دو کتاب در حوزه اقتصاد توکن منتشر کرد

پول همواره مهم‌ترین ابزاری بوده که در اختیار بشر قرار گرفته و خدماتی که در کنار آن ایجاد شده، روزبه‌روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. در حال حاضر نیز فناوری‌‌ نقش زیادی در توسعه خدمات مالی ایفا می‌کند و آگاهی نسبت به آنها حائز اهمیت شده است. انتشارات راه پرداخت در راستای آگاهی بیشتر مخاطبان دو کتاب در حوزه اقتصاد توکن با عنوان انقلاب خدمات مالی و پول نقد دیجیتال (چاپ دوم) را با حمایت هلدینگ ارنیکا به چاپ رسانده که در ادامه به معرفی بخش‌هایی از این دو کتاب می‌پردازیم.


انقلاب خدمات مالی


کتاب انقلاب خدمات مالی نوشته الکس تاپ‌اسکات سال 2020 توسط انتشارات بارلو منتشر شد. کتابی که اکنون با حمایت اکسکوینو از زیرمجموعه‌های هلدینگ ارنیکا ترجمه و چاپ شده است.

در کتاب انقلاب خدمات مالی بیان می‌شود که چگونه بلاکچین در حال تحول پول، بازار و بانکداری است. در این کتاب عنوان‌ شده که بلاکچین به‌طور اساسی صنعت خدمات مالی را متحول خواهد کرد. واسطه‌های غالب امروز جایی در آینده ندارند؛ زیرا فناوری دفترکل توزیع‌شده، متمرکزسازی و نهادهای واسطه‌ای را که قرن‌ها بر خدمات مالی حکومت کردند، از بین می‌برد.

در یادداشت حامی این کتاب نیز آمده است: «جهان خدمات مالی با شتاب چشم‌گیری در حال تغییر است. شبکه‌های مبتنی بر فناوری بلاکچین به‌سرعت در حال‌ توسعه هستند و برنامه‌نویسان و ایده‌پردازان نقش پررنگی در توسعه این حوزه دارند. اما به‌مانند هر پدیده نوظهور دیگری فناوری بلاکچین با مقاومت ساختارهای سنتی پیش از خود مواجه است.»

در بخش دیگری از این یادداشت اشاره‌ شده است: «این کتاب ضمن آنکه منبع بسیار مفیدی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های خدمات مالی است، برای علاقه‌مندان به حوزه بلاکچین نیز دریچه‌ای عمیق به جهان خدمات مالی غیرمتمرکز می‌گشاید.»

در یادداشت ناشر این کتاب نیز تأکید شده که کتاب انقلاب خدمات مالی به‌نوعی ادامه کتاب انقلاب بلاکچین است و به کاربردهای کلان بلاکچین در حوزه‌های گوناگون پرداخته است. این کتاب سه مفهوم «پول، بازار و بانکداری» را مورد بررسی قرار داده است.

در صفحه 166 این کتاب آمده است: «اولین نمونه سیستم مبتنی بر بلاکچین بیت‌کوین بود، یک سیستم پول نقد الکترونیکی همتابه‌همتا که توسط شخصی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو در سال 2008 ساخته‌ شده است. از نظر طراحی، بیت‌کوین یک اکوسیستم باز است که از نظر اقتصادی می‌توانیم آن را به‌عنوان یک کالای نیمه‌عمومی در نظر بگیریم.»

این کتاب مشتمل بر شش فصل و 334 صفحه است. ترجمه این کتاب را شراره شبل‌الحکما و پرک نجومی بر عهده داشتند.


پول نقد دیجیتال


کتاب پول نقد دیجیتال محصول سال 2019 دانشگاه پرینستون است که توسط فین برونتون به رشته تحریر درآمده است. این کتاب نخستین بار در آبان سال 1399 منتشر شد که با توجه به استقبال مخاطبان، بار دیگر با حمایت بیت‌راه از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ ارنیکا منتشر شد.

این کتاب دارای بخش قابل‌ توجه و جذابی از تاریخچه غریب هرج‌ومرج‌طلبان، آرمان‌گرایان و متخصصان فناوری است که رمزارز را به وجود آوردند.

در بخش یادداشت حامی این کتاب آمده است: «پول دیجیتال مفهومی است که در عصر ما به‌وفور به‌ کار برده می‌شود. هنگامی‌ که صحبت از پول دیجیتال به میان می‌آید، بیت‌کوین اولین چیزی است که به ذهن می‌رسد، اما آیا در واقعیت بیت‌کوین اولین پول دیجیتالی است که ایجاد شده است؟»

در این کتاب به تاریخچه جامعی از شکل‌گیری پول دیجیتال و روندی که تاکنون طی کرده، پرداخته‌ شده است. با توجه به اینکه صنعت پول‌های دیجیتال روزبه‌روز توجه افراد بیشتری را در سراسر دنیا به خود جلب می‌کند و از مقبولیت بیشتری بهره‌مند می‌شود، افزایش آگاهی و دانش جامعه ایران درباره مفاهیم این صنعت بسیار ضروری است.

در بخش یادداشت ناشر این کتاب نیز آمده است: «نکته مهم کتاب این است که یادآوری می‌کند پدیده‌ای مانند بیت‌کوین یک پدیده سطحی و موقتی نیست؛ بلکه فلسفه و تلاش‌های اجتماعی سنگینی پشت آن وجود دارد؛ نکته مهم دیگر این است که این کتاب بار دیگر اهمیت مفهوم پول را یادآوری می‌کند.»

در صفحه 82 کتاب آمده است: «پیچیدگی گفت‌وگوهای مورد نیاز برای ایجاد چیزی مشابه بانک دیجیتال از نوع دیگری بود. این گفت‌وگوها از سؤالات فنی سرگرم‌کننده شروع نمی‌شدند؛ بلکه از تعهد فلسفی و اجتماعی نسبت به مقامات، نظام و ماهیت ارزش شروع می‌شدند. گفت‌وگوهایی که کُند پیش می‌رفتند و امید رسیدن به توافق در آنها دیده نمی‌شد.»

این کتاب مشتمل بر 12 فصل و 210 صفحه است. ترجمه این کتاب را علی قربان‌زاده بر عهده داشته است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به سایت فروشگاه راه پرداخت مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.